En Ar

کشف پتانسيل ها و توانمندي هاي دانشگاهيان در پويش ملي در بهشت

رئيس دفاتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان ايلام مطرح کرد؛

کشف پتانسيل‌ها و توانمندي‌هاي دانشگاهيان در پويش ملي در بهشت

پويش ملي در بهشت نشان داد که توانمندي‌هايي در بين دانشگاهيان وجود دارد و اگر شناسايي، سازماندهي و مديريت شوند و به‌خوبي در جاي درست قرار گيرند و با انگيزه و مديريت صحيح هدايت شوند، مي‌توانند در عرصه‌هاي جديد رسانه‌اي به خوبي نقش آفرين و تاثيرگزار باشند.

 

به گزارش روابط عمومي مرکز آموزش مجازي دانشگاهيان؛ "پويش ملي در بهشت" در دو نيم فصل از اواخر فروردين 1400تا اوايل تيرماه 1400 از سوي معاونت فرهنگي سياسي نهاد با همکاري مرکز آموزش مجازي دانشگاهيان، با اهدافي نظير تجميع ظرفيت‌ها و امکانات دفاتر نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها و گروه‌هاي معارف اسلامي در سراسر کشور و ايجاد برنامه‌هاي متنوع با شور و نشاط معنوي و تربيتي شروع به کار کرد.

حدود 2700 برنامه در "پويش ملي در بهشت" برگزار گرديد كه بيش از 240 هزار نفر در ويژه‌برنامه‌هاي پويش شركت كردند که اين تعداد شرکت‌کننده آن هم در طول 2ماه برگزاري پويش، بي‌سابقه و کم‌نظير بوده است.

آيين اختتاميه "پويش ملي در بهشت" نيز برگزار شد و برگزيدگان و منتخبان محورهاي اصلي پويش در دو بخش شركت‌كنندگان و برگزاركنندگان مشخص گرديد.

در بخش برگزاركنندگان پويش ملي در بهشت، دفتر استاني ايلام از ميان دفاتر نهاد استان‌هاي کشور به‌عنوان "دفتر استاني برگزيده" انتخاب شد و به همين خاطر گفت و گويي را با حجت الاسلام والمسلمين غلامرضا غياثي مسئول دفتر استاني ايلام، سامان داديم.

حجت الاسلام والمسلمين غلامرضا غياثي که علاوه بر مسئوليت دفتر نهاد استاني ايلام، مسئوليت دفتر نهاد دانشگاه ايلام را نيز عهده‌دار است و همچنين عضو هيئت علمي گروه معارف دانشگاه علوم پزشکي ايلام مي‌باشد، در رابطه با برگزاري پويش ملي در بهشت در دانشگاه‌هاي استان ايلام گفت: بر اساس آيين نامه و توضيحات اوليه‌اي که ستاد مرکزي پويش داشتند جلسات هماهنگي از طرف شوراي استاني به وجود آمد و به همت و همراهي کارشناسان دفاتر و دبيران کانون‌هاي فرهنگي مذهبي مرتبط با دفاتر نهاد و همکاري و همراهي مسئولين دانشگاه‌ها، برگزاري پويش در دستور کار قرار گرفت. در مرحله بعد ابلاغيه‌هاي لازم نيز صادر و براي کارشناسان و دبيران کانون‌هاي دانشجويي و گروه‌هاي تخصصي و محوري که بر اساس موضوعات فعاليت، در بطن پويش بودند جلسات و کارگروه‌هاي تخصصي متناسب با شرايط هر دانشگاه تشکيل داده شد و پويش ملي در بهشت در استان ايلام به صورت عملياتي شروع شد.

 

استقبال و همراهي گسترده دانشگاهيان از پويش ملي در بهشت

مسئول دفتر نهاد دانشگاه ايلام که بومي منطقه ايلام نيز مي‌باشد افزود: شرايط کرونايي که در کشور و دانشگاه‌ها حاکم است، سبب شد تا فعاليت‌هاي ما مجازي و غير حضوري شود و با اين شرايط نمي‌توانيم به طور قطع در مورد بازتاب واقعي پويش در سطح استان اظهار نظر کنيم. حضور دانشگاهيان در برنامه‌هاي پويش، رقابت‌هايي بسيار مهم در برنامه‌ها، آمار قابل توجهي نيز که نسبت به برنامه‌هاي حضوري در پويش شرکت کردند و همينطور همراهي و همکاري مسئولين دانشگاهي نشان مي‌داد که پويش بازتاب مثبت و خوبي داشته و عليرغم تصور و برداشت اوليه ما شايد در مواردي بيش از فضاي حضوري و فيزيکي، استقبال و همراهي ايجاد شد.

وي ادامه داد: همکاري جامعه دانشگاهي و حتي مجموعه‌هاي خارج از دانشگاه هم بسيار موثر بود؛ در اين ميان، دانشگاه ايلام با تمام توان، خصوصاً از جهت تامين بودجه و امکانات لازم و بسترسازي فضاي مجازي و اينترنت، ما را همراهي کرد. در بيرون از دانشگاه نيز، حضور کارشناساني که از مراکز جهاد دانشگاهي با ما همراهي داشتند، در موفقيت و انجام رسالتي که در پويش ملي در بهشت داشتيم، بسيار تاثيرگذار بود.

حجت الاسلام والمسلمين غياثي تصريح کرد: ارتباط با کارشناسان بيروني و دانشگاه‌هاي ديگر بسيار مي‌تواند فضاي هر دانشگاهي را متنوع کند و همچنين آشنايي و دسترسي دفاتر را به فضاي دانشگاه بازتر و زنده‌تر کند.

وي گفت: ما در کنار کارشناسان جهاد دانشگاهي از کارشناسان حوزه فرهنگي دانشگاه علوم پزشکي و ديگر دانشگاه‌ها مستقيماً در سياست‌گذاري برنامه‌هاي اجرايي پويش استفاده کرديم که با توجه به روحيه جوانگرايي و ارتباط دانشجويي اين افراد، تاثير، جذب و پيشرفت برنامه‌ها بسيار قابل توجه بود.

 

بهره‌مندي از برگزيدگان و نخبگان پويش ملي در بهشت در دفاتر نهاد

مسئول دفتر نهاد استاني ايلام تاکيد کرد: يکي از برنامه‌هايي که براي آينده داريم استفاده از برگزيدگان و نخبگان پويش است و قصد داريم آنها را با خودمان همراه کنيم و به کار گيريم و حوزه فعاليت و برنامه‌هايي که در دستور کار دفاتر نهاد هستند به عنوان طرح راهبردي به اين دوستان واگذار کنيم و ان شالله، بتوانيم از اين افراد به عنوان دست‌اندرکاران و کارشناسان در حوزه رسانه‌اي و مجازي استفاده کنيم.

حجت الاسلام والمسلمين غياثي ادامه داد: در اجراي طرح، مشکلات زيادي داشتيم، يکي از مشکلات ما اين بود که طرح در زمان لازم ابلاغ نشد و شرايط کرونايي هم که بر دانشگاه‌ها حاکم بود، مشکل بزرگي بود که ورود به فضاي مجازي را براي ما به عنوان تجربه اول، سخت مي‌کرد، اما همت کارشناسان و پيگيري مستمر آنها اين سدها و اين موانع را برداشت و توفيقاتي حاصل کرد.

وي افزود: علاوه بر اين، مشکل ارتباطات فرهنگي خصوصاً با رويکرد ديني در فضاي مجازي شرايط خاص خودش را مي‌طلبد و موانع و مقاومت‌هايي در پي خواهد داشت و طبيعتا براي رفع موانع، نياز به ايجاد جذابيت‌ها، تصويرسازي‌ها، مفهوم‌سازي‌ها و نمادسازي‌هايي هست که مخاطب توسط آنها جذب شود و شگرد اينکه ما بتوانيم در طي اجراي برنامه در فضاي مجازي، مخاطب خودمان را در رقابت با رسانه‌ها نگه داريم، امر بسيار مهم و فوق العاده‌اي است.

وي تصريح کرد: در ابتدا اين کار براي ما بسيار سخت و نوپا بود ولي به لطف خدا و همکاري مسئولان، تا حدودي توفيق پيدا کرديم و از اين شرايط عبور کرديم و پويش ملي در بهشت به عنوان تجربه‌اي موفق براي ما حائز اهميت شد و اين تجربه به ما نشان داد که پتانسيل‌ها و توانمندي‌هايي در دانشگاه‌ها در ميان دانشجويان، اساتيد و حتي کارکنان وجود دارد و اگر شناسايي، سازماندهي و مديريت شوند و به خوبي در جاي درست قرار گيرند و با انگيزه و مديريت صحيح هدايت شوند، مي‌توانند در عرصه‌هاي جديد رسانه‌اي به خوبي نقش آفرين و تاثيرگزار باشند. در اين بين حتي تخصص‌ها و توانمندي‌هاي حرفه‌اي در ميان عزيزان ديده شد که ما تا حدودي در سنوات گذشته از اينها غافل بوديم.

مسئول دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دانشگاه ايلام توضيح داد: مهمترين چالش ما در طول برگزاري پويش همان رويکرد جديد و رقابت و موانع محيطي و رسانه‌اي مربوط به اين طرح‌ها هست؛ حوزه‌هاي رسانه‌اي و کارها و نحوه عملکردي که دارند چه در فضاي ظاهري، تصويري و محتوا و چه در حوزه سياست گزاري و اهدافي که دارند تا حدود بسيار زيادي با اهداف و رسالت ما مغاير خواهند بود و حتي در موارد قابل توجهي به عنوان موارد ضد و مقابل هم خواهد بود. اينجا نياز به آموزش رسانه‌اي، فضاسازي، نمادسازي و بهره برداري از عبارات محتوا، تصويرسازي کليپ‌ها، توليدات هنري و ... داريم که دفاتر نهاد مقام معظم رهبري به صورت سراسري بايد آموزش‌هاي لازم را ببينند تا به صورت مستقل بر اساس سياست‌ها و رويکردهاي مذهبي و انقلابي در اين عرصه فعاليت کنند و تاثيرگزار باشند.

وي گفت: اگر مي‌خواهيم برنامه‌ها در بستر فضاي مجازي و رسانه باشد، طبعيتا امکانات ابزاري لازم، امکانات فضاسازي مجازي و پشتيباني مالي بايد در دسترس ما باشد که بتوانيم با بهره‌گيري از آنها به سرعت وظايف و رسالتي که داريم را به انجام برسانيم.

حجت الاسلام والمسلمين غياثي در پايان گفت: دفاتر نهاد، علاوه بر فعاليت‌هاي منطقه‌اي که دارند، نياز به بانک و منابع محتوايي دارند که متناسب با شرايط خودشان از اين بانک‌ها استفاده کنند و نياز دفاتر به کارهايي که براي آنها زمان‌بر و هزينه‌بر باشد کم شود و به راحتي با استفاده از اين بانک‌ها محتواي مناسب توليد کنند و از توليدات هنري و رسانه‌اي که در اين بانک‌ها وجود دارد، استفاده کنند.

 

;at 
کشف پتانسيل ها  و توانمندي هاي دانشگاهيان در پويش ملي در بهشت
شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها