En Ar

اجراي 42 طرح کلان ملي در دانشگاه‌ها

به گزارش پرتال دانشگاهي به نقل از  فارس از اصفهان محمدمهدي نژادنوري شامگاه يکشنبه در حاشيه مراسم بهره‌برداري از 6 طرح سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي دانش‌بنيان در شهرک علمي تحقيقاتي اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال‌هاي گذشته با پيشرفت‌هاي علمي که در منطقه داشته،‌ توانسته‌ايم دو سال به صورت ممتد رتبه دوم علمي را به خود اختصاص دهيم و در دنيا مقام 15 را داشته باشيم.
وي با بيان اين پيشرفت‌ها در زمينه علم و فناوري، تصريح کرد: بايد با استفاده از اين استعدادها محصولاتي را توليد کنيم که هم براي مردم کشور مفيد باشد و از اين چرخه نوآوري که به تعبيري تبديل علم به ثروت است، استفاده شود.
معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اضافه کرد: در حال حاضر با وجود 4 و نيم ميليون دانشجو در کشور که در دو سال آينده نياز به بازار کار دارند، پارک‌هاي علم و فناوري و مراکز رشد کمک‌رسان‌ها و جايگاه‌هاي خوبي در زمينه ايجاد فضاهاي کارآفريني هستند.
وي ادامه داد: پيوند پارک‌هاي علم و فناوري و به کارگيري دانش علمي به نوعي اقتصاد دانش‌بنيان را در کشور رقم مي‌زند که به دنبال آن اقتصاد مقاومتي ايجاد مي‌شود.
نوري‌نژاد با اشاره به اينکه شهرک‌هاي علمي و تحقيقاتي از سال 81 در کشور با رويکرد تبديل به پارک‌هاي علم و فناوري ايجاد شده است، افزود: در دولت دهم اين امر شتاب گرفت و تعداد پارک‌هاي علم و فناوري در استان به 31 عدد و حدود 130 مرکز رشد، سه هزار و 200 شرکت دانش‌بنيان و پنج هزار فن‌آور رسيد.
وي اضافه کرد: مطابق با پايان برنامه پنجم توسعه تعداد شرکت‌هاي علمي بايد به 20 هزار افزايش داشته باشند و با توجه با افزايش جمعيت اين شرکت‌ها به بدنه اقتصادي قوي تبديل مي‌شوند.
معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اضافه کرد: در سال جاري مجلس 10 پارک جديد در رديف بودجه قرار داد و اعتبارات مربوط به اين بخش را دريافت کرد.
وي با اشاره به وسعت و قدمت شهرک علمي تحقيقات اصفهان، يادآور شد: مشارکت بخش خصوصي که جز اصلي سياست‌هاي نظام است کمک بزرگي به تبديل علم به ثروت در سال‌هاي آينده و تبديل توسعه اقتصادي مي‌کند.
نژادنوري با اشاره به طرح‌هاي کلان ملي در کشور گفت: در حال حاضر 42 طرح کلان ملي در دانشگاه‌ها در حال اجراست.
وي تأکيد کرد: اقتصاد مقاومتي الگوي مناسبي براي پيشرفت کشور محسوب مي‌شود.
معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، پرداخت هفت ميليارد تومان هزينه طرح‌هاي کلان‌ و متناسب با پيشرفت هر کدام از طرح‌ها در سال جاري را عنوان و اضافه کرد: اعتبارات در نظر گرفته شده براي بودجه‌ها در طرح‌هاي کلان ملي در سال جاري در دو بخش قطعي به ميزان 200 ميليارد تومان و در بخش مشروط بر مازاد نفتي حدود 500 ميليارد تومان اتخاذ شده است.
وي ادامه داد: از اين مقدار 100 ميليون تومان صرف تجهيزات و 400 ميليون دلار ديگر جهت طرح‌هاي کلان ملي که 60 دانشگاه و پژوهشگاه را درگير خود کرده است، اختصاص يافته است.
نژادنوري با بيان اينکه يکي از اين طرح‌ها هواپيماي جت 150 نفره است، افزود: اين طرح يکي از لبه‌هاي علم و فناوري در دنيا است که علاوه بر اينکه نياز به هواپيماهاي کوچک کشور را برطرف مي‌کند، در کنار آن افتخار و خود باوري و افزايش رونق کشور را نيز به دنبال دارد.
وي اظهار کرد: شيرين کردن آب، طرح‌هايي در زمينه سلامت، انرژي و ذخاير و برداشت حجم ذخاير از ديگر طرح‌هاي کلان ملي است که هم سبب تحول در دانشگاه‌ها از نظر علمي و هم افزايش اقتصاد مقاومتي مي‌شود.

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها