برگزاری آیین اختتامیه همایش بین‌المللی حکمرانی اسلامی مبتنی بر سیره و معارف رضوی در دانشگاه ایلام

خانه خبرها

آيين اختتاميه همايش بين‌المللي حکمراني اسلامي مبتني بر سيره و معارف رضوي با حضور حجت‌الاسلام و المسلمين کريمي‌تبار نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام، دکتر حسني معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري ايلام، دکتر علي‌محمدي رئيس دانشگاه ايلام، حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسيني نيا مسئول دفاتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان ايلام، دکتر سعيدي زاده مدير عامل بنياد فرهنگي هنري امام رضا (ع)، داوران و دبيران علمي و اجرايي همايش، مديران دستگاه‌هاي اجرايي، اساتيد حوزه و دانشگاه،  فرهيختگان، فرهنگيان،  دانشجويان و اصحاب فرهنگ،  هنر و رسانه صبح امروز در محل سالن آيت الله حيدري برگزار شد.

    به گزارش روابط عمومي، در اين مراسم حجت‌الاسلام والمسلمين کريمي‌تبار نماينده ولي‌فقيه در استان و امام جمعه ايلام با بيان اينکه بايد تفاوت‌هاي حکمراني اسلامي و حکمراني غربي براي تشنگان معنويت و عدالت بيان شود، گفت: در غرب تمام تلاش براي دنياي انسان‌هاست، اما در حکمراني اسلامي، هم توجه به معاش و هم توجه به معاد است، يعني حکمران هم در برابر دنيا و هم در برابر عقباي مردم مسئوليت دارد.

امام جمعه ايلام، اظهار کرد: مردم بايد موشکافانه نوع حاکميت و نحوه اداره جامعه اسلامي توسط حکمرانان را مورد کنکاش قرار دهند و  بدانند که آيا عملکرد مسئولان با مباني اسلامي زاويه و انحراف دارد، يا بر اساس اسلام ناب است و مردم صورت مشاهده عدول عملکرد مسئولان از مباني اسلامي قاطعانه مطالبه‌گر و خواهان اشاعه معارف اسلام ناب از سوي حکمرانان باشند.

نماينده ولي‌فقيه در استان برگزاري همايش حکمراني مبتني بر سيره رضوي در استان ايلام را فرصتي مغتنم دانست و پيوند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان يک دستگاه فرهنگي با دانشگاه به عنوان يک مرکز علمي و پژوهشي را ارزشمند توصيف نمود و تاکيد کرد: در حکمراني اسلامي نقش مردم به عنوان محور اصلي مورد توجه قرار دارد.

دکتر کريمي تبار افزود: نقش مردم در حکمراني اسلامي در حوزه قانونگذاري و اجراي قانون اهميت بنيادين دارد، اما مردم در نظام‌هاي غربي آنگونه که بايد مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

امام جمعه ايلام ادامه داد: تفاوت نظام‌هاي دموکراتيک غربي با حکمراني اسلامي اين است که آنها هر جه بخواهند و بتوانند خلاف آن اصول و بر ضد مردم عمل مي‌کنند، اما قوانين موضوعه در جوامع اسلامي بايد با موازين شرعي تطبيق داده شود.

دکتر کريمي تبار با تاکيد بر اينکه به فرموده امام رضا (ع) سيره حاکم اسلامي بايد بر مبناي عدالت، صداقت در گفتار، قضاوت عادلانه و عمل به وعده باشد، تصريح کرد: در ديدگاه امام رضا (ع) يک حکمران بايد به وعده‌هايي که مي‌دهد عمل کند، که اگر در جهان به آن عمل شود، شاهد نسل کشي‌ها و قتل عام‌هايي چون کشتار مردم مظلوم غزه نخواهيم بود.

در ادامه دکتر حسني معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري ايلام با تأکيد بر اينکه تبيين و ترويج فرهنگ رضوي همواره نياز جامعه امروزي است، اظهار کرد: برگزاري چنين همايش‌هايي به‌خصوص در سطح بين‌المللي، فرصت مناسبي براي پياده‌سازي شعائر و ارزش‌ها مبتني بر سيره و معارف رضوي در جامعه است.

معاون سياسي و امنيتي استاندار ايلام، تصريح کرد: وجود مرقد مطهر و نوراني امام هشتم شيعيان به عنوان يکي از مراکز مهم و بزرگ مذهبي و ديني، به خصوص براي ما ايرانيان، نقطه اشتراکي را با بسياري از مسلمانان جهان فراهم کرده و به همين جهت بايستي ابعاد مختلف فرهنگ رضوي را نه فقط در سطح جامعه بلکه در جهان اسلام مورد مطالعه و بررسي جدي قرار داد.

دکتر مرتضي سعيدي زاده مديرعامل بنياد بين‌المللي امام رضا (ع) نيز در اين مراسم، اظهار کرد: حملات وحشيانه رژيم صهيونيستي در حق مردم غزه که با سکوت و حمايت جوامع غربي همراه است، نمونه‌اي بارز از پايمال شدن کرامت انساني است.

وي گفت: ايران اسلامي داعيه‌دار حکمراني اسلامي و مبتني بر سيره اهل بيت عليهم‌السلام است و در صدد تشکيل يک حکومت اسلامي بر اساس معيارهاي اهل بيت عليهم‌السلام است و بنياد امام رضا (ع) با پرداختن به اين موضوع مهم، راهبردها و مباني حکمراني اسلامي را مورد پژوهش قرار داده است.

سعيدي‌زاده با اشاره به اينکه حکومت اسلامي بر پايه حکومت نبوي، علوي و رضوي است، ادامه داد: حکومت حضرت علي (ع) با وجود کوتاه بودن دوران زمامداري، اما به عنوان يک حکومت الگو، محور و شعله در تاريخ جهان اسلام ماندگار مانده و رسيدن عملي به حکومت جهاني اسلامي نيازمند پرداخت نظري و پژوهشي در سيره عملي اهل بيت عليهم‌السلام است.

وي گفت: مسئولان استان ايلام براي برگزاري اين همايش با محوريت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي و دانشگاه ايلام به عنوان دانشگاه برتر کشور يک جريان علمي و فرهنگي را بنيان نهادند و در راه توسعه اهداف بنياد رضوي يعني بسط و گسترش معارف و سيره امام رضا (ع) در سطح کشور و جهان تلاش کردند که جاي تقدير دارد.

در ابتداي اين مراسم دکتر ويسه معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه ايلام با بيان اينکه سيره رضوي دربرگيرنده مباني نابي براي عبور از چالش‌هاي دنياي معاصر است، اظهار داشت: امروز وحدت اسلامي ضروري‌ترين مسئله جهان اسلام است، چرا که دشمنان اسلام با شگردهاي گوناگون سعي در ايجاد تفرقه و خدشه دار کردن وحدت مابين مسلمانان را دارند، بدين لحاظ سيره رضوي که بصورت راهبردي بر وحدت تأکيد دارد، مي‌تواند دنياي اسلام را به اين مهم رهنمون کند.

دکتر ويسه، افزود: امام رضا (ع) در دوران ولايت‌عهدي و حضور در مرو، با گفتمان سازي، تربيت شاگردان بي‌شمار، تبيين الگوهاي ناب اخلاق اسلامي، مبارزه با انحرافات و ترويج مباني سيره نبوي و علوي، در برابر تمام جريان‌هاي سياسي و فرهنگي ايستادگي کردند، و با ترويج مباني معرفتي سيره اهل بيت عليهم‌اسلام نقش محوري در توسعه تمدن اسلامي ايفا نمودند.

در پايان با اعلام نظر داوران برگزيدگان و شايستگان تقدير اين همايش معرفي شدند. بر پايه اين خبر، احمد عباسي دره‌بيدي از استان اصفهان نفر اول، روح الله صفريان از استان تهران نفر دوم، محمد ايدي از استان ايلام نفر سوم، پيمان صالحي از استان ايلام شايسته تقدير، محسن پرويش از استان اردبيل شايسته تقدير و خانم هديه جليليان از استان ايلام شايسته تقدير اعلام شدند.

 

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها