En Ar

علي بيافرين: در هر موقعيتي که هستيم از رسانه براي آگاهي مردم استفاده کنيم

فيلمنامه‌نويس و منتقد سينمايي در کارگاه نقد فيلم براي فعالان شرکت کننده در دوره توانمندسازي دانشجويان فعال فرهنگي و اجتماعي استان ايلام با بيان اينکه متاسفانه در جامعه امروز بدون آگاهي کارهايي انجام مي‌دهيم که نتيجه مطلوبي ندارد، اظهار داشت: پس از تلاش‌هاي فراوان، رسانه به تازگي توانسته است روشنگري‌هاي لازم را انجام دهد و بايد توجه داشت در هر موقعيتي که هستيم از رسانه براي آگاهي مردم استفاده کنيم.

علي بيافرين با اشاره به اينکه يک قاب‌بندي مي‌تواند سرنوشت يک کشور را عوض کند، عنوان داشت: رسانه با قاب‌بندي‌هاي سينمايي مي‌تواند از يک فرد بي‌لياقت، يک قهرمان بسازد و حتي گاهي در فيلم‌هايي که مي‌بينيم به خاطر تاثيرات رسانه با نقش منفي فيلم‌ها همزادپنداري مي‌کنيم.

بيافرين ادامه داد: يک نمونه اين حرکات در ماجراي سوريه است که هنوز مردم دنيا با داعش بيشتر همزادپنداري مي‌کنند تا مردم سوريه، لذا به نوعي کار رسانه عوض کردن قهرمان اصلي داستان است و اصلي‌ترين سياست رسانه جابجايي قهرمان و ضدقهرمان است لذا بايد براي بهتر شدن نگاهمان پيگير نقد فيلم باشيم و تحقيقات لازم را در اين زمينه داشته باشيم.

اين نويسنده و شاعر تصريح کرد: يکي از اشتباهات جامعه فکري ما اين است که ياد گرفته‌ايم تا جمعي فکر کنيم اما اصل اين است که بايد اول از نقد خود شروع کنيم زيرا شناخت بازيگران و کارگردان‌هاي ديگر کشورها مهم نيست بلکه شناخت درست رسانه ارزش دارد.

وي به دلايل تفاوت سينما با ديگر هنرها پرداخت و گفت: دليل تفاوت سينما با همه هنرها اين است که سينما ترکيبي است و هنرهاي بسياري را درون خود جاي مي‌دهد پس در ارزش‌گذاري هم ارزش بالاتري دارد و طبيعتاً تاثير بيشتري هم دارد.

علي بيافرين تصريح کرد: اگر بخواهيم يک کار ريشه‌اي را انجام دهيم بايد دين، اقتصاد و رسانه را بشناسيم و اگر رنگ، روايت و نقطه عطف توسط سازنده فيلم شناخته نشود فيلم خوبي ساخته نمي‌شود و اگر اين موارد را خوب نشناسيم مي‌توان با خواندن چند کتاب خوب اين نقيصه را برطرف کرد.

در پايان، فيلم «تروا» ساخته محمد عليزاده‌فرد براي دانشجويان اکران شد.

علي بيافرين: در هر موقعيتي که هستيم از رسانه براي آگاهي مردم استفاده کنيم
شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها