انتخابات و افزایش پرستیژ بین‌المللی یاداشت «دکتر ایوب منتی» عضو هیأت علمی دانشگاه ایلام

خانه خبرها

در نظام­هاي مردم سالار، انتخابات يک اصل و از ارکان مهم نظام سياسي به شمار مي­‌آيد. انتخابات، يعني اهميت دادن به شعور سياسي ملت و موجب تقويت پايه‌هاي مردمي يک کشور مي‌شود و ميدان را براي فعاليت سليقه‌هاي جديد باز کرده و فرصت طرح ديدگاه‌هاي مختلف را فراهم مي‌آورد.

از طرفي هر انتخاباتي به تناسب موقعيت زماني و چگونگي تحولات سياسي و اجتماعي آن دوره، حائز اهميت است.  در اين راستا انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره مجلس خبرگان رهبري جمهوري اسلامي ايران که در روز جمعه 11 اسفندماه 1402 در سراسر کشور برگزار خواهد شد با توجه به اوضاع بين‌المللي و منطقه‌اي، وضعيت و صف‌بندي جريان‌ها و گروه‌هاي سياسي داخلي از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.

 بنابراين اگر بپذيريم که هر انتخاباتي ملي بر روي مشروعيت و ثبات نظام سياسي، تماميت ارضي و مصالح عمومي آن کشور است تاثيرگذار خواهد بود، آنگاه به اين نتيجه خواهيم رسيد که برآيند برگزاري يک انتخابات پرشور، آزاد در عرصه‌ي خارجي نيز، افزايش قدرت ملي، افزايش مشروعيت و اعتبار بين‌المللي، افزايش قدرت چانه‌زني و افزايش توان برآورده‌ساختن منافع ملي و ارتقاء پرستيژ بين‌المللي است.

در اين چارچوب، يکي از مهم­ترين پيام‌هاي انتخابات با مشارکت بالاي مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري براي جهان خارج، ثبات و امنيت داخلي پايدار جمهوري اسلامي ايران است. در شرايطي که بسياري از کشورهاي همجوار ايران و حتي کشورهاي اروپايي، يا درگير بحران و جنگ داخلي‌اند و يا با پديده شوم تروريسم در مرزهاي داخلي خود دست و پنجه نرم مي‌کنند، جمهوري اسلامي ايران به خوبي اين تصوير را از خود ارائه مي نمايد که در منطقه غرب آسيا که در کانون و اوج ناامني جهاني است، از چنان امنيت و ثبات داخلي برخودار است و در دوره­هاي مختلف انتخابات­هاي امن با مشارکت حداکثري را رقم زده است.

انتخابات با مشارکت بالا، به دو طريق به ارتقاء جايگاه بين‌المللي ايران کمک مي‌نمايد: نخست، به بازيگران منطقه‌اي و جهاني نشان مي‌دهد که براي ايجاد ثبات در منطقه و حل معضل تروريسم مي‌بايد بر روي پتانسيل‌هاي ايران بيشتر تمرکز نمايند و دوم، موجب مي‌شود کشورهاي ديگر همکاري‌هاي همه‌جانبه به‌خصوص در حوزه اقتصادي را با ايران افزايش دهند.

نتيجه‌ي مهم ديگر، افزايش مشروعيت و اعتبار بين‌المللي ايران است. به طور کلي نظام‌هاي سياسي در دو دسته‌ي کلي نظام‌هاي دموکراتيک و يا غيردموکراتيک قرار مي‌گيرند. در جهاني که در آن دموکراسي يک ارزش سياسي به حساب مي‌آيد، داشتن يک نظام مردم‌سالار به خودي خود افزايش مشروعيت و اعتبار بين‌المللي را براي هر کشوري به ارمغان مي‌آورد.

مشارکت بالاي مردم در انتخابات يکي از مهم­ترين مظاهر افزايش قدرت نرم ايران به شمار مي‌آيد. ضمن اينکه مشارکت بالا باعث ثبات و امنيت شده، و کشور را در مقابل تهديدات خارجي بيمه مي‌کند. فعاليت‌هاي سياسي، مدني و حقوق بشري مخالفان بين‌المللي و اپوزيسيون خارجي که انتخابات ايران را آزاد و دموکراتيک نمي‌دانند، که به اين بهانه و ساير بهانه‌هاي حقوق بشري در عرصه بين‌المللي به ايران فشار وارد مي‌سازند را خنثي مي‌­سازد.

برآيند همه‌ي اين دستاوردها نهايتا بايد به اينجا ختم مي­شود که مشارکت حداکثري مردم در انتخابات موجب همبستگي ملي، قدرت و استحکام ايران به‌خصوص در عرصه سياست خارجي شده و اتکاي نظام به آرا و حمايت مردم با حضور در انتخابات، قدرت منطقه‌اي و بين‌المللي ايران را به‌طور فزاينده‌اي افزايش خواهد داد. و اين امر باعث خواهد شد. که دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران بتواند به پشتوانه‌ي آنها از قدرت چانه‌زني و بيشينه‌سازي توان برآورده ساختن منافع ملي کشور برخودار شود. واقعيت اين است که  يک انتخابات پر شور و با مشارکت بالا  فضاي مناسبي را در اختيار سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران قرار خواهد داد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها