آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در دانشگاه ایلام برگزار شد

خانه خبرها
آيين بزرگداشت حکيم ابوالقاسم فردوسي در دانشگاه ايلام برگزار شد

به همت انجمن علمي دانشجويي زبان و ادبيات فارسي، آيين بزرگداشت حکيم ابوالقاسم فردوسي در دانشگاه ايلام با سخنراني دکتر ذبيحي و دکتر گراوند اساتيد گروه آموزشي زبان فارسي و با حضوردکتر ويسه معاون فرهنگي و اجتماعي  دانشگاه و جمعي از اساتيد و دانشجويان، صبح ديروز در محل سالن فرزانگان برگزار گرديد.

   به گزارش روابط عمومي دانشگاه، در اين مراسم دکتر ذبيحي دانشيار گروه زبان و ادبيات فارسي  بيان اينکه  يکي از علل توفيق شاهنامه، شخصيت فردوسي مي‌باشد، گفت:  فردوسي از طبقه دهقانان است، که به شدت به فرهنگ و تمدن ايراني علاقمند هستند، و تمام ثروت خود و خانواده‌اش را براي ثبت شاهنامه به عنوان ميراث مردم ايران هزينه مي‌کند.

دکتر ذبيحي، افزود: از طرفي فردوسي به کار خود و نتيجه آن ايمان دارد و لذا به مدت 30  سال عليرغم مشکلات و سختي‌ها به صورت مداوم عمر خود را براي سرودن اين اثر گذاشته است، چون به کار خود ايمان داشته است.

دانشيار دانشگاه ايلام، افزود: فردوسي به ميراث ملي ايرانيان به صورت مکتوب، دسترسي داشته، که محتواي اين آثار در تمامي ادبيات فردوسي قابل مشاهد مي‌باشد.

عضو هيأت علمي دانشکده علوم انساني، با بيان اينکه فردوسي از افراط پرهيز داشته است، افزود: محتواي شاهنامه از افراط و تفريط بدور است و عليرغم اينکه فردوسي به فرهنگ و تمدن ايران علاقمند است، اما به صورت حداقلي از لغات عربي هم استفاده مي‌کند.

در ادامه دکتر علي گراوند استاديار گرو آموزشي زبان و ادبيات فارسي ضمن تشريح عناصر ماوراءالطبيعي شاهنامه خاطرنشان کردند که اين نيروها در بين افراد و پهلوانان شاهنامه عناصري قابل دسترسي بوده و در بطن زندگي آنان حضور داشته‌اند و چنان که امروزه براي ما غيرقابل باور مي‌نمايند، در گذشته چنين نبوده و با زندگي آنان عجين بوده‌اند.

در ابتداي مراسم آقاي صادق ملک حسيني دبير انجمن علمي دانشجويي زبان و ادبيات فارسي و دبير کل انجمن‌هاي علمي دانشجويي دانشگاه ايلام، ضمن خوشامدگويي به مهمانان اين برنامه و تشکر از حمايت معاونت فرهنگي و اجتماعي و گروه زبان و ادبيات فارسي در حمايت از برگزاري برنامه‌هاي اين انجمن، در سخنان کوتاهي اهميت جايگاه فردوسي و شاهنامه را تاريخ ايران زمين تشريح کردند.

شعرخواني بخش‌هايي از شاهنامه فردوسي توسط سرکار خانم دکتر لطيفيان و جناب آقاي دکتر عسگري شاعر و شاهنامه پژوه ايلامي و اجراي زيباي نقالي دو تن از نقالان نوجوان (خانم‌ها زهرا ترخان و زينو جانبخشي) از ديگر برنامه‌هاي اين نشست به شمار مي‌آيد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها