En Ar

تحليلي بر مذاکرات بغداد

مواضع آمريکا و انگليس در مذاکرات بغداد

«وليام هيگ»، وزير خارجه انگليس نيز در اظهاراتي خواهان «برداشتن قدم هاي فوري و محکم» از سوي ايران براي حل و فصل نگراني هاي بين المللي درباره برنامه هسته اي اش شده است. به هر حال، او نيز مانند کلينتون زبان تهديد را رها نکرده و به گزارش روزنامه «تلگراف»، به ايران هشدار داده در صورت عدم پاسخ جدي به فرايند گام به گام، با تحريم هاي شديدتري مواجه خواهد شد.
يک روز پس از مذاکرات بغداد، انتشار گزارش اين مذاکرات دو روزه، موارد مطرح شده در آن و موضع گيري طرفين، همچنان مهمترين بخش مطالب مطبوعات جهان درباره ايران را به خود اختصاص مي دهد. با اين حال، به طور جسته و گريخته مي توان به مطالب ديگري نيز در رابطه با ايران برخورد.

به گزارش  تابناک، در يکي از اولين تحليل هاي پس از مذاکرات بغداد، «ديويد ايگناتيوس»، تحليلگر «واشنگتن پست» در مطلبي با عنوان «نگاه ايراني به چگونگي رسيدن به توافق»، به صحبت هاي شب گذشته خود با سيد حسين موسويان، عضو پيشين تيم مذاکره کننده هسته اي ايران اشاره کرده است.

به اعتقاد موسويان، رسيدن به توافق تنها در صورتي ممکن است که حقوق ايران به عنوان امضا کننده «ان پي تي» به رسميت شناخته شود. از سوي ديگر، موسويان اشاره مي کند که ايران تحت فشار و به اکراه حاضر به توافق نخواهد شد و اين دقيقاً بر عکس ديدگاه واشنگتن است که مي پندارد تحريم هاي بين المللي ايران را به پاي ميز مذاکره مي کشاند. با اين حال، وي معتقد است براي دستيابي به امنيت خاطر واقعي، ايران و آمريکا بايد به موازات مذاکرات بين المللي، به طور مستقيم و دوجانبه با هم مذاکره کنند.


خبرگزاري «رويترز»، سخنان «هيلاري کلينتون»، وزير خارجه آمريکا در مورد مذاکرات بغداد را منتشر کرده است. کلينتون با اشاره به اين مذاکرات گفته هنوز «اختلافات قابل توجه» در مورد برنامه هسته اي ايران باقي است. وي همچنين گفته در فرايند ادامه مذاکرات و به عنوان بخشي از سياست دوخطي آمريکا، اين کشور به فشار بر ايران ادامه خواهد داد. به گفته او، طي اين مدت تمام تحريم ها بر سر جاي خود باقي خواهد بود و ايران بايد با عمل به تعهداتش، جهان را نسبت به نيات خود مطمئن سازد.

روزنامه «تودي زمان» ترکيه و «ژاپن تودي» نيز اظهارات کلينتون را بازتاب داده اند.

«وليام هيگ»، وزير خارجه انگليس نيز در اظهاراتي خواهان «برداشتن قدم هاي فوري و محکم» از سوي ايران براي حل و فصل نگراني هاي بين المللي درباره برنامه هسته اي اش شده است. به هر حال، او نيز مانند کلينتون زبان تهديد را رها نکرده و به گزارش روزنامه «تلگراف»، به ايران هشدار داده در صورت عدم پاسخ جدي به فرايند گام به گام، با تحريم هاي شديدتري مواجه خواهد شد.



روزنامه «هاآرتص» خبر داده آمريکا «وندي شرمن»، معاون سياسي وزارت خارجه اين و مسئول تيم مذاکره کننده خود با ايران را روز جمعه به سرزمين هاي اشغالي مي فرستد تا مقامات رژيم صهيونيستي را در جريان مذاکرات بغداد قرار دهد. در بيانيه وزارت خارجه آمريکا آمده که هدف ديگر شرمن، تأکيد بر «تعهد ناگسستني آمريکا نسبت به امنيت اسرائيل» است.


اما از سوي ديگر، نماينده چين در مذاکرات بغداد اعلام کرده در مذاکرات با ايران، دستاوردهاي جديدي حاصل شده است. وي در مصاحبه با خبرگزاري «شين هوا» با اشاره به روند پيچيده مذاکرات، اظهار داشته که احتمال بروز مشکلات در آن وجود دارد، اما تلاش چين اين بوده که با حفظ ارتباط هاي مکرر با هر دو طرف، آن ها را به گفت و گو تشويق کند.

اما يکي از اخبار مهمي که طي دو روز گذشته تحت الشعاع مسئله مذاکرات هسته اي قرار گرفت، موضوع نجات کشتي تجاري آمريکايي در درياي عمان توسط نيروي دريايي ايران بود. روز چهارشنبه، زماني که يک کشتي جنگي ايراني متوجه شد يک کشتي تجاري آمريکايي مورد حمله دزدان دريايي قرار گرفته، به کمک آن شتافت و موجب فراري دادن دزدان دريايي شد. روزنامه «نيشن» پاکستان امروز اين خبر را در سايت اينترنتي خود منتشر کرده است.


همان گونه که اشاره شد، بقيه اخبار مطبوعات جهان درباره ايران، منحصر به انتشار گزارش هايي از مذاکرات بغداد و نتايج آن بوده است.
تحليلي بر مذاکرات بغداد تحليلي بر مذاکرات بغداد تحليلي بر مذاکرات بغداد تحليلي بر مذاکرات بغداد
شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها