En Ar

برگزاري پيش نشست علمي همايش بين المللي دانشگاه ايلام و دانشگاه واسط با حضور حجت الاسلام دکتر مهدوي راد مسئول دفتر نهاد دانشگاه ايلام ، دکتر ويسه معاون فرهنگي و اجتماعي، دکتر احمدي معاون پژوهش و فناوري

به گزارش روابط عمومي، حجت‌الاسلام مهدوي راد مسئول دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ضمن  خير مقدم به مهمانان عراقي اشاره به رابطه فرهنگي مردم ايران و عراق داشت و گفت مردم ايران و عراق داراي پيوستگي و روابط تجاري، فاميلي، اقليمي و مذهبي هستند که همه اين موارد تاريخ و فرهنگ اين دو ملت را تکون مي بخشد.
براي تحقق تمدن نوين اسلامي  احتياج به يک قله است تا انسجام بخش اين حرکت عظيم باشد. 
امروز مکتب امام حسين عليه السلام وجه مشترک هر دو ملت و قله بالاي تمدني ماست که ظرفيت آن را دارد که براي بسياري از ملتها الگو و الهام بخش باشد.ايشان همچنين گفتند: ان شاء الله توسعه روابط مابين دانشگاه ايلام و دانشگاه واسط، زمينه توسعه همکاري‌هاي علمي مابين دو کشور و دو استان ايلام و واسط را فراهم کند.

در اين نشست دکتر ويسه معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه ايلام، برگزاري اين نشست را مقدمه توسعه همکاري‌هاي علمي مابين دانشگاه ايلام و دانشگاه واسط دانست و يادآور شد: پيشينه تاريخي و مشترکات فرهنگي، قومي و ديني مردم استان‌هاي واسط و ايلام زمينه مناسبي براي گسترش همکاري‌هاي دو جانبه است و در اين راستا دانشگاه‌ها مي‌توانند نقش محوري داشته باشند.

در ادامه دکتر احمدي معاون پژوهش و فناوري دانشگاه ايلام با بيان اينکه برگزاري اين نشست در راستاي انعقاد تفاهم مشترک مابين رؤساي دانشگاه ايلام و دانشگاه واسط در دي ماه 1400 است، گفت: اهتمام ما بر آن است که تمام مفاد اين تفاهم‌نامه اجرايي شود.

دکتر احمدي با بيان اينکه دانشگاه‌ها نقش محوري در توسعه روابط کشورها و مقابله با چالش‌هاي مشترک دارند، اظهار داشت: ان شاء الله با برنامه‌ريزي و پي‌گيري مديريت دو دانشگاه، بتوانيم سال آينده نشست‌هاي تخصصي در زمينه مقابله با پديده گرد و غبار و بررسي پيشينه تاريخي  دو کشور برگزار کنيم.

در ادامه اين نشست دکتر مرتضي اکبري مدير گروه آموزشي تاريخ دانشگاه ايلام سخنراني خود را با موضوع روابط ايران و عراق در استان‌هاي ايلام و واسط ارائه داد و به صورت مبسوط محورهاي اين روابط در زمينه اختلافات مرزي، تبادلات تجاري، مهاجرت، مناسبات سياسي و فرهنگي در دوره عثماني و استقلال عراق تا آغاز جنگ تحميلي را تشريح کرد.

سپس دکتر سياوش ياري موضوع پيشينه تاريخي مناسبات فرهنگي ايران و عراق را ارائه داد و به صورت مبسوط محورهاي اين بحث از عهد باستان تا دوران معاصر را تشريح کرد و تأکيد کرد روابط دو کشور داراي چنان استحکامي است، که حتي قدرت‌هاي بزرگ جهاني هم با استفاده از شگردهاي مختلف قادر تضعيف آن نيستند.

                           در ادامه اين نشست دکتر محمد حسن السويتي مدير گروه تاريخ دانشگاه واسط پيام رئيس دانشگاه در زمينه لزوم توسعه همکاري‌هاي علمي و برگزاري نشست‌هاي تخصصي را ارائه کرد.

سپس دکتر سيد نور الاعرجي، دکتر محمد فهد القيسي و دکتر شمحي  اعضاي گروه تاريخ دانشگاه واسط سخنراني خود را با موضوع نقش قبايل در روابط استان‌هاي واسط و ايلام، جمعيت شناسي مشترک بين استان‌هاي واسط و ايلام و نقش اماکن ديني در مبادلات فرهنگي دو استان ارائه کردند.

در ادامه حاضرين در نشست نظرات خود را مطرح کردندو ادامه مباحث به جلسه عصر موکول شد.

 

 

  •  
شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها