امضاء یاداشت تفاهم نامه همکاری دانشگاه ایلام و موسسه مطالعاتی بیابان زایی چین

خانه خبرها

در راستاي توسعه همکاري هاي علمي و بين المللي، ياداشت تفاهم نامه همکاري مابين دانشگاه ايلام و موسسه مطالعاتي بيابان زايي چين به امضاء رسيد.

 به گزارش روابط عمومي دانشگاه، در جريان برگزاري موفقيت آميز دومين همايش بين المللي گرد و غبار در دانشگاه ايلام در ارديبهشت ماه 1397 که با حضور دانشمندان و صاحب نظران جهاني و کشوري و از جمله نمايندگاني از کشور چين برگزار گرديد،  زمينه ­اي فراهم گرديد تا دکتر  علي اکبري، رئيس دانشگاه،  در جلسه اي با پروفسور Prof. Yiming Feng معاون موسسه مطالعاتي بيابان زايي پکن، زمينه هاي همکاري دوجانبه علمي و کاربردي بين دانشگاه ايلام و اين موسسه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهد و مفاد ياداشت تفاهم نامه همکاري مشترک بين طرفين تنظيم گرددد. انجام پروژه هاي تحقيقاتي مشترک در خصوص مبارزه با پديده گرد و غبار و بيابان زايي، تلاش براي تأمين حمايت هاي مالي از سوي سازمان هاي ملي و بين المللي، برگزاري جلسات مداوم و مشترک بين روساي دانشگاه ايلام و موسسه مطالعاتي بيابان زايي پکن، چاپ مقالات مشترک علمي، اعزام اساتيد و دانشجويان براي فرصت مطالعاتي، استفاده از امکانات آزمايشگاهي و تحقيقاتي بين طرفين و برگزاري همايش هاي علمي مشترک از جمله مفاد اين تفاهم نامه بود.

  در همين راستا موسسه مطالعاتي بيابان زايي چين به منظور امضاي تفاهم نامه و شرکت در کار گروه علمي و بين المللي با عنوان: ″Training Workshop on Combating Desertification Policy and Management in Greater Central Asia and Middle East Region″   از  دکتر مسعود بازگير، مدير پژوهش و فناوري دانشگاه، دعوت به عمل آورد. دکتر بازگير در اين سفر ابتدا از بخش­هاي مختلف موسسه مطالعاتي بيابان زايي و آکادمي جنگلداري پکن بازديد بعمل آورد و  سپس براي انجام امضاي تفاهم نامه در جلسه­اي با رئيس موسسه مطالعاتي بيابانزايي Prof. Qi Lu حضور يافت. در اين جلسه پروفسور لوشي (Prof. Qi Lu) رئيس موسسه با ابراز رضايت از سطح علمي و اجرايي برگزاري دومين همايش بين المللي گرد و غبار در دانشگاه ايلام و با تشکر از حسن توجه دکتر علي اکبري، رئيس دانشگاه ايلام، در توسعه همکاري هاي دوجانبه با اين موسسه، خواستار ادامه برگزاري اين نوع همايش هاي علمي در آينده شد و بر توسعه همکاري هاي مشترک بين دانشگاه ايلام و موسسه مطالعاتي بيابان زايي چين و تحقق مفاد ياداشت تفاهم نامه مشترک تأکيد کرد.

  در اين جلسه دکتر بازگير، مدير پژوهش و فناوري دانشگاه ضمن ابلاغ پيام دوستي دکتر علي اکبري، رئيس دانشگاه به رئيس اين موسسه، در سخنان کوتاهي تاريخچه دانشگاه ايلام را تشريح کرد و توضيحي درباره امکانات پژوهشي و آموزشي اين دانشگاه ارائه داد و سپس مفاد ياداشت تفاهم نامه مشترک مورد بحث و بررسي قرار گرفت و به امضاي طرفين رسيد  و مقرر گرديد طرف چيني تجربيات موفق خود در زمينه کنترل طوفان گرد و خاک را به کشور ايران و به ويژه استان ايلام منتقل نمايد.

   در ادامه اين سفر مدير پژوهش و فناوري دانشگاه، با سفر به استان «گانسو» علاوه بر شرکت در کارگروه علمي  مربوطه، به ايراد سخنراني در زمينه اقدامات عملي براي مهار بيابان زايي در استان ايلام پرداخت و سپس از برخي از بيابان ­هاي اين استان در خصوص نحوه مبارزه با بيابان زايي و طوفان هاي گرد و خاک بازديد به عمل آورد. در اين استان از روش مبارزه بيولوژيک يعني احيائ پوشش گياهي مناطق بياباني استفاده شده است.  از اقدامات مهم در اين استان استفاده از مردم محلي و مشارکت فعال آنها در مهار بيابان­ زايي مي ­توان اشاره نمود که از نکات مثبت و اساسي در اين پروژه عظيم بود.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها