En Ar

واگذاري بيش از يک هزار واحد مسکن مهر دانشجويي و صدور کارنامه فرهنگي دانشگاه ها در تابستان

معاون فرهنگي اجتماعي وزير علوم گفت: بيش از هزار واحد مکسن مهر دانشجويي آماده واگذاري است.
به گزارش پرتال دانشگاهي به نقل از خبرنگار مهر، دکتر غلامرضا خواجه سروي صبح امروز دوشنبه در نشستي مطبوعاتي که با حضور خبرنگاران برگزار شد ،
  گزارشي از عملکرد اين معاونت ارايه داد و گفت: يکي از اتفاقات مهمي که در دولت نهم و دهم رخ داد اين بود که در دانشگاه‌ها و وزارت علوم  امور فرهنگي متصدي يافتد پيش از آن متصدي معين براي امور فرهنگي در دانشگاه‌ها و وزارت علوم وجود نداشت.
وي با بيان اينکه امور فرهنگي معادل فوق برنامه در دانشگاه‌ها تعريف مي شد، تصريح کرد: در حال حاضر در 70 دانشگاه دولتي کشور معاونت فرهنگي و در 40 مجتمع
  آموزش عالي مديريت فرهنگي مستقل ايجاد شده است.
در دولت نهم و دهم ساختار فرهنگي دانشگاه ها شکل معيني گرفتمعاون فرهنگي وزير علوم با بيان اينکه در دولت نهم و دهم ساختار فرهنگي دانشگاهها شکل معيني گرفت، افزود: در طول اين سالها تلاش شد رديف مشخصي براي امور فرهنگي در بودجه دانشگاه‌ها قرار داده شود.
وي افزود: در مجلس و دولت تلاش شد بودجه کمکي فرهنگي در اختيار وزير علوم قرار گيرد که به موسسات آموزش عالي که برتر شناخته مي شوند اختصاص داده شود. اين بودجه در سال 91، 200 ميليارد تومان بود که بر اساس آن وزير علوم مي توانست آن را در اختيار دانشگاههاي برتر فرهنگي قرار دهد.
خواجه سروي اظهار داشت: آن 200 ميليارد تومان به دليل عدم تحقق بودجه دولت محقق نشد بنابراين 6 ميليارد و 400 ميليون تومان به عنوان بودجه حمايتي فرهنگي در اختيار ستاد وزارت علوم قرار گفت که اکنون به 30 ميليارد تومان افزايش يافته است.
وي در ادامه به تدوين دو برنامه راهبردي فرهنگي اجتماعي آموزش عالي در سال 84 اشاره کرد و گفت: در اين سال دو برنامه تدوين و اجرا شد که برنامه اول دانشگاه تمدن ساز ايراني اسلامي بود که در اين برنامه به 9 چالش آموزش عالي پاسخ داده مي شد و برنامه دوم نيز چشم انداز محتوا و برنامه هاي فرهنگي را نشان مي داد که اجراي اين برنامه ها موجب شد فضاي سياست زده دانشگاه در آن زمان به فضاي فرهنگي و با نشاط تغيير شکل دهد.
دانشگاه ها تقويم فرهنگي دارند
خواجه سروي ادامه داد: در دولت دهم وزارت علوم به سمت تدوين برنامه هاي پايدارتري حرکت کرد و سند تحول فرهنگي اجتماعي آموزش عالي را با 12 مولفه تدوين کرد که توسط وزير علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و مبناي برنامه ريزي فرهنگي دانشگاه‌ها قرار گرفت. اکنون دانشگاه‌ها داراي تقويم فرهنگي، برنامه پنجساله فرهنگي و برنامه بيست ساله فرهنگي هستند.
وي با بيان اينکه آموزش عالي داراي برنامه فرهنگي شد، تصريح کرد: سرلوحه فعاليت ها در معاونت فرهنگي به سمت شکل دهي برنامه هاي فراگير که مخاطب زيادي دارد هدايت شد.
معاون فرهنگي اجتماعي وزير علوم از ديگر برنامه هاي فرهنگي به ساخت خانه فرهنگ اشاره کرد و افزود: ساخت خانه فرهنگ در سال 85 در دستور کار معاونت قرار گرفت و تا حال حاضر نيز ادامه دارد. ساخت مساجد نيز در همين سال در دستور کار قرار گرفت.
اغلب دانشگاه ها داراي مسجد شدند
وي ادامه داد: در بررسي که در سال 85 صورت گرفت مشخص شد بيشتر دانشگاه‌ها مساجد ندارند و نماز جماعت را در اتاق هاي کوچک و يا زير پله جايي که انسان رغبت نمي کرد نماز بخواند، برگزار مي کردند ولي اکنون اغلب دانشگاه‌هاي ما داراي مساجد هستند و تمام دانشگاه‌ها در نقشه احداث بايد مسجد را پيش بيني کرده باشند در غير اين صورت نقشه آنها تصويب نمي شود.
خواجه سروي به احداث پرديس و يادمان شهدا اشاره کرد و گفت: در دانشگاه‌ها براي پرديس شهدا مکان يابي شد. براي دانشجويان سفرهاي زيارتي مانند سوريه، لبنان، حج عمره پيش بيني شد. 26 هزار دانشگاهي امسال به عمره اعزام شدند، 5 هزار نفر از اعضاي هيات علمي در سال گذشته به عمره اعزام شدند، 17 هزار نفر از دانشجويان به عتبات و سوريه اعزام شدند.
وي به رشد انجمن هاي علمي و کانون هاي فرهنگي طي دولت نهم و دهم اشاره کرد و افزود: انجمن هاي علمي ما از 640 انجمن در سال 83 به 5 هزار و 400 انجمن افزايش يافته، و
  کانون هاي فرهنگي از 362 کانون به 2 هزار و 350 کانون در سال جاري افزايش يافته اند. تشکل هاي دانشجويي در سال 83 ، 70 تشکل بودند ولي در سال 91 به 253 تشکل افزايش يافتند. نشريات دانشجويي در همان سال 83 ، 2 هزار و 100 نشريه بودند که اکنون به 4 هزار و 400 نشريه افزايش يافته اند.
خواجه سروي ادامه داد: بيش از 2 هزار کرسي آزادانديشي برگزار شد و قرار است تلاش و تجربيات وزارت علوم در ويرايش جديد سند دانشگاه اسلامي به کار گرفته شود که اين سند به زودي ابلاغ خواهد شد.
صدور کارنامه فرهنگي براي دانشگاه ها تا تابستان امسال
وي افزود: طي دو سال گذشته براي اولين بار فعاليت هاي فرهنگي دانشگاهها به صورت کمي ارزيابي شد که منجر به صدور کارنامه فرهنگي براي دانشگاهها خواهد شد اين کارنامه تا پايان تابستان صادر مي شود که کمکي به رتبه بندي دانشگاه‌ها خواهد بود.
وي به خانه هاي فرهنگ دانشجويي اشاره کرد و گفت: قرار بود 30 ميليون توسط معاونت فرهنگي و 70 ميليون توسط دانشگاه براي خانه هاي فرهنگ اختصاص داده شود که اکنون 50 خانه فرهنگ و
  70 مسجد ايجاد شده است.
معاون فرهنگي اجتماعي وزير علوم تصريح کرد: در دولت هاي قبل از نهم و دهم رديف مستقلي براي مساجد در بودجه عمراني وجود نداشت که اين بودجه اختصاص داده شد. اکنون تمام دانشگاهها داراي مساجد هستند.
خواجه سروي افزود: دانشگاهها موظف هستند 11 تا 13 درصد بودجه دانشجويي را براي فعاليت هاي فرهنگي قرار دهند که اين امر در
  سال 85 مصوب شد.
واگذاري بيش از يک هزار واحد مسکن مهر دانشجويي/ صدور کارنامه فرهنگي دانشگاه ها در تابستان
معاون فرهنگي اجتماعي وزير علوم گفت: بيش از هزار واحد مکسن مهر دانشجويي آماده واگذاري است.

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها