832 بیماری قابلیت سرایت از دام به انسان را داراست

خانه خبرها

دکتر چراغي رئيس دانشکده پيرادامپزشکي، گفت: از ميان 1709 عامل بيماري‌زاي مابين انسان و دام، 832 بيماري قابليت سرايت از حيوان به انسان را داراست.

اشاره:

به مناسبت 14 مهر ماه که به عنوان روز دامپزشکي نامگذاري شده است، دکتر چراغي رئيس دانشکده پيرادامپزشکي در جريان مصاحبه اختصاصي با روابط عمومي، توضيحاتي را درباره علت نامگذاري اين روز و مباحث مرتبط  به شرح ذيل ارائه کرده است.

1-علت نامگذاري 14 مهرماه به عنوان روز دامپزشکي  را توضيح دهيد؟

    14 مهرماه در ايران باستان  که به "گوش روز" موسوم بود، روزي مبارکي خوانده مي شد که اين عنوان نيز بر گرفته از فرشته نگهدار چهارپايان و جانوران سودمند بود. اين روز نزد ايرانيان باستان روز مبارکي بود. لذا در پي تلاش براي اختصاص روزي به نام دامپزشکي در سال 1369، به پيشنهاد دکتر حسن تاجبخش، دانشمند حوزه دامپزشکي، 14 مهرماه به عنوان روز ملي دامپزشکي نامگذاري شد. خدمات اين حوزه نقش مهمي در بهداشت عمومي و ارتقاي سلامت جامعه دارد و به پاس گراميداشت خدمات فعالان اين عرصه، 14 مهرماه که از پيشينه تاريخي برخوردار است، به عنوان روز دامپزشکي نامگذاري شده است.

2-اهميت دامپزشکي و نقش آن در جامعه را شرح دهيد؟

نقش دامپزشکي تنها درمان بيماري دام نيست، بلکه مهمتر از آن تامين سلامت انسان و دام مي­باشد، که اکثريت مردم از آن غافلند. از جمله وظايف مهم اين حرفه نظارت بر بهداشت و بازرسي فرآورده­هاي خام دامي و پيشگيري از آلودگي­هاي مختلف مواد غذايي است. دامپزشکي در تأمين سلامت و بهداشت جامعه وظيفه خطيري بر عهده دارد و بعنوان حافظ سلامت از آن ياد مي­شود.

3-بيماري‌هاي مشترک انسان و دام کدام هستند؟

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهاني، از ميان 1709 عامل بيماري‌زا بين انسان و دام، 832 بيماري مشترک انسان و دام وجود دارد ،که از حيوان به انسان قابل سرايت است.  

 مهمترين بيماري‌هاي مشترک بين انسان و دام و طيور شامل آنفلوانزاي حاد پرندگان، تب برفکي، طاعون نشخوار کنندگان کوچک، آبله گوسفندي، شاربن يا سياه زخم، مشمشه در اسب‌ها، هاري، تب کريمه کنگو و تب مالت مي­باشد، که در فقدان فعاليت مستمر دامپزشکي ساليانه خسارات جاني و مالي فراواني به بار خواهند آورد.

4-بطور کلي اگر بخواهيم تعريف جامعي از دامپزشکي ارائه شود، چه بايد گفت؟

اساس کار دامپزشکي در سه محور قابل تعريف است: 1- حفظ و حراست از سرمايه‌­هاي دامي کشور 2- نظارت بر بهداشت و سلامت توليد و عرضه مواد خام دامي 3- کنترل و مبارزه عليه بيماري‌هاي مشترک انسان و دام.

5-کلام آخر

در پايان روز دامپزشکي را خدمت همه همکاران دانشگاهي، دامپزشکان و پيرا دامپزشکان شادباش مي‌گويم و اميدوارم در برقراري سلامت جامعه همچنان کوشا و مؤثر باشند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها