برگزاری نشست علمی «نقد و بررسی رساله آواز پر جبرئیل از شهاب‌الدین سهروردی» در دانشگاه ایلام

خانه خبرها

به همت انجمن‌هاي علمي دانشجويي فلسفه و کلام اسلامي و زبان و ادبيات فارسي، نشست علمي «نقد و بررسي رساله آواز پر جبرئيل از شهاب‌الدين سهروردي»، با حضور جمعي از استادان و دانشجويان در محل سالن فرزانگان برگزار شد.

  به گزارش روابط عمومي دانشگاه، خانم دکتر منفرد مدير گروه آموزشي فلسفه و کلام اسلامي ضمن تشکر از زحمات دو انجمن دانشجويي فلسفه و کلام اسلامي و زبان و ادبيات فارسي،  همکاري انجمن‌هاي علمي را گامي مثبت در جهت تعالي و توسعه‌ي فعاليت‌هاي دو گروه آموزشي دانست و خواستار استمرار برگزاري اين نشست‌ها شد.

در ادامه دکتر علي گراوند عضو هيئت علمي گروه آموزشي زبان و ادبيات فارسي به تشريح داستان آواز پر جبرئيل و موضوع اين رساله پرداختند و سپس به نمودهاي مختلف فلسفه و ديدگاه‌هاي مختلف فلسفي در زندگي انسان اشاره کردند.

دکتر گراوند همچنين خاطرنشان کرد: رمز و انواع آن در ادبيات فارسي بسيار پرکاربرد بوده و در آثار مختلف عرفاني به فراواني يافت مي‌شود، اما تنها اثر قابل توجه در اين باره را  کتاب «رمز و داستان‌هاي رمزي در ادب فارسي» تأليف دکتر پورنامداريان است.

ايشان در ادامه صحبت‌هاي خود به شرح و بسط انواع رمز و سمبل و معرفي آثار رمزي پرداخته و اين آثار را آثاري دانسته، که متعلق به عوالم رؤيا، خواب، خلسه، اشراق و ورود به عوالم ديگر و در حالت تعطيل حواس به وجود مي‌آيند.  در واقع اين گونه قصه ها داراي حالتي شبيه به رؤيا هستند و بيانگر واقعه‌اي روحاني يا مکاشفه‌ي عرفاني هستند. يکي از اين قصه‌ها آواز پر جبرئيل از شيخ اشراق است.

در ادامه دکتر ضيايي عضو هيئت علمي گروه آموزشي فلسفه و کلام اسلامي ضمن بيان رابطه‌ي فلسفه و علم، نقش فلسفه را تبيين گر و ارائه دهنده‌ي راه‌حل و نقش علم را عملگرا و جواب گرا دانستند.

وي همچنين به شرح آفرينش و چگونگي آن از آغاز تاکنون از ديدگاه فلسفي، ستاره‌شناسي و هيئت آفرينش و ارتباط افلاک و انواع آنها، عالم تصاوير دروني و تشريح مبحث نور در فلسفه و انواع آن پرداختند. به گفته‌ي ايشان رساله آواز پر جبرئيل ارتباطي با حکمت اشراق سهروردي ندارد و سهروردي در اين رساله به عنوان يک معلم فلسفه‌ي مشايي اقدام مي‌کند‌.

در ابتداي اين جلسه جناب آقاي صادق ملک حسيني دبير انجمن علمي زبان و ادبيات فارسي و دبير کل انجمن‌هاي علمي دانشجويي دانشگاه ايلام، ضمن عرض خير مقدم خدمت حاضران اين جلسه، به ارائه مباحثي درمورد فلسفه و نقش و جايگاه آن پرداخته و زبان و ادبيات فارسي را عاملي در اوج گرفتن فلسفه و به عنوان يک نوع محاکات و بازتاب دانسته که فلسفه يک نوع از اين بازتاب است.

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها