En Ar

وبينار تبيين ماموريت دانشگاه درتحقق بيانيه گام دوم انقلاب

 

 

 به مناسبت هفته بسيج وبينار ماموريت دانشگاه درتحقق بيانيه گام دوم انقلاب با همکاري دفتر هم انديشي ونخبگان اساتيد دانشگاه ايلام وبسيج اساتيد دانشگاه برگزار گرديد

در اين وبينار که با حضور جمعي ازاساتيد و اعضاء هيات علمي دانشگاههاي استان برگزار شد حجت الاسلام مهدوي راد رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دردانشگاه ايلام در ابتداي برنامه ياد  وخاطره رشادت ها و ايثارگري هاي بسيجيان در طول دورانهاي مختلف حيات جمهوري اسلامي را گرامي داشته و بر ادامه حضور تفکر وروحيه بسيجي  بويزه در عرصه هاي علمي  و فرهگي تاکيد ونقش اين لشگر مخلص خدا بويژه دانشجويان و اساتيد بسيجي را در تحقق بيانيه گام دوم انقلاب و مقوله تمدن سازي نوين اسلامي را حايز اهميت دانستند.

.ايشان سپس با توجه به موضوع وبينار به تبيين نقش مفوم تمدن سازي نوين اسلامي پرداخته واظهارداشتند در طول تاريخ تمدنهاي مختلفي پا به عرصه وجود گذاشته اند. قرآن  جوامع و تمدن ها را داراي حيات و زندگي و افول و زوال مي داند. تمدنهايي که داراي شکوفايي و عظمت بوده اما با آمدن  اجل آنها عمر آن تمدن به پايان رسيده و محکوم به فنا گرديدند.حجت الاسلام  مهدوي رادبا اشاره به اينکه از جمله تمدنهاي دوره ما وجود تمدن غرب است که به عنوان رقيب تمدن اسلامي و تمدن نوين شيعي قابل بررسي است  تاکيد کردند:تمدن غرب مبتني بر اومانيسم، فردگرايي، اصالت لذت و اصالت سود است. اين تمدن با وجود پيشرفتهاي چشمگير داراي آسيبهاي مختلفي هم در بنا و هم در مبنا هستند.بنا براين اگر بنا باشد تمدن نوين اسلامي و تمدن زمينه ساز ظهور را در گام دوم انقلاب پيگيري و رقم بزنيم لازمه اش اين است که بر مولفه هاي اصلي تمدن شيعي که مبتني بر نگاه توحيدي، اصل تعاون، و هم افزايي در خير و صبر اجتماعي است تاکيد و تکيه شود.

ايشان در پايان ضمن اظهار اميدواري به سر برآوردن تمدن زيبا و نوين اسلامي بر ويرانه هاي تمدن غرب وبا اشاره به رسالت جامعه دانشگاهي در اين زمينه ياد آور شدند آنچه به نظر مي رسد بر عهده دانشگاه هاست در مرحله اول ايجاد نهضت نرم افزاري توليد علم در قالب فرضيه سازي بر اساس پيش فرض هاي توحيدي و مولفه هاي اصلي تمدن اسلامي وسپس در مرحله بعد کشف و استخراج نظريه هاي علمي و مدل هاي عملياتي متناسب با فرضيه هاي مورد نظر خواهد بود. در اين بين آنچه نبايد از آن غفلت نمود پرداختن به مساله گرايش ها و برنامه ريزي عميق و راهبردي براي اين امر بر اساس پيش فرض هاي تمدني شيعي است. امري که نقطه ثقل و قوت تمدن نوين شيعي خواهد بود.

در ادامه اين وبيناردکتر سيمبر استاد روابط بين الملل ذانشگاه گيلان که به عنوان سخنران مدعو در اين وبينار حضور داشتند ضمن تبريک هفته بسيج به تحليل مقوله حکمراني خوب به عنوان مبنايي براي تمدن سازي نوين اسلامي پرداختند.ايشان  با اشاره به اينکه جوهره انقلاب اسلامي در ايران منبعث از يک تحليل و برداشت گفتماني است که در آن دال مرکزي اسلام است اظهار داشتند: اين گفتمان همزمان مورد هجمه سکولار هاي جهان غرب  وجهان اسلام  وهم چنين سلفي ها قرار گرفته است.دکتر سيمبر بااشاره مجدد به اينکه دال مرکزي گفتمان انقلاب اسلامي اسلام ميباشد مفصل بندي اين اين گفتمان را استقلال طلبي مردم سالاري  وعدالت اجتماعي دانستند.

ايشان سپس ضمن تشريح ابعاد سه گانه مفصل بندي گفتمان انقلاب اسلامي به فاصله موجود ميان وضع مطلوب  و وضع موجود از منظر تحقق اهداف مد نظر انقلاب  و هم چنين مقوله مطرح شده در بيانيه گام دوم انقلاب  که هدف نهايي آن تمدن سازي نوين اسلامي ميباشد اشاره کرده و به ضرورت تحقق حکمراني خوب به عنوان مبنايي براي تحقق اهداف گفتمان انقلاب و بيانيه گام دوم تاکيد نمودند.ايشان با تشريح مفهوم حکمراني خوب مفاهيم و اجزاء مندرج در اين مفهوم را در راستاي ارزش هاي مد نظر نظام جمهوري اسلامي ايران دانستند و اظهار داشتند که مي توان ازاين مفاهيم يراي ارتقاء مولفه هاي بالقوه قانوني و سياسي نظام بهره برداري کرد و بستر را براي تمدن سازي نوين اسلامي فراهم کرد.

ايشان در پايان با اشاره به اينکه بيانيه گام دوم انقلاب نويد بخش تمدن سازي نوين اسلامي است تحقق آن را منوط به حکمراني شايسته دانست .ايشان نقش جامعه دانشگاهي بويزه دانشجويان و اساتيد بسيجي را در اين زمينه حايزاهميت دانست.نقشي که از کانال پرسشگري مطالبه گري و ارايه راه حل هاي علمي براي مسايل کشور قابل تحقق است.

وبينار  تبيين ماموريت دانشگاه درتحقق بيانيه گام دوم انقلاب وبينار  تبيين ماموريت دانشگاه درتحقق بيانيه گام دوم انقلاب
شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها