En Ar

حجت‌الاسلام محسن الويري: موضوع خوارج، يک بحث پايان يافته در تاريخ نيست

رئيس کارگروه تاريخ شوراي تحول و ارتقاي علوم انساني شوراي عالي انقلاب فرهنگي در کارگاه حکمراني در سيره اميرالمومنين(ع) براي فعالان شرکت کننده در دوره توانمندسازي دانشجويان فعال فرهنگي و اجتماعي استان ايلام، اظهار داشت: برخي دردسرها با مديريت جامعه قابل جبران هستند اما دردسرهايي مانند خوارج نياز به بررسي بيشتري دارند.

حجت الاسلام محسن الويري با بررسي جريانات سياسي زمان امام علي(ع)، تصريح کرد: به عقيده شهيد مطهري، نوع نگاه خوارج در طول تاريخ استمرار يافته است لذا نياز به هوشياري و حساس بودن ما نسبت به افکار و انديشه ها دارد و بايد توجه داشت که موضوع خوارج، يک بحث پايان يافته در تاريخ نيست.

حجت الاسلام الويري ادامه داد: به لحاظ سياسي، جريان خوارج بعد از جنگ صفين استمرار يافت و تبديل به يک جريان سياسي و فکري شد و در واقع فقط بر عليه اميرالمومنين نيستند و پس از شهادت آن حضرت هم ادامه يافته و تبديل به يک جريان سياسي فکري شدند و حتي بعدها فقه هم داشتند.

الويري، جنگ جمل، جنگ صفين، جنگ نهروان، پديده غارات و پيامدهاي فتوحات را پنج بحراني دانست که امام علي(ع) با آن مواجه بود و عنوان داشت: اينها چالش‌هاي جدي براي حضرت علي(ع) بود چرا که بعد از اين چالش‌ها وظيفه خود مي‌دانستند تا جامعه را به حالت زمان پيامبر برگردانند اما در اين ميان افرادي مانند معاويه هم تحرکاتي را انجام مي‌دادند و هدفي که معاويه دنبال مي‌کرد اين بود که به مردم القا کند حضرت علي(ع) توانايي کنترل حکومت را ندارد.

رئيس گروه تاريخ دانشگاه باقرالعلوم عليه‌السلام به مفهوم چالش بودن خوارج براي حکومت علوي پرداخت و گفت: اولين نکته اين است که خوارج درک دشواري از دين داشتند و يک درک دشوارآفريني هم براي ديگران به وجود آوردند لذا خوارج سختي و دشواري براي دين داشتند.

حجت‌الاسلام محسن الويري: موضوع خوارج، يک بحث پايان يافته در تاريخ نيست
شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها