مقاله دانشیار دانشگاه ایلام به عنوان اثر برگزیده جشنواره بین‌المللی أنا من حسین (ع) انتخاب شد

خانه خبرها
مقاله دکتر «مالک عبدي» دانشيار گروه آموزشي ادبيات عرب دانشگاه ايلام به عنوان اثر برگزيده جشنواره بين‌المللي أنا من حسين (ع) انتخاب شد.

     

      به گزارش روابط عمومي دانشگاه ايلام، مقاله «قراءة دلالية في زيارة عاشورا (دراسه في اطار المستويين النحوي و الترکيبي)» نوشته دکتر مالک عبدي با نگاهي بنيادين و ساختارگرا به بررسي مهمترين وجوه زيبايي‌ شناختي زيارت عاشورا و متدهاي تأويل‌گرايانه بکار رفته در متن زيارت به منظور تبيين اهداف متعالي قيام عاشورا پرداخته است.

در اين مقاله همچنين با نگاهي پديدارشناسانه به منابع روايي و اسانيد معتبر زيارت عاشورا در مجموعه‌هاي حديثيِ شيعه، موضوع روايي يا حديث قدسي بودن متن اين زيارتنامه شريف مورد بحث و تدقيق قرار گرفته است. در کنار آن اشاراتي نيز به مقوله لعن و ادله اثباتي آن در زيارت عاشوراء و وجوه اعتباري پيامدهاي آن از منظر قرآن و حديث پرداخته شده است.

در پايان، در باب ارزشگذاريِ اين متن مقدس به عنوان ميراث مکتوب اثباتِ حقانيت شيعه و منشور ولائيِ حافظان حريم امامت، تلاش‌هايي از منظر رويکردهاي تطبيقيِ دانش زبانشناسي نوين، به منظور اعتبارسنجيِ سبکي و ساختاري متن زيارت عاشورا به انجام رسيده تا مخاطب بتواند در پايان به نگارش و نگرشي صحيح در تبيين ژرف‌ساخت‌هاي فکري و زباني زيارت مذکور دست يابد.

شايان ذکر است اين مقاله پيشتر و در سال 1400 در قالب يک مقاله علمي - پژوهشي در مجله بحوث في اللغة العربية دانشگاه اصفهان با رتبه اعتباري «الف» به چاپ رسيده است.

دومين جشنواره بين المللي هنري و ديني انا من حسين (ع) با حضور شخصيت‌ها، نويسندگان، هنرمندان، ادبا و شعراي 22 کشور در تالار شيخ صدوق (ع) آستان مقدس حضرت عبدالعظيم حسني شهر ري برگزار شد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها