اختراع دستگاه تونل باد پرتابل با قابلیت اندازه‌گیری فرسایش خاک مبتنی بر فتوگرامتری

خانه خبرها

دکتر نورالدين رستمي دانشيار گروه آموزشي مرتع و آبخيزداري، موفق به اختراع دستگاه تونل باد پرتابل با قابليت اندازه‌گيري فرسايش خاك مبتني بر فتوگرامتري شد.

   به گزارش روابط عمومي دانشگاه، با افزايش تغييرات اقليمي و خشک سالي‌هاي پي‌درپي، هر ساله بر وسعت مناطق خشک و بياباني افزوده و موضوع فرسايش بادي و گرد و غبار به يک معضل عمومي بدل مي‌گردد. از طرفي وجود داده‌هاي پراکنده و در برخي مواقع متناقض باعث سردرگمي در تصميم‌گيري و متعاقباً اجراي پروژه‌هاي مختلف احياي مناطق خشک و بياباني مي‌گردد. هدف اين پروژه، ساخت دستگاهي دقيق، کاربردي و قابل حمل براي انجام مطالعات فرسايش بادي و اخذ تصميمات صحيح در اين حوزه است. از جمله ويژگي‌هاي اين دستگاه مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:

1-قابليت حمل و جابه‌جايي راحت، و سبک‌تر بودن نسبت به نمونه‌هاي پيشين

2-امکان انجام سريع و دقيق آزمايشات

3-استفاده از تکنيک فتوگرامتري براي محاسبه ميزان خاک فرسايش‌يافته با تهيه تصاوير قبل و بعد منطقه فرسايش يافته و محاسبه تغييرات حجم خاک

4-کنترل الکتريکي و دقيق سرعت باد و وقايع شبيه­‌سازي شده

اعضاي هسته در اين پروژه بر آن بوده‌اند، که مراحل ساخت دستگاهي با ويژگي‌هاي فوق را با دقت انجام داده و تمام مراحل را به گونه‌اي که قابليت تکرار صد درصدي داشته باشد، مستندسازي کنند. دستگاه ساخته‌شده مي‌تواند گامي در جهت مرتفع نمودن نياز کشور به تجهيزات آزمايشگاهي مرتبط با سنجش فرسايش خاک بردارد.

ضمناً اين اختراع طي يک فرآيند به مدت 8 ماه در اداره ثبت اختراعات کشور و دانشگاه صنعتي اميرکبير در حال ارزيابي بوده و سپس مورد تأييد قرار گرفته است.

لازم به ذکر است، که اين پروژه در قالب مرحله ششم طرح شهيد احمدي روشن و با حمايت بنياد نخبگان استان صورت گرفته و جا دارد از همکاري صميمانه رياست محترم پيشين و کنوني بنياد و همکاران آنها تشکر نمايم.

اسامي دانشجويان عزيزي، که در اين طرح مرا همراهي نموده و بدون حضور و همکاري آنها اين امر ميسر نمي­‌شد، به شرح ذيل مي‌باشد:

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها