برگزاری آیین «روز جهانی خاک» در دانشگاه ایلام

خانه خبرها
به همت اداره کل جهاد کشاورزي ايلام و دانشگاه ايلام، آيين «روز جهاني خاک» صبح روز يک‌شنبه 19 آذر ماه 1402 در محل سالن آيت الله حيدري برگزار شد.

   به گزارش روابط عمومي دانشگاه ايلام، حجت‌الاسلام والمسلمين «الله نور کريمي تبار» نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام در اين مراسم، اظهار داشت: آباد کردن زمين و استفاده درست و اصولي از خاک مأموريت انسان از سوي خداوند متعال است، چرا که به نوعي مي‌توان گفت آفرينش انسان با چندين واسطه به موضوع خاک در ارتباط است.

حجت‌الاسلام والمسلمين کريمي تبار افزود: انسان بايد تلاش کند که استعدادهاي نهفته‌اي که در درون خاک وجود دارد را از نقطه بالقوه به بالفعل تبديل کند.

نماينده ولي فقيه در استان با تأکيد بر اينکه استفاده صحيح از منابع آب و خاک در کشور به ويژه در اين استان به عنوان يک اولويت مهم مورد توجه مردم و مسئولان قرار گيرد، يادآور شد: ادامه حيات انسان وابسته به حفاظت از خاک و محيط زيست است.

امام جمعه ايلام با اشاره به اينکه براي مديريت صحيح و اصولي درست از خاک و ادامه حيات بايد برنامه ريزي منسجم انجام شود، گفت: اگر به خاک و جنگل توجه نشود، آثار مخربي به دنبال خواهد داشت که به طور قطع براي زندگي بشر تهديد کننده خواهد بود.

وي با بيان اينکه خاک هر منطقه، سرمايه ملي محسوب مي شود و ارتباط مستقيمي با امنيت و استقلال غذايي هر کشور دارد، افزود: مديريت آب و خاک در استان ايلام به دليل کوهستاني بودن منطقه و جغرافياي آن نيازمند توجه ويژه از سوي مردم و مسئولان در راستاي حفاظت از اين سرمايه است.

در ادامه دکتر  «عليرضا تاب» معاون پژوهش  و فناوري دانشگاه ايلام با خير مقدم به مهمانان و حاضرين در مراسم، بر توسعه روابط بين سازمان‌ها و ادارات جهت حل مشکلات استان ايلام تأکيد کرد و گفت: به علت استفاده ناصحيح، ميزان فرسايش خاک افزايش يافته است، لذا بايد در استفاده از روش‌هاي مرسوم کشاورزي بازنگري شود، تا اين روند اصلاح گردد.

معاون پژوهش  و فناوري دانشگاه با اشاره افزايش جمعيت در سطح جهان و کمبود منابع تغذيه، گفت: کشاورزي پايدار براي بشر اهميت راهبردي دارد، لذا بايد ترتيبي اتخاذ گردد با استفاده از راهکارهاي متنوع روند فرسايش خاک متوقف شود.

در ادامه «حشمت عزيزان» سرپرست سازمان جهاد کشاورزي ايلام انتخاب شعار روز جهاني خاک با عنوان «خاک و آب، منشا زندگي» را ابتکاري از سوي سازمان «فائو» دانست و گفت: اين شعار در واقع اهميت خاک در کنار آب را از سوي اين سازمان بين‌المللي نشان مي‌دهد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزي ايلام بر حفاظت و صيانت از خاک به دليل محدوديت اين منبع توليد غذا تاکيد کرد و يادآور شد: براي افزايش سطح توليد محصولات کشاورزي ابتدا مي بايست افزايش عملکرد در واحد سطح و براي بالا بردن قدرت حاصلخيزي خاک برنامه ريزي منسجم داشته باشيم.

وي با اشاره به اهميت خاک براي تامين امنيت غذايي مردم، بيان کرد: براي توليد محصولات کشاورزي و تامين امنيت غذايي، بايد از خاک به عنوان مهم‌ترين منبع توليد اين محصولات حفاظت شود و در اين راستا و بر اساس قانون حفاظت از خاک، همه نهادهاي دولتي در کنار سازمان‌هاي محيط زيست و جهادکشاورزي به عنوان متوليان اصلي، وظايف مشخصي براي حفاظت از خاک بر عهده دارند.

عزيران با بيان اينکه کليد توسعه کشاورزي توجه به خاک است، افزود: در اين راستا همه بايد دست به دست هم دهيم تا خاک را که در معرض تهديدهاي مختلف قرار دارد، حفظ و مراقبت کنيم.

در پايان مراسم 55 توليدکننده نمونه بخش کشاورزي ايلام در اين مراسم تجليل شدند. از اين تعداد 27 نفر نمونه استاني، 3 نفر نمونه کشوري، 15 نفر توليد کننده داراي کيفيت محصولات با نشان استاندارد تشويقي و 10 نفر هم بانوي کارآفرين برتر بودند.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها