آموزه‌های رفتاری اهل بیت علیهم‌السلام حلال مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه امروز است

خانه خبرها

حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر مهدي اکبرنژاد استاد تمام دانشگاه ايلام، گفت: سيره اهل بيت عليهم‌السلام براي حل چالش‌هاي امروزي در سطح خانواده و جامعه راهکار کاربردي دارد و  اگر اين آموزه‌هاي غني در خصوص مسائل اجتماعي و حقوق بشر در کانون توجه قرار گيرد و با زبان امروزي براي مردم تبيين گردد، حلال مشکلات اجتماعي و فرهنگي دنياي امروز خواهد بود.

   به گزارش روابط عمومي، حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر اکبر نژاد استاد تمام دانشگاه ايلام با بيان اينکه در دو بعد در انتقال فرهنگ اهل بيت عليهم‌السلام کار قابل توجهي صورت نگرفته است، افزود: يکي از رفتارهايي که در انتقال فرهنگ مي‌تواند خيلي مؤثر باشد اين است که متولي اين انتقال خودش بايد نسبت به انجام ارزش‌ها مقيد باشد، اما متأسفانه برخي از آنهايي که متولي حوزه فرهنگي هستند، کمتر نشانه‌هاي رفتاري فرهنگي ائمه اطهار عليه‌السلام در رفتار آنها ديده مي‌شود.

استاد تمام دانشگاه ايلام ادامه داد: براي اينکه ارزش‌هاي رفتاري مبتني بر سيره اهل بيت عليهم‌السلام به درستي به متن جامعه منتقل شود، بايد افرادي که متولي حوزه فرهنگي هستند در هر سطحي، رفتارشان رنگ و بويي مبتني بر فرهنگ اهل بيت عليهم‌السلام داشته باشند، تا اين مفاهيم در جامعه به فرهنگ تبديل شود.

دکتر اکبرنژاد با بيان اينکه کار فرهنگي بايد اثرگذاري در نگرش و رفتار ايجاد ‌کند، لذا تعهد افراد متولي براي تحقق اين فرآيند نقش کليدي دارد، يادآور شد: بعد دوم در انتقال اين ارزش‌ها، بيان آنها در قالبي هنرمندانه و کاربردي است، تا جامعه بتواند بهره لازم را ببرد، که اگر اين رويکرد اتفاق افتاد، مباني فرهنگي به سهولت به جامعه منتقل مي‌شود.

عضو هيأت علمي دانشکده الهيات و معارف اسلامي با تأکيد بر اينکه اسلام و سيره اهل بيت عليهم‌السلام براي حل چالش‌هاي امروزي هم در سطح خانواده و جامعه راهکار کاربردي دارند، گفت: متأسفانه نتوانسته‌ايم در حد انتظار اين ارزش‌ها را به لايه‌هاي مختلف جامعه انتقال بدهيم و اگر جامعه از متون روايات و مباني ناب اسلام و الگوهاي رفتاري اهل بيت عليهم‌السلام در شرايط مختلف آگاهي کسب کند و به باور برسد، مي توانيم انتظار تأثيرگذاري اين فرهنگ نوراني را در حل مشکلات آنان داشته باشيم.

حجت‌الاسلام و المسلمين اکبر نژاد ادامه داد: حالا ميزان اين تأثيرگذاري به چه نحوي باشد، به نحوه برخورد متوليان فرهنگي با مسايل فرهنگي و اجتماعي و ميزان تعهد آنها و نيز چگونگي انتقال سيره اهل بيت به جامعه بستگي دارد. 

دکتر اکبرنژاد ضمن تأکيد بر اينکه در سيره اهل بيت عليهم‌اسلام مي‌توان مؤلفه‌هايي براي تربيت و هدايت جامعه پيدا کرد، خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در هر دو حوزه انتقال و الگوسازي موفقيت زيادي نداشته‌ و بستر قابل قبولي هم ايجاد نکرده‌ايم، که اين مفاهيم را به گونه‌اي اثر بخش؛ انتقال دهيم.

استاد تمام دانشگاه ايلام، يادآور شد: نبايد فقط روي مسايل به صورت کلي گويي بحث کرد، چرا که اسلام فقط کلي گويي ندارد، بلکه براي تمام امور و بايد و نبايدهاي زندگي هم اسلام و هم مباني ناب سيره اهل بيت عليهم‌السلام برنامه کاربردي دارند، که بايد بصورت دقيق و در قالب زبان امروز تبيين گردد.

حجت‌الاسلام و المسلمين اکبر نژاد در ادامه به کارکرد رسانه‌ها در حوزه فرهنگ و اجتماع اشاره کرد و يادآور شد: رسانه‌هاي غربي سالهاست که بر افکار عمومي تسلط دارند و ادعاي عدم کارايي آموزه‌هاي ديني براي زندگي  را تبليغ مي‌کنند، که يک ادعاي نادرست مي‌باشد، چرا که در مباني اهل بيت عليهم‌السلام، آموزه‌هايي غني در خصوص مسائل جامعه و حقوق بشر وجود دارد، که مي‌تواند در کانون توجه قرار گيرد و حلال مشکلات اجتماعي و فرهنگي دنياي امروز باشد.

عضو هيأت علمي دانشکده الهيات و معارف اسلامي تصريح کرد: تبليغات سوء رسانه‌هاي معاند و غربي عليه مباني ديني قابل انتظار است، اما جاي تاسف آنجاست که برخي رسانه‌هاي خودي هم در اين حوزه خوب عمل نکرده‌اند و تنها به مسائل سياسي پرداختند و بواقع بسياري از مطالب منتشر شده به ظاهر فرهنگي هم، تحت تاثير سياست زده گي قرار گرفتند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها