تأکید و اصرار مقام معظم رهبری برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بهترین شاهد بر وجه جمهوریت نظام مقدس جمهوی اسلامی است

خانه خبرها
دکتر علي‌محمدي رئيس دانشگاه ايلام تأکيد و اصرار مقام معظم رهبري براي مشارکت حداکثري مردم در انتخابات، در طول ساليان متمادي را بهترين شاهد بر وجه جمهوريت نظام (مردم سالاري ديني) دانست و گفت: در هيچ حکومت و کشوري سراغ نداريم، که رهبري عالي آن يا مقامات بلندپايه آن حکومت و کشور بر حضور مردم در انتخابات به اين اندازه تأکيد و پافشاري کنند.

  

     به گزارش روابط عمومي دکتر «طاهر علي‌محمدي» رئيس دانشگاه ايلام در همايش «دانشگاهيان استان ايلام براي ايران قوي» که صبح روز دوشنبه 30 بهمن ماه 1402  در محل سالن آيت الله حيدري برگزار شد، با بيان  اينکه دانشگاه پيشتاز و پيش قراول در توسعه کشور و حل مشکلات و معضلات جامعه است، تأکيد کرد: بر اساس اين رويکرد، انتظار مي‌رود که دانشگاه در موضوع انتخابات هم پيشتاز باشد و دانشگاهيان علاوه بر حضور در انتخابات، مردم را نيز به مشارکت حداکثري فرا بخوانند.

رئيس دانشگاه ايلام با اشاره به برگزاري انتخابات متعدد در نظام مقدس جمهوري اسلامي، گفت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، هر زماني که انتخابات برگزار شده، چه در زمان حيات امام خميني (ره) و چه در دوران ولايت مقام معظم رهبري، با دعوت امامين انقلاب از مردم براي حضور پرشور در انتخابات همراه بوده است، که اين مهم تأکيد بر وجه جمهوريت نظام است.

دکتر علي‌محمدي تأکيد و اصرار مقام معظم رهبري براي مشارکت حداکثري مردم در انتخابات را در طول ساليان متمادي را بهترين شاهد بر وجه جمهوريت نظام (مردم‌سالاري ديني) دانست و اظهار داشت: در هيچ حکومت و کشوري سراغ نداريم، که رهبري عالي آن يا مقامات بلندپايه آن حکومت و کشور بر حضور مردم در انتخابات به اين اندازه تأکيد و پافشاري کنند. اين رويکرد مقام معظم رهبري بهترين دليل و شاهد بر جدي بودن نقش مردم در تعيين سرنوشت خود در نظام مقدس جمهوري اسلامي است.

رئيس دانشگاه ايلام با اشاره به تأکيدات مقام معظم رهبري در هفته‌هاي اخير براي حضور حداکثري مردم در انتخابات 11 اسفند ماه، بيان داشت: اين ميزان از تأکيد رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين زمينه، (که يا سابفه ندارد و يا کمتر سابقه دارد)، علاوه بر اينکه دلالت بر جمهوريت و مردم‌سالاري ديني و نقش‌آفريني مردم در نظام اسلامي دارد، هشداريست به همه مردم و نخبگان دانشگاهي و حوزوي که نبايد آن را کم‌اهميت جلوه بدهند و بايد موضوع را جدي بگيرند، چرا که دشمن در پي اثبات ادعاي عدم مشروعيت و مقبوليت نظام است.

دکتر علي‌محمدي، يادآور شد: معمولاً در آستانه انتخابات بحثي بين تحليلگران و سياسيون بوجود مي آيد مبني بر اينکه آيا شرکت در انتخابات حق است يا تکليف؟، که يک عده مي‌گويند حق است و تکليف نيست و يک عده ديدگاهي برعکس دارند، اما انديشه امام و رهبري که برگرفته از کتاب و سنت است، شرکت در انتخابات را هم حق مي‌دانند و هم تکليف. لذا مي‌بينيم که امام خميني (ره) پس از پيروزي انقلاب اسلامي، نوع نظام سياسي (جمهوري اسلامي) را به رأي گذاشتند، و مردم ايران هم آزادانه و با اکثريت آرا به استقرار نظام جمهوري اسلامي رأي دادند.

رئيس دانشگاه با بيان اينکه اساساً ميان حق و تکليف رابطه تلازم وجود دارد و نمي‌شود ميان اينها تفکيک قائل شد، گفت: برخلاف اين انديشه که ممکن است، در مقابل حق، تکليف نباشد و بالعکس، رابطه حق و تکليف رابطه تساوي است، چنانکه شما هر حقي را تصور کنيد، بي‌شک در برابر آن تکليفي وجود دارد، مثل حق حيات و حقوق زوجين نسب به هم.

ايشان افزود: اين تلازم تا بدانجاست که فقط ميان انسان‌ها جريان ندارد، بلکه حتي ميان خداوند و انسان هم برقرار است و خداوند بر مقتضاي حکمت خود، براي انسان‌ها بر خود حقوقي را قائل است، چنانکه از يک طرف انسان مکلف به انجام عبادات و ترک محرمات است و از طرف ديگر حقوقي هم بر خالق هستي دارد، که در قرآن کريم بر آن تصريح شده است: «وَكَانَ حَقًّا عَلَيْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ»، «إِنَّ عَلَيْنَا لَلْهُدَى»، «وَأَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَإِيَّايَ فَارْهَبُونِ».

دکتر علي‌محمدي يادآور شد: در اين ميان برخي حقوق هستند، که علاوه بر اينکه ديگران در برابر آن تکاليفي دارند، خود صاحب حق هم در برابر آن حق، تکاليفي دارد، که حق حيات اينگونه است، اما حق همسر چنين نيست. زوجين اختيار دارند از حقوق خود گذشت کنند، يعني آن حق را از خود سلب کنند.

رئيس دانشگاه ايلام تصريح کرد: شرکت در انتخابات از قسم اول است، که نه تنها حق است و ديگران مکلف به رعايت آنند و کسي حق سلب آن را ندارد و نمي‌تواند مانع بشود، بلکه خود صاحب حق هم تکليف دارد. در برابر حق شرکت در انتخابات، تکليف ديگري نيز وجود دارد، که آن هم بر اساس فرموده مقام معظم رهبري تبليغ و تشويق ديگران به حضور در انتخابات است. پس شرکت در انتخابات از حيث تکليف چند وجهي است، که اين موضوع به دليل نقش انتخابات در حفظ نظام است، که به تعبير حضرت امام (ره) از اوجب واجبات است.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها