برگزاری نشست علمی تخصصی هویت ایرانی خلیج‌فارس در دانشگاه ایلام

خانه خبرها
برگزاري نشست علمي تخصصي هويت ايراني خليج‌فارس در دانشگاه ايلام
به همت انجمن‌هاي علمي دانشجويي تاريخ و زبان و ادبيات فارسي، نشست علمي تخصصي «هويت ايراني خليج‌فارس» صبح ديروز در محل سالن فرزانگان برگزار گرديد.

  به گزارش روابط عمومي دانشگاه، در اين نشست دکتر سياوش ياري عضو هيأت علمي گروه آموزشي تاريخ با بيان اينکه کشور ايران در بهترين نقطه کره زمين قراردارد و بايد اين نقطه ارزشمند از زمين را به سبب موقعيت خوب جغرافيايي، وجود منابع عظيم نفت و گاز و سابقه تاريخي،  «نصف جهان» ناميد، گفت: به همين جهت است، که کشوري مثل آمريکا با وجود اينکه به راحتي به ديگر کشورهاي منطقه، همچون: افغانستان و عراق حمله کرده و آنها را تصرف مي‌نمايد، اما هيچگاه جرأت حمله به ايران را نداشته است و نخواهد داشت.

دکتر ياري، تصريح کرد: کشور ايران با بيش از 2200 کيلومتر مرز مشترک با خليج فارس، به تنهايي در بين کشورهاي منطقه صاحب سخن است، زيرا هيچ کشوري چنين موقعيت را در خليج فارس ندارد.

دانشيار دانشگاه ايلام، خاطر نشان کرد: از حدود 2700 سال پيش، «خليج فارس» با نام پيشين «درياي فارس» نامگذاري شده و حتي داريوش هخامنشي درکتيبه خود از اين مکان به عنوان درياي فارس نام برده است، که اين موضوع در کتب و اسناد تاريخي قابل مشاهده است.

دکتر ياري، تأکيد کرد: هويت خليج فارس 100 درصد ايراني است، لذا تمام ايرانيان، چه در داخل  و چه در خارج کشور و حتي ايرانيان طرفدار غرب نيز نمي‌توانند از عنواني غير از خليج فارس براي اين منطقه استفاده کنند، زيرا اين ايران است، که به خليج فارس هويت بخشيده است.

دانشيار دانشگاه ايلام با بيان اينکه در طول تاريخ همه مسلمان، اعم از عرب و غير عرب از عنوان «درياي فارس» يا «خليج فارس» استفاده کرده‌اند، خاطرنشان کرد: بعد از شکل‌گيري وهابيت توسط انگليس در قرن هيجدهم و با استخراج نفت، خاندان‌هاي حکومتي آل سعود، آل خليفه و آل صبا در شبه جزيره عربستان با کمک انگليس قدرت گرفتند، که الان مدعي عنوان نام «خليج عربي» به جاي «خليج فارس» هستند.

دکتر ياري در پايان، گفت: همانطور که کشورهاي عربي با هزينه زياد و تبليغات سعي دارند، واژه جعلي خليج عرب را جايگزين خليج فارس کنند، لذا ما نيز بايد با برگزاري چنين نشست‌ها و مراسم‌هايي، اين عنوان را در چارچوب بخشي از هويت تاريخي خود حفظ کنيم.

در ادامه دکتر رحمان ذبيحي دانشيار گروه آموزشي زبان و ادبيات فارسي با بيان اينکه همگان اذعان دارند، ايرانيان جزو ملل داراي سابقه تمدني تاريخ بشر هستند، اظهار داشت: ايرانيان از از دوران اساطيري و بعد دوران تاريخي، نقش راهبري را در سطح جهان براي خود قائل بوده‌اند.

دکتر ذبيحي با اشار به ذهنيت مردمان دوره باستان و قرون نخستين اسلامي درباره جغرافياي جهان، گفت: در کتب تاريخ، کتب ادبي، جغرافيايي، سفرنامه‌ها، دانشنامه‌ها، عجايب‌ نامه‌ها و رحله‌ها، به وضوح بيان شده، که دريايي که از حدود آبادان امروزي آغاز مي‌گردد و تا پاکستان کنوني امتداد دارد، درياي فارس نام دارد.

دانشيار دانشگاه ايلام تصريح کرد: موضوع عنوان خليج فارس و تعلق آن به ايران ثابت شده است و غير قابل خدشه مي‌باشد.

دکتر ذبيحي واژه جعلي «خليج عربي» را ديکته شده استعمارگران دانست و گفت: استعمارگران با هدف ايجاد اختلاف، به جعل و انتشار چنين واژگاني روي آوردند، لذا مسلمان بايد در دام اين اختلاف افکني نيفتند.

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها