دکتر علی اکبری: دیپلماسی آموزشی ماموریت جدید و جدی دانشگاه ایلام است

خانه خبرها

با توجه جايگاه  دانشگاه ايلام در سطح کشور و موقعيت مرزي استان، ديپلماسي آموزشي، ماموريت جديد و جدي دانشگاه ايلام است.

  به گزارش روابط عمومي دانشگاه و به نقل ازخبرگزاري جمهوري اسلامي مرکزايلام (ايرنا)، دکتر علي اکبري رئيس دانشگاه  ايلام در مصاحبه اي اختصاصي با اين خبرگزاري، اظهارکرد: با توجه به پيشرفت هاي آموزشي، پژوهشي، عمراني و دانشجويي دانشگاه ايلام در چند سال اخير و اقدامات موثري که در راستاي گسترش و بهبود فعاليت هاي بين المللي در دانشگاه انجام شده، اين مرکز مي تواند به مقصد دانشگاهي اول دانشجويان عراقي در سطح کشور تبديل شود.

 دکتر علي اکبري  با اشاره به اينکه بين المللي شدن سياست اعلامي وزارت علوم براي تمام دانشگاه هاست تأکيد کرد:  با استفاده از اين رويکرد مي توان ديپلماسي علمي، افزايش ارتباط دانشگاه هاي ايران با دانشگاه هاي منطقه و کشورهاي مسلمان و همچنين تبادل استاد و دانشجو  با دانشگاه هاي خارجي را افزايش داد.

رئيس دانشگاه ايلام در ادامه با اشاره به حاکميت سي ساله و خراب کارهاي حزب بعث در عراق و تأثير آن بر روابط بين دو کشور، گفت: بيش از30  سال حاکميت حزب بعث بر کشور عراق با وجود ناتواني از حذف اشتراکات بنيادين بين ملت هاي مسلمان ايران و عراق، اما در برخي سطح ها موجب گسست هايي بوده که جبران و ترميم آنها مستلزم تلاش و اقدام نهادي متناسب در حوزه هاي مختلف است.

   رئيس دانشگاه، بيان نمود: افزايش و احياي مراودات علمي و دانشگاهي در چهارچوب ديپلماسي آموزشي را مي توان از جمله مهم ترين اقدامات براي ترميم و حذف خاطره دُمُل خونين حزب بعث عراق و آثار مُترتب آن بر روابط دو ملت عنوان کرد که در سال هاي اخير دانشگاه ايلام در قالب تلاش ها و اقدام هاي مختلف علمي دوجانبه پيگير آن بوده است.

  دکتر علي اکبري، افزود: مديريت اين دانشگاه با دريافت تعريف مناسب از ماموريت هاي منبعث از موقعيت جغرافيايي ايلام به عنوان استاني که يک سومِ کل مرزهاي زميني ايران و عراق در محدوده آن قرار دارد، در چند سال اخير ضمن ارتباط موثر با همتايان عراقي خود، طيفي متنوع از پروژه هاي فرهنگي و آموزشي مشترک را تعريف و اجرا کرده است.

 رئيس دانشگاه با اشاره به اينکه دانشگاه ايلام از حيث کلان ارتباطي، ايجاد رابطه و انعقاد تفاهم نامه همکاري با مراکز اکادميک کشور  عراق و به خصوص در استان هاي همجوار را در چند سال گذشته در دستور کار قرار داده است، گفت: در اين راستا ارتباط و رايزني دانشگاه ايلام با مراکز علمي اقليم کردستان عراق منتج به چهار تفاهم نامه همکاري و خواهر خواندگي بين دانشگاه ايلام و دانشگاه هاي گَرميان و انعقاد تفاهم نامه همکاري با سه دانشگاه سليمانيه، حلبچه و پلي تکنيک سليمانيه شده است.

  وي افزود: تبادل استاد و دانشجو، برگزاري کنفرانس مشترک، ملاقات اعضاي هيات علمي دانشکده ها براي هماهنگي در خصوص برگزاري دوره هاي ويژه مشترک و برگزاري کارگاه هاي آموزشي از مفاد اين تفاهم نامه ها بوده است.

  دکتر علي اکبري، اضافه کرد: رايزني هاي دانشگاه ايلام منجر به انعقاد قرارداد همکاري و انجام برنامه هاي مشترک با دانشگاه هاي مختلفي چون واسط، التقنيه بغداد، فرات الاوسط، بابل و دانشگاه وابسته به عتبه عباسي شده است و همچنين تبادل دانشجو و يا دقيق تر جذب دانشجويان عراقي در دانشگاه ايلام در 2 سال گذشته از ديگر اقدامات انجام شده است.

 رئيس دانشگاه با اشاره به راه اندازي مرکز آموزش زبان فارسي به غير فارسي زبانان در دانشگاه ايلام، بيان داشت: براي افزايش پذيرش دانشجويان خارجي و توسعه روابط بين المللي، مجوز راه اندازي اين مرکز در آذر ماه سال جاري از وزارت علوم اخذ گرديد و در هفته پژوهش افتتاح شد.

   دکتر علي اکبري، افزود: دوره‌هاي آموزشي زبان فارسي در اين مرکز با نظارت شوراي علمي مرکز متشکل از صاحب‌ نظران آموزش زبان فارسي و مدرسان با تجربه در 2 سطح مقدماتي و پيشرفته طراحي شده است که پس از اتمام اين 2 سطح تخصصي به زبان آموزان مدرک بين‌المللي مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ايران اعطا مي‌ شود.

رئيس دانشگاه در ادامه به ديگر فعاليت هاي انجام شده براي توسعه روابط بين المللي دانشگاه ايلام پرداخت و اظهار داشت: استقرار دفاتر مرتبط همچون دفتر روابط بين الملل، راه اندازي دفتر پذيرش دانشجويان خارجي، آماده سازي سايت زبان عربي و انگليسي و تدوين کتابچه هاي معرفي دانشگاه ايلام به زبان عربي و انگليسي از جمله ديگر فعاليت هي انجام شده در اين زمينه است.

  دکتر علي اکبري با اشاره استقبال و درخواست جوانان عراقي براي تحصيل در دانشگاه ايلام، گفت: قرابت هاي اجتماعي و فرهنگي موجب شده جوانان عراقي در استان هاي ديالي ، واسط،  ميسان و کردستان در شرق و شمال عراق اشتياق خاصي براي تحصيل در دانشگاه ايلام داشته باشند.

  رئيس دانشگاه، افزود: افزون بر پيوندهاي فاميلي و اجتماعي ديرين ،حضور هزاران تبعه و معاود عراقي موجب شده که اتباع عراق در ايلام احساس بيگانه بودن نداشته باشند.

  دکتر علي اکبري، اضافه کرد: مسئولان استان هاي مرزي همجوار با ايلام نيز همچون اهالي آن استان ها نگاهي مثبت به ظرفيت هاي ارتباط اموزشي با ايلام دارند، به نحوي که در چند سال گذشته به هر مناسبتي که به ايلام سفر کرده اند، بازديد از دانشگاه ايلام و گفت و گو و رايزني براي گسترش ارتباط اکادميک را با مديران و استادان اين دانشگاه از جمله برنامه هاي آنان بوده است. استاندار واسط عراق در سال 94 در اولين سفر کوتاه خودبه ايلام يک روز کاري را به بازديد از دانشگاه ايلام اختصاص داد که شايد بتوان آن را آغاز توجه مسئولان استان هاي همجوار عراق به ظرفيت هاي ارتباطي و آموزشي استان همجوار دانست.

  وي تأکيد کرد:  بين ايلام و واسط روابط اجتماعي و فرهنگي زيادي وجود دارد  و بعد از بازديد استاندار واسط از امکانات و واحدهاي مختلف دانشگاه ايلام انگيزه براي ايجاد و تحکيم اين رابطه و تبادل دانشجو با دانشگاه ايلام بيشتر شده است.
  دکتر علي اکبري با اشاره به آمادگي دانشگاه ايلام براي راه اندازي رشته ادبيات فارسي در دانشگاه واسط، بيان داشت: با توجه به توسعه سطح مناسبات و پتانسل دانشگاه ايلام در اين زمينه، راه اندازي رشته زبان فارسي در دانشگاه واسط در دستور کار قرار دارد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها