En Ar

ماه رمضان در کلام پيامبر اکرم(ص)

سيد قدس سره در «اقبال» از کتاب «بشارة المصطفي لشيعة المرتضي» با استناد آن به «حسن بن علي بن فضال» از امام رضا از پدرانش، از اميرالمؤمنين درود و سلام بر آنان روايت نموده که که حضرت فرمودند: رسول خدا (ص) روزي براي ما سخنراني نمود و فرمود

:

«مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و بخشش گناهان نزديک است؛ ماهي که نزد خدا برترين شبها و ساعتهاي آن بهترين ساعتهاست؛ ماهي است که در آن به ميهماني خدا دعوت شده و شما را در اين ماه از کساني قرار داده اند که شايسته کرامت خدا هستند. نفس کشيدن شما در آن تسبيح و خوابيدنتان در ان عبادت و عمل شما در آن مقبول و دعاي شما در آن مستحبات است. پس با نيتهايي راست،‌ و دلهايي پاک از خدا بخواهيد شما را موفق ره روزه آن، و خواندن کتابش نمايد. بدبخت کسي است که از آمرزش خدا در اين ماه بزرگ محروم شود.

با تشنگي و گرسنگي خود در آن، گرسنگي و تشنگي روز قيامت را بياد آوريد. به فقيران خود صدقه بدهيد؛ بزرگان خود را در آن احترام کنيد؛‌ کوچکترها را مورد رحمت خود قرار دهيد و صله رحم بجا آوريد. زبانهاي خود را حفظ کرده، ديدگان خود را از آنچه نگاه به آن حلال نيست، نگهداريد. با يتيمان مردم مهرباني کنيد تا با يتيمان شما مهرباني شود. به درگاه خداوند از گناهان خود توبه کنيد. هنگام نماز دستهايتان را با دعا بطرف او بلند کنيد؛ زيرا اين وقت بهترين اوقات است و خداوند در آن هنگام با نظر رحمت به بندگانش نگاه کرده و هنگامي که از او بخواهند و با او مناجات نمايند،‌ جواب آنان را مي دهد. و اگر او را صدا بزنند،‌ به آنان لبيک مي گويد. و اگر دعا کنند، دعايشان را مستجاب مي کند.

مردم! شما زنداني اعمال خود مي باشيد، با استغفار خود را آزاد کنيد. پشتهايتان را از گناه سنگين است با طولاني نمودن سجده هاي خود آن را سبک نماييد. بدانيد خداوند به عزت خود سوگند خورده است که سجده کنندگان و نمازگزاران را عذاب نکند و در روزي که مردم براي پروردگار جهانيان بر مي خيزند، آنان را با آتش نترساند.

مردم! کسي که به مؤمن روزه داري افطار بدهد،‌ ثواب آزاد کردن يک بنده و آمرزش گناهان گذشته خود را دارد. عرض کردند: رسول خدا! همه ما نمي توانيم اين کار را انجام دهيم. حضرت فرمودند:‌ از آتش بپرهيزيد، گرچه با نيمدانه خرمايي. از آتش بپرهيزيد، گرچه با جرعه آبي.

مردم! هر کدام از شما که اخلاق خود را در اين ماه اصلاح کند، روزي که در صراط پاها مي لغزد، جوازي بر صراط خواهد داشت. و هر کدام از شما که بر بنده و کنيز خود آسان بگيرد،‌ خداوند در حساب بر او آسان خواهد گرفت؛ و کسي که شر خود را در آن باز دارد،‌ خداوند در روزي که او را ببيند غضب خود را از او باز مي دارد. کسي که يتيمي را بزرگ بدارد،‌خداوند در روزي که او را ببيند او را بزرگ خواهد داشت؛ و کسي که در اين ماه صله رحم کند، خداوند روزي که او را ببيند او را به رحمت خود وصل مي کند. کسي که در آن قطع رحم کند، خداوند روزي که او را مي بيند رحمت خود را از او قطع خواهد نمود. و کسي که يک نماز مستحبي بخواند خداوند براي او خلاصيي از آتش مي نويسد و کسي که عمل واجبي انجام دهد ثواب کسي که هفتاد واحب را در ماهي غير از اين ماه انجام دهد،‌ خواهد داشت. و کسي که در اين ماه زياد بر من صلوات بفرستد، روزي که ترازوها سبک است، خدواند ترازوي او را سنگين مي نمايد. و کسي که يک آيه از قرآن بخواند، مانند پاداش کسي که قرآن را در ماهي غير از اين ماه ختم کند، خواهد داشت.

مردم! درهاي بهشت در اين ماه باز است،‌ از پروردگار خود بخواهيد آن را به روي شما نبندد؛‌ درهاي جهنم نيز بسته است از پروردگار خود بخواهيد آنان را بر شما مسلط نکند.

امير المؤمنين عليهم السلام فرمود: برخاستم و عرض کردم رسول خدا! برترين اعمال در اين ماه چيست؟ فرمودند: اباالحسن! برترين اعمال در اين ماه دوري گزيدن از حرامهاي خداي عزيز و بزرگ است. سپس گريه کرد. عرض کردم چرا گريه مي کني، رسول خدا! فرمود: علي! بخاطر حلال شمردن تو در اين ماه است؛ گويا با تو هستم و تو براي پروردگارت نماز مي خواني و بدبخت ترين اولين و آخرين، همانند «پي کنند شتر ثمود» ضربه اي به جلو سرت مي زند که موي صورتت با آنان رنگين مي شود.

امير المؤمين عليهم السلام فرمود: عرض کردم: رسول خدا! آيا در آن حال دينم سالم است؟ فرمود: آري، دينت سالم است. سپس فرمود: علي! کسي که تو را بکشد مرا کشته و کسي که با تو دشمني کند با من دشمني نموده و کسي که به تو ناسزا بگويد، ‌به من ناسزا گفته، زيرا تو مانند نفس من هستي روح تو از روح من و سرشت تو از سرشت من است؛ خداي عزيز و بزرگ مرا آفريد؛‌ تو را نيز آفريد و مرا برگزيد! و تو را؛ خداي عزيز و بزرگ مرا آفريد؛ تو را نيز آفريد و مرا برگزيد! و تو را؛ من را براي پيامبري انتخاب نمود و تو را براي امامت اختيار کرد.

بنابراين کسي که امامت تو را انکار کند پيامبري من را انکار کرده. علي! تو وصي من، پدر فرزندانم، همسر دخترم و جانشين من در ميان امتم در زندگي من و بعد از مرگ من هستي. امر تو امر من و نهي تو نهي من است. به کسي که مرا به پيامبري برانگيخته و مرا بهترين مردم قرار داد، قسم مي خورد که تو حجت خدا بر خلق او و امين او بر رازش،‌ و جانشين او در ميان بندگانش مي باشي

از کتاب المراقبات اثر مرحوم آيت الله حاج ميرزا جواد ملکي تبريزي(ره)

بخش مراقبات ماه مبارک رمضان (صفحه ???)

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها