برگزاری نشست مدیران و کارشناسان تعاون غرب کشور در دانشگاه ایلام

خانه خبرها
برگزاري نشست مديران و کارشناسان تعاون غرب کشور در دانشگاه ايلام
در راستاي ايفاي مسئوليت‌هاي اجتماعي دانشگاه، نشست مديران و کارشناسان تعاون غرب کشور با حضور مهندس مسکني معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، دکتر بهرام نيا استاندار ايلام، دکتر علي‌‌محمدي رئيس دانشگاه ايلام، آقاي دوست‌محمدي رئيس سازمان برنامه و بودجه ايلام، آقاي الياسي مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان ايلام و جمعي از مديران و رؤساي سازمان‌ها، صبح امروز در محل سالن آيت الله حيدري برگزار گرديد.

   به گزارش روابط عمومي دانشگاه، مهندس مهدي مسکني معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه ثبت تعاوني‌ها در کشور در سال گذشته 3.5 درصد و همچنين تعداد شاغلين عضو اين تعاوني ها 2.5 درصد رشد داشته است، اظهار داشت: 181 درصد تسهيلات توسط بانک توسعه تعاون به متقاضيان در حوزه تعاون پرداخت شده است.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به اينکه سال 1401، يک ميليون و 847 هزار فرصت شغلي در بخش تعاون ايجاد شده است، گفت: در حال حاضر تعداد 101 هزار تعاوني فعال در کشور وجود دارد.

مهندس مسکني با تأکيد بر اينکه حوزه تعاون در قسمت‌هاي مختلف اقتصادي کشور فعال است، بيان داشت: 11 درصد آلومينيوم، 12 درصد آهن، 44 درصد گوشت سفيد، 25 درصد تخم مرغ، 70 درصد مسافران، 40 درصد جابجايي بار و 98 درصد حمل و نقل دريايي توسط تعاوني‌هاي کشور انجام مي‌شود.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، افزود: سند توسعه بخش تعاون توسط رئيس‌جمهور در 28 اسفندماه سال 1401 ابلاغ و اجرايي شده و همچنين تلاش مي‌شود در برنامه ده ساله، ساليانه 2 درصد سهم تعاون افزايش يابد.

مهندس مسکني در پايان عنوان کرد: خوشبختانه براي اولين بار بعد از 130 سال، تعاوني ايران عضو هيأت مديره جهاني شد و سرمايه بانک توسعه تعاون افزايش يافت.

در ادامه دکتر بهرام نيا استاندار ايلام با بيان اينکه تعاوني‌ها نقش خرد جمعي را ايفا مي‌کنند، گفت: در واقع تعاوني‌ها، مرکزي براي تجميع ايده‌ها در راستاي افزايش ضريب بهره‌وري، اشتغال و استفاده بهينه از منابع ثروت تلقي مي‌شوند.

دکتر بهرام نيا افزود: تجربه ثابت کرده هر جا امور را به مردم واگذار کرده‌ايم، به همان ميزان توفيقات بيشتر و بهتري داشته‌ايم، لذا حمايت دولت سيزدهم از بخش تعاوني‌ها همه جانبه است.

استاندار ايلام يادآور شد: نظام اقتصادي کشور حول سه محور دولتي، خصوصي و بخش تعاوني شکل گرفته است و اگر بخواهيم مشارکت اقتصادي مردم بالا و تأثيرگذاري مثبتي در اقتصاد داشته باشند، لازمه آن تقويت بخش تعاوني است.

دکتر بهرام نيا تأکيد کرد: يکي از نهاده‌هايي که مي‌تواند در تحقق شعار سال مورد تأکيد رهبر معظم انقلاب اسلامي تعيين کننده باشد، توجه به بخش تعاوني و رفع مشکلات پيش روي آن است.

استاندار ايلام اضافه کرد: توجه خاصي در استان ايلام براي رونق تعاوني‌ها شده و حدود پنج هزار خانوار مرزنشين در قالب تعاوني شکل گرفته، که باعث تثبيت مرزها و توسعه شهر و روستاها شده و نشاط اجتماعي را در پي داشته است.

دکتر بهرام نيا با اشاره به ظرفيت‌هاي مختلف بخش تعاوني در استان، گفت: سهميه تعيين شده اشتغال براي ايلام پارسال کمتر از هفت هزار بود، درحاليکه نزديک به 17 هزار به ثبت رسيد و رتبه اول کشوري را کسب کرديم.

استاندار ايلام با اشاره به اينکه کارگاه‌ها و واحدهاي توليدي تعطيل يا نيمه فعال به چرخه توليد بازگشتند، افزود: 104 واحدي توليد با حمايت‌هاي صورت گرفته به چرخه فعاليت بازگشته‌اند.

سپس دکتر علي‌محمدي رئيس دانشگاه ايلام با گراميداشت حماسه سوم خرداد و آزادسازي خرمشهر، اظهار داشت: امروز جامعه و بدنه مديريتي، با نگاهي که در سوم خرداد رخ داد و منجر به آزادسازي خرمشهر شد، به پيشواز حل مشکلات موجود بروند، تا غير ممکن‌ها را به ممکن تبديل نمايند.

دکتر علي‌محمدي با بيان اينکه مأموريت امروز دانشگاه توسعه  با بخش‌هاي مختلف صنعت است، اظهار داشت: اين ارتباط بينابين مي‌تواند فوايد بي‌شماري را نصيب جامعه نمايد و در اين ميان نقش بخش تعاوني‌در پيشبرد اقتصاد کشور بسيار مهم و غير قابل انکار است.

رييس دانشگاه ايلام با اشاره به نقش تعاوني‌ها در اقتصاد جهان، افزود: بر اساس آمار سازمان ملل، نزديک به سه ميليارد نفر در جهان به بنگاه‌هاي تعاوني وابسته بوده و 800 ميليون نفر عضو تعاوني‌ها مي‌باشند، که فعاليت اين بخش به اشتغال  يک ميليارد و 700 ميلوين شغل منجر شده است،  که اين موضوع نشانه تأثيرگذاري شگرف بخش تعاون در زمينه رونق اقتصادي و اشتغالزايي است.

دکتر علي‌محمدي با بيان اينکه در قانون اساسي به بخش‌مختلف تعاون اهتمام ويژه‌اي شده است، گفت: در سياست‌هاي اصل 44  قانون اساسي،  سهم 25 درصدي براي تعاون در حوزه اقتصاد پيش بيني شده، که متاسفانه الان سهم آن ناچيز است. 

رئيس دانشگاه ايلام با اشاره به رويکرد پيش رو دولت سيزدهم به بخش تعاون، يادآور شد:  در حوزه اشتغال، اتفاقات مهمي در تعاوني‌هاي صنعت، خدمات، دانش بنيان و بهداشت رخ داده و سبب اشتغال بيش‌ از 1 ميليون و 700 هزار نفر شده‌است.

دکتر علي‌محمدي با بيان اينکه انجام آموزش‌هاي عمومي در دانشگاه‌ها و مراکز علمي از جمله راهکارهاي توسعه تعاون در سطح کشور است، گفت: براي تحقق اين هدف، تفاهم‌نامه همکاري مابين دانشگاه ايلام و اداره تعاون، کار و رافه اجتماعي استان ايلام منعقد مي‌‌شود و مرکز «علم و تعاون» در دانشگاه ايلام راه‌اندازي مي‌گردد.

رئيس دانشگاه ايلام توسعه بخش تعاون را زمينه‌ساز تحقق اقتصاد مقاومتي به عنوان مطالبه مقام معظم رهبري از کارگزاران نظام اسلامي عنوان کرد و بيان داشت: ايجاد صندوق‌هاي ريسک‌پذير، حمايت از تجاري سازي ايده‌هاي نو، کمک به تشکيل تعاوني‌هاي جديد با محوريت بر دانش آموختگان خلاق دانشگاه‌ها، کمک به تشکيل تعاوني‌هاي خوشه‌اي، ناحيه‌اي و منطقه‌اي در راستاي تکميل زنجيره توليد تا مصرف و روحيه کار گروهي و تيمي از مهمترين عوامل رونق و توسعه بخش تعاوني‌ها مي‌باشند.

در ادامه دکتر دوست‌محمدي رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي ايلام به ضرورت نگاه مسئله محور براي حل مسائل کشور اشاره کرد و گفت: نگاه مسئله محور بايد در وهله اول مطالبه مردم و در چهارچوب الزامات نظام و دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري، داراي ضرورت و فوريت باشد.

دکتر دوست‌محمدي با بيان اينکه اولين گام در استان ايلام جهت ثبات مالي ساماندهي شده، انضباط مالي است، افزود: مجموع اعتبارات سال گذشته استان يک هزار و 147 ميليارد تومان و تعداد پروژه‌ها نيز يک هزار و 149 پروژه بود، يعني به ازاي هر پروژه تقريباً يک ميليارد تومان مصوب شده بود، که اين تخصيص جوابگو هزينه‌ها نبود و بايد بر اساس نظام برنامه‌ريزي هوشمند، پروژه‌ها بر اساس اولويت تخصيص داده شوند.

در ادامه آقاي الياسي مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان ايلام با تشکر از همکاري دانشگاه ايلام در زمينه برگزاري اين نشست باشکوه، از نگاه عالمانه و هنرمندانه آقاي دکتر علي‌محمدي رئيس دانشگاه ايلام به موضوع ارتباط دانشگاه و تعاون در همه عرصه‌هاي اقتصادي تقدير کرد و تأکيد نمود که دانشگاه ايلام در ايفاي رسالت اجتماعي خود در دولت سيزدهم به خوبي گام برداشته است.

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان ايلام فرصت‌هاي اشتغال ايجاد شده در بخش تعاون را متنوع و پايدار اعلام کرد و اظهار داشت: 24 هزار فرصت شغلي در فضاي اقتصادي تعاوني‌هاي استان شکل گرفته و اين روند همچنان رو به رشد است.

وي تعداد تعاوني‌هاي استان را سه هزار و 70 مورد در 13 گرايش و با سرمايه ثبتي 667 ميليارد ريال اعلام کرد و افزود: تعاوني‌ها در بخش‌هاي مختلف از توليد محصولات ساختماني تا صنايع دانش‌بنيان، ورود مؤثري را در سال‌هاي اخير داشته‌اند و بخش عظيمي از ظرفيت‌هاي گردشگري برخي نقاط استان نيز در قالب تعاوني اداره مي‌شود.

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان ايلام تأکيد کرد: از يک هزار و 471 تعاوني فعال در سطح استان، 658 تعاوني در حوزه کشاورزي، 382 تعاوني در خدمات و 179 تعاوني در زمينه صنعت فعاليت دارند.

آقاي الياسي فعاليت هفت شرکت تعاوني مرزنشينان را در استان ايلام يادآور شد و اضافه کرد: حمايت و همراهي از اين شرکت‌هاي تعاوني، زمينه‌ساز اشتغال و درآمدزايي مناسب شده است.

وي تأکيد کرد: تقويت و توسعه تعاوني‌ها در مناطق مختلف استان، از اولويت‌هاي اين اداره کل است تا فعاليت آنها متمرکز در مرکز استان نباشد و ساير مناطق استان نيز گستردگي تعاوني‌ها را با تنوع توليد محصولات و فعاليت‌ها در بخش‌هاي مختلف شاهد باشند.

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان ايلام ضرورت پرداخت تسهيلات کم بهره از محل تبصره 18 را براي تعاوني‌هاي فعال يادآور شد و ادامه داد: با هماهنگي معاونت امور اقتصادي استانداري، از طريق منابع تبصره 18 با تخصيص اعتبارات و تسهيلات کم بهره در خدمت فعالان اين بخش خواهيم بود.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها