En Ar

برگزاري نشست علمي بررسي سيره علمي و عملي علامه طباطبايي

با هماهنگي و برنامه‌ريزي مرکز هم‌انديشي اساتيد و با حضور دکتر علي محمدي سرپرست دانشگاه ايلام و حجت الاسلام و المسلمين دکتر مهدوي راد مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ايلام، و با سخنراني حجت الاسلام و المسلمين دکتر سراج و حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر اکبرنژاد نشست علمي  سيره علمي و عملي علامه سيد محمد حسين طباطبايي صبح روز چهارشنبه 1400/08/26 در محل سالن فرزانگان برگزار گرديد.

  به گزارش روابط عمومي، در اين نشست که به صورت حضوري و برخط و با شرکت جمع زيادي از اعضاي هيأت علمي برگزار گرديد، دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه ايلام با بيان اينکه خداوند در قرآن انسان را دعوت به توحيد، اخلاق‌مداري، مسئوليت‌پذيري، تزکيه نفس، رعايت ارزش‌هاي ديني و انساني کرده است، گفت: يکي از روش‌هاي تربيتي قرآن کريم ارائه الگوهاي ارزشمندي است، که داراي صفات ممتاز معنوي بوده‌اند، تا انسان‌ها بتوانند با تأسي و پيروي از سيره آنان در اصلاح و تربيت فردي و اجتماعي خود بکوشند و به مدارج والاي ديني و علمي دست يابند.

دکتر علي‌محمدي با بيان اينکه همه انسان‌ها در طول زندگي با سختي‌هاي مختلفي روبرو مي‌شوند، که ممکن است آنها را از کسب موفقيت باز دارد، اظهار داشت: پرداختن به سيره عالمان ديني که با رنج و مشقت زياد و چشم‌پوشي از امتيازات و لذت‌ها توانسته‌اند به مدارج عالي دست يافته و زمينه‌ساز تحول در جوامع شوند، مي‌تواند تلقي انسان را در مورد زندگي دنيوي تصحيح کند، به گونه­اي که نه تنها از سختي‌ها و تنگناها نهراسد؛ بلکه آنها را تبديل به فرصت نمايد و در پيچيدگي‌هاي زندگي اجتماعي و روزمره، مسير موفقيت را بيابد و پله‌هاي کمال را طي نمايد.

 سرپرست دانشگاه ايلام، سيره علمي و عملي علامه محمد حسين طباطبايي را يک الگوي ناب براي دانشجويان و دانش پژوهان دانست و گفت: بايد با دقت سيره رفتاري بزرگان دين در حوزه‌هاي مختلف اجتماعي، خانوادگي و علمي را مورد مُداقه قرار دهيم تا اينکه تجربه و انگيزه لازم براي تزکيه نفس و کسب معرفت در ما  به وجود آيد.

ايشان در ادامه اظهار داشت: علامه طباطبايي عليرغم جايگاه والاي علمي و ديني، تسلط بر دانش‌هاي مختلف عرفاني، فلسفي، حديثي، فقهي و تفسيري و وجود شاگردان بي‌شمار و ممتاز، از چنان تواضع و فروتني در مراودات اجتماعي و تدريس در حوزه برخوردار بوده است، که آدمي را به شگفتي وا مي‌دارد.

در اين نشست حجت‌الاسلام و المسلمين مهدوي‌راد مسئول دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ايلام،  ميراث فکري علامه طباطبايي را عقبه فکري شکل‌گيري انقلاب اسلامي دانست و  گفت: علامه طباطبايي بر اساس مقضيات زمان و نياز حوزه‌ه‌هاي علميه و عليرغم مخالفت‌هايي که وجود داشت، به طرح و تدريس علوم عقلي و فلسفي پرداخت و راه را براي افراد ديگر هموار کرد، که اين موضوع يکي از علل شکل‌گيري مباني معرفتي انقلاب اسلامي بود.

در ادامه اين نشست، حجت‌الاسلام و السملمين دکتر اکبرنژاد شاگردپروي را يکي از ويژگي هاي برجسته علمه طباطبايي عنوان کرد و يادآور شد: حضرت علامه با ايجاد ارتباط عاطفي و گذاشتن وقت، موفق شد شاگردان برجسته‌اي تربيت نمايد، که هر يک خود به استوانه‎اي علمي تبديل شدند.

دکتر اکبرنژاد، کتاب تفسير الميزان را يک ميراث ارزشمند در تاريخ اسلام و تشيع دانست و  با ذکر ويژگي‌هاي مختلف اين کتاب، تأکيد کرد: علامه طباطبايي؛ 17 سال وقت خود را به صورت کامل براي تأليف اين کتاب اختصاص داد و توانست مطالب ارزشمندي در قالب اين تفسير عرضه نمايد، که داراي ويژگي‌هايي، شامل: طرح مبسوط مباحث، نقادي عالمانه، پرداختن به مباحث نوين اجتماعي و توجه به سياق مي‌باشد.

در ادامه اين نشست حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر سراج رئيس دانشکده الهيات و معارف اسلامي، به بيان جايگاه و ديدگاه‌هاي فکري و فلسفي علامه طباطبايي پرداخت و تفاوت‌هاي فلسفه صدرايي و فلسفه مورد نظر علامه را تبيين کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمين  سراج با بيان اينکه برخلاف ادعاهاي مطرح شده، علامه طباطبايي يک نوصدرايي نيست، گفت: مرحوم علامه در کتاب اصول فلسفه و روش رئاليسم، موضوع اعتبارات را براي اولين بار مطرح مي‌کند و از جمله اينکه بحث حکومت سازي بر مبناي ولايت و امامت را طرح کرده، که در فلسفه صدرايي اصلاً وجود ندارد.

رئيس دانشکده الهيات و معارف اسلامي در ادامه نوآوري‌هاي فلسفي علامه طباطبايي شامل: قلمرو ادراک، ادراکات اعتباري، معقولات و اثبات واجب را تشريح کرد.

  • نشست علمي  سيره علمي و عملي علامه طباطبايي در دانشگاه ايلام برگزار گرديد
  • نشست علمي  سيره علمي و عملي علامه طباطبايي در دانشگاه ايلام برگزار گرديد

نشست علمي  سيره علمي و عملي علامه طباطبايي در دانشگاه ايلام برگزار گرديدنشست علمي  سيره علمي و عملي علامه طباطبايي در دانشگاه ايلام برگزار گرديدنشست علمي  سيره علمي و عملي علامه طباطبايي در دانشگاه ايلام برگزار گرديدنشست علمي  سيره علمي و عملي علامه طباطبايي در دانشگاه ايلام برگزار گرديدنشست علمي  سيره علمي و عملي علامه طباطبايي در دانشگاه ايلام برگزار گرديدنشست علمي  سيره علمي و عملي علامه طباطبايي در دانشگاه ايلام برگزار گرديدنشست علمي  سيره علمي و عملي علامه طباطبايي در دانشگاه ايلام برگزار گرديدنشست علمي  سيره علمي و عملي علامه طباطبايي در دانشگاه ايلام برگزار گرديد

برگزاري نشست علمي بررسي سيره علمي و عملي علامه طباطبايي
شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها