سه شنبه های کتاب دانشگاه ایلام (معرفی کتب تألیفی و ترجمه ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام)

خانه خبرها

عنوان کتاب: مراکز تشيع در دوران اسلامي شيعه در جهان امروز

 مولف: دکتر مرتضي اکبري، اشرف اکبري

کتاب مراکز تشيع در دوران اسلامي شيعه در جهان امروز تاليف دکتر مرتضي اکبري دانشيار دانشگاه ايلام در 5 فصل و 434 صفحه منتشر شده است.

 

هدف از تأليف اين به معرفي مراکز شيعه نشين در دوران اسلامي و همچنين اوضاع شيعيان در جهان امروز را مورد بررسي قرار داده است. اسلام در شبه جزيره عربستان در سال 610 ميلادي ظهور کرد. در عصر رسالت پيامبر (ص) بين مسلمانان اختلافي در خصوص مسائل ديني و حکومت داري وجود نداشت جز اينکه گاه گاهي منافقين مشکلاتي براي پيامبر (ص) و مسلمانان به وجود مي آوردند.

با رحلت پيامبر (ص) عليرغم اعتقاد شيعه مبني بر اينکه امام علي (ع) از حضرت به عنوان جانشين انتخاب شده، انصار و عده قليلي از مهاجرين در سقيفه بني ساعده گرد هم آمدند تا براي پيامبر (ص) جانشين انتخاب کنند. پس از گفت و گو زيادي بين انصار و مهاجرين، ابوبکر از مهاجرين به عنوان خليفه انتخاب شد. با انتخاب وي به خلافت، گروهي اعتقاد به خلافت و امامت امام علي (ع) داشتند و اين گروه به شيعيان معروف شدند.

اينکه شيعه در عصر رسالت پيامبر (ص) يا در جريان سقيفه، يا با قتل عثمان يا در جريان جنگ صفين يا با قيام امام حسين (ع) و شکل گرفت، در حوزه مطالعه اين پژوهش قرار نمي گيرد، بلکه آنچه مهم به نظر مي رسد اين است که شيعه به عنوان يکي از مهم ترين فرقه هاي اسلامي داراي تاريخ پرفراز و نشيبي است و در طول تاريخ اسلام پيروان زيادي داشته و در مناطق، شهرها و روستاهاي متعددي زندگي کرده اند، از اين رو لازم است پراکندگي جغرافيايي و محل سكونت شيعيان مشخص و بزرگان، علما و دانشمندان آنها معرفي گردد.

بيشترشيعيان منطقه خاورميانه و خليج فارس زندگي مي کنند. دربين کشورهاي مسلمان که شيعه مذهب دارند، شيعيان بيشتر در ايران، عراق، آذربايجان، بحرين، عربستان سعودي، افغانستان پاکستان ساکن هستند. پژوهش حاضر به معرفي مراکز شيعه نشين دردوران اسلامي مي پردازد و همچنين اوضاع شيعيان در جهان امروز را بررسي کرده است.

 

سه‌شنبه هر هفته، ما را با معرفي کتب منتشر شده اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام همراهي کنيد.

 

 روابط عمومي دانشگاه ايلام

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها