کارگاه آموزشی توسعه ایده در دانشگاه برگزار گردید

خانه خبرها
کارگاه آموزشي توسعه ايده در دانشگاه برگزار گرديد

کارگاه آموزشي توسعه ايده با تدريس دکتر کريميان اقبال، در دانشگاه ايلام برگزار گرديد.

  به گزارش روابط عمومي، کارگاه آموزشي توسعه ايده با حضور دکتر مهديزاده معاون پژوهش و فناوري دانشگاه، دکتر طاهرپور رئيس پارک علم و فناوري استان و جمعي از اساتيد، کارکنان و دانشجويان دانشگاه هاي استان و با تدريس دکتر مصطفي کريميان اقبال، صبح امروز در محل سالن فرزانگان برگزار گرديد.

  در اين کارگاه، دکتر کريميان  ابتدا به تعريف ايده و نقش آن در توسعه ثروت و کسب ‌و کار پرداخت و بيان داشت: ايده يک تصور ذهني است. شايد بتوان ايده دادن را اولين گام براي حل يک مشکل يا برآورده کردن يک نياز دانست. به عبارت ديگر ايده ساده‌ترين راه حلي است که انسان در برابر يک مسئله يا نياز به آن فکر مي‌کند. هر چند مي‌توان يک ايده را بسط داد و پيچيده کرد. ايده يعني متفاوت بودن، ايده يعني عالي و ممتاز بودن، ايده يعني وقتي همه نا اميدن از بودن هستند شما بمانيد و بگوييد ما هستيم، ايده يعني که خلق عالي‌ترين ها و بهترين‌ها باشد.

 وي در ادامه به روند انتخاب ايده صحيح اشاره کرد و گفت: براي اينکه ايده خود را پياده کنيم و تجاري سازي صورت گيرد، با  چالش هاي سخت، نوميدكننده و سرشار از نگراني  روبرو هستيم و اين كار به شجاعت و پايداري نياز دارد. صاحبان ايده، بايد براي برخورد با مشكلات عذاب آوري آماده باشند كه تنها با استقامت و پافشاري سخت و مداوم برطرف مي شوند. در اين راستا در گام اول با ارزيابي درست و در موقعيت زماني و مکاني خوب، ايده خود را مطح مي کنيم و در اين راه نبايد ترس داشت و تحت تأثير جريان هاي مختلف قرار گرفت.

  دکتر کريميان گام دوم در اين راه را تعيين بازار هدف عنوان کرد و اظهار داشت: شناسايي بازار هدف بسيار حائز اهميت است، زيرا فروش و سود يک کسب و کار به اين موضوع وابسته است و براي همين با اتخاذ يک استراتژي مناسب براي انتخاب بازار هدف وانطباق بين توان رقابتي مقصد و ويژگي‌هاي بازار، نتايج حاصله را با اهداف مي‌سنجيم. در بسياري از موارد ميزان موفقيت مقاصد را تنها از لحاظ اقتصادي مي‌سنجند، اما بايد توجه داشت که مقصدي را مي‌توان موفق دانست که از تمامي ابعاد موفق بوده باشد.

  ايشان گام سوم را تحقيق هدفمند در رابطه با بازار هدف دانست و بيان کرد: در واقع تحقيقات بازار، جمع آوري و تجزيه و تحليل سيستماتيک و هدفمند از داده‌هايي در مورد بازار هدف، رقابت و محيط است.

   دکتر کريميان در مورد توليد نمونه اوليه ي محصول بعنوان گام پنجم، گفت: بي ترديد اين محصوص ممکن است ايرادات و اشکالات مختلفي داشته باشد و براي همين بايد با دقت و وقت گذاشتن، براي رفع نواقص و ارتقاء آن تلاش کرد.

   استاد دانشگاه تربيت مدرس گام پنجم را حفاظت از مالکيت معنوي ايده عنوان کرد و در مورد گام ششم با عنوان انتخاب مدل کسب و کار، اظهار کرد: ماهيت مدل کسب و کار، توصيف نحوه‌ي پول درآوردن از عرضه ايده در بازار است و براي موفقيت در اين زمينه تجربه و آگاهي به فن مذاکره لازم مي باشد.

  دکتر کريميان در مورد شناسايي کمپاني ها بعنوان گام هفتم، گفت: بسياري از شرکت‌هاي بزرگ به منظور رصد فرصت‌هاي موجود، به طور مرتب و پيوسته ايده‌ها و محصولات جديد مطرح شده در سخنراني‌ها و کنفرانس‌هاي مختلف را دنبال مي‌نمايند. حضور در جلسات مذکور و معرفي ايده و فناوري حاصل از آن، مي‌تواند توجهات نسبت به محصول شما را افزايش داده و طيف وسيعي از فرصت‌هاي بازار را در اختيار شما قرار دهد. اين نقطه، آغاز فرآيند مشارکت‌هاي واقعي در قالب صدور مجوزهاي بهره‌برداري، سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک آتي و حتي برخي معاملات خريد و ادغام احتمالي خواهد بود.

  وي افزود: نکته‌اي که در اين مرحله بايد به آن دقت کافي داشته باشيد، شناسايي فرصت‌هاي نمايش فناوري‌هاي جديد مرتبط با بازار هدف شما و تمرکز بر معرفي کاربردهاي فناوري و محصول خود در حوزه‌هاي گوناگون است. فرصت‌هاي بازاريابي موجود در اين فرآيند و مشارکت‌هاي حاصل از آن با ديگر فناوران و شرکت‌هاي مرتبط با ايده اوليه، مي‌تواند نقش مهمي در مراحل اوليه توسعه کسب و کار شما داشته باشد.

 

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها