برگزاری نشست تخصصی مسئله‌شناسی و آسیب‌شناسی فرهنگی و اجتماعی استان ایلام در دانشگاه ایلام

خانه خبرها

نشست تخصصي مسئله‌شناسي و آسيب‌شناسي فرهنگي و اجتماعي استان ايلام با حضور دکتر کلانتري معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، اعضاي هيأت رئيسه دانشگاه ايلام و جمعي از اساتيد و صاحب‌نظران استان صبح ديروز در محل سالن فرزانگان برگزار گرديد.

   به گزارش روابط عمومي، در اين نشست حضور دکتر کلانتري معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، با تقدير از مردم ايلام به جهت پذيرايي از زائرين اربعين حسيني، به ضرورت حل معضلات و مشکلا استان ايلام اشاره کرد و يادآور شد: همدلي و اجماعي که بين مسئولين براي توسعه استان ايلام وجود دارد، اميدبخش است و مي‌تواند پايان بخش است اين مشکلات باشد.

در ادامه دکتر ويسه معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه ايلام به نقش نخبگان در روند توسعه استان ايلام اشاره کرد و يادآور شد: مهاجرت نخبگان و انتقال مديران با تجربه و توانمند به استان‌هاي ديگر يکي از آسيب‌هاي جدي در استان ايلام است، که بايد براي اين موضوع چاره‌انديشي شود.

دکتر ويسه با تشکر از مقامات وزارت علوم و استانداري ايلام به جهت اهتمام براي برگزاري اين نشست تخصصي، تأکيد کرد نتايج بحث‌ه‌هاي مطرح شده در اين نشست در اختيار مقامات کشوري و استاني قرار مي‌گيرد، تا در تصميم‌گيري‌ها و تصميم‌سازي‌ها استفاده گردد.

 در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر مهدي اکبرنژاد استاد تمام دانشگاه ايلام، اظهار کرد: ايلام  به لحاظ برخي مزيت‌ها از جمله يکدست شيعه‌بودن، تنوع اقليمي، و دارا بودن ظرفيت‌هاي انرژي و داشتن بيشترين مرز مشترک منحصر به فرد است  و از نظر دارا بودن نيروهاي انساني توانمند نيز جايگاه برجسته‌اي دارد.

دکتر اکبرنژاد به آسيب‌هاي اجتماعي استان ايلام اشاره کرد و گفت: داراي آسيب‌هايي هستيم، که بخشي از آن شرايط ملي است و بخشي ديگر مربوط به خود استان ايلام است، بيکاري امروز بسياري از خانواده‌هاي ايلامي را رنج مي‌دهد، چون بسياري از ظرفيت‌هاي اقتصادي استان هنوز فعال نشده‌اند.

استاد تمام دانشگاه ايلام با بيان اينکه فهم عرفي از اشتغال با آنچه از طرف مديران اعلام مي‌شود متفاوت است،  اظهار داشت: اگر آمار اعلامي با فهم عرفي مردم از اشتغال منطبق بود، بايستي استان ايلام تقريباً هيچ بيکاري نداشته باشد، لذا بايد در اين زمينه به افکار عمومي توجه کرد تا مردم بدبين نشوند.

حجت‌الاسلام والمسلمين اکبرنژاد ادامه داد: سال‌هاست درباره آسيب‌هاي اجتماعي استان از جمله خودکشي بحث مي‌شود، اما تاکنون اين مشکل به قوت خود باقي است.

عضو هيأت علمي دانشکده الهيات و معارف اسلامي تصريح کرد: قبيله‌گرايي در واگذاري مديريتي استان از جمله ديگر مشکلات استان است و گاهي اوقات مصالح استان فداي اين نوع نگاه نيز شده است.

دکتر اکبرنژاد با بيان اينکه ما امروز در کشور با زده شدن جوان از مسائل ديني مواجه هستيم که ملموس و غير قابل انکار است، ادامه داد: مسئولان نبايد اشکالات حوزه سياسي را با نگاه ديني پوشش دهند و توجيه کنند، چون مشکل‌ساز است و لازم است مسئولان اگر مشکلي در حوزه سياسي وجود دارد، بپذيرند و آنها را با مسائل ديني پوشش ندهند و توجيه نکنند، چون باعث دلزدگي جوانان از  ارزش‌هاي ديني مي‌شوند.

در ادامه دکتر بهروز سپيدنامه مدير گروه آموزشي علوم اجتماعي دانشگاه ايلام، اظهار کرد: دين شامل باورها، اخلاقيات و مناسک است و تقليل هر کدام از اين ابعاد دين  را از دينداري معيار خارج مي‌کند و دينداري بايد اين سه بعد را با هم داشته باشد.

دکتر سپيدنامه با بيان اينکه اربعين در بعد مناسک وجود قرار دارد و تجلي دين در مناسک است و نبايد ناديده گرفته شود، گفت: بايد باورها را نيز تقويت کرد و معرفت‌افزايي هم در پياده‌روي اربعين با وجود عالمان ديني ايجاد شود و اگر نقش عالمان را در اين مراسم پررنگ نکنيم دچار مناسک پرستي خواهيم شويم.

مدير گروه آموزشي علوم اجتماعي با تأکيد بر اينکه اربعين بايد به سمت بينش برود، بيان داشت: مهران فقط نبايد به يک پارکينگ بزرگ تبديل شود و بايد تصدي‌گري دولت کمتر شود تا مردم از اقتصاد دين بهره‌مند شوند.

در ادامه دکتر «علي اصغر پورعزت» عضو هيئت علمي گروه مديريت دانشگاه تهران، با بيان اينکه اولين گام براي اصلاح وضعيت پذيرش اشتباهات موجود است، اظهار کرد: با مديريت و  اداره، مشکلات جامعه حل نمي‌شود بلکه به تصوير وسيعتر ي نيازمند مي‌شويم، که حکمراني آن را ايجاد مي‌کرد، زماني که اين واژه مطرح مي‌شود دلالت بر نگاه کلان، جدي و دقت براي حل مسئولانه مسئله مي‌شود.

دکتر پورعزت تصريح کرد: وضع موجود به خاطر فرياد نزدن دردها توسط مسئولان است و نمايندگاني که در زمان رأي‌گيري زمين و زمان را به هم مي‌دوزند، اما در مجلس سکوت پيشه مي‌کنند و اگر در دوران متوالي نماينده استانداران و مديران بهتر عمل مي‌کردند و دانشگاهيان سکوت نمي‌کردند، شرايط  امروز به گونه‌اي ديگر بود.

در ادامه حاضرين در جلسه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها