En Ar

شهادت امير سپهبد صياد شيرازي تسليت باد.

سرلشکر شهيد صياد شيرازي در سال ???? در شهرستان درگز در استان خراسان ديده به جهان گشود.

او پس از اتمام تحصيلات ابتدايي و دبيرستان وارد دانشکده افسري و در سال ???? موفق به اخذ دانشنامه ليسانس از آن دانشکده شد.

وي پيش از پيروزي انقلاب اسلامي به‌مدت چندسال در بخش‌هاي مختلف ارتش به ويژه در غرب کشور به پاسداري از کشور پرداخت و در سازماندهي و فعاليت نيروهاي انقلابي در ارتش تلاشي گسترده داشت.

شهيد پس از پيام امام خميني مبني بر شناسايي نيروهاي مخلص ارتش طاغوت، شناخته شد و به خاطر توان بالاي سازماندهي‏اش مورد توجه حضرت امام و ياران انقلاب اسلامي قرار گرفت.

وي پس از طي دوره تخصصي توپخانه در آمريکا با درجه ستوان‏يکم و سمت استادي، در مرکز آموزش توپخانه اصفهان به تدريس پرداخت و در همان شرايط به‌عنوان عنصري حزب‏اللهي در جهت ‏سازماندهي نظاميان انقلابي فعاليت خود را آغاز کرد.

تلاش‌هاي وي پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ساماندهي ارتش و ساختار نيروهاي مسلح متجلّي شد.

از مهم‌ترين اقدامات او پس از پيروزي انقلاب اسلامي، مي‌توان به تهيه طرح‌هاي عملياتي که منجر به شکستن حصر شهرهاي سنندج و پادگان‌هاي مريوان، بانه و سقز شد، اشاره کرد.

شهر سنندج با تشکيل ستاد عمليات مشترک ارتش و سپاه پاسداران توانست پس از 21 روز مقاومت و دفاع از سوي مدافعان خويش، کاملاً از تصرف و تسلط نيروهاي ضد‌انقلاب خارج شود. پس از تحقق و اجراي موفق اين طرح‌ها، شهيد صيادشيرازي، با 2 درجه ارتقاء، با درجه سرهنگ تمامي به فرماندهي عمليات غرب کشور منصوب شد.

وي در آخرين ماه‌هاي رياست‌جمهوري بني صدر به‌دليل برخورداري از روحيه انقلابي و مقابله با خيانت‌هاي او از سمت مذکور عزل شد و پس از آن تا عزل بني صدر و فرار مفتضحانه او به فرانسه، به دعوت شهيد کلاهدوز در ستاد مرکزي سپاه پاسداران به خدمت پرداخت.

سپهبد علي صياد شيرازي پس از خلع بني صدر، براي پايان دادن به ناهماهنگي ارتش و سپاه در آن دوران، قرارگاه مشترک عملياتي سپاه و ارتش را راه‌اندازي کرد و به‌عنوان فرمانده ارشد در آن قرارگاه مشغول به فعاليت شد.

ياد فتح بزرگ

او در مهر ماه سال ???? به پيشنهاد رئيس شوراي‌عالي دفاع از سوي امام خميني به فرماندهي نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي منصوب شد. در اين منصب فرماندهي نيروهاي ارتش اسلام در عمليات‏هاي پيروزمند ثامن‌الائمه، طريق القدس، فتح المبين و بيت المقدس را بر عهده داشت.

عملياتي که سرنوشت جبهه‌هاي اسلام عليه کفر را به پيروزي رقم زد و روند جنگ تحميلي را در مسير پيروزي ارتش اسلام قرار داد. وي در ?? تيرماه ???? طي حکمي از سوي حضرت امام خميني به عضويت‏شوراي‌عالي دفاع منصوب شد.

به‌دنبال مسئوليت خطير شهيد صياد شيرازي در شوراي‌عالي دفاع، با درخواست رئيس شوراي‌عالي دفاع و موافقت حضرت امام‏خميني در مردادماه سال ???? مسئوليت فرماندهي نيروي زميني ارتش به برادر ديگري واگذار شد.

حضرت امام(ره) در حکم فرمانده جديد نيروي زميني ارتش پيرامون خدمات آن شهيد سرافراز چنين فرمودند: «با تقدير از زحمت‏هاي طاقت فرساي سرکار سرهنگ صيادشيرازي که با تعهدکامل به اسلام و جمهوري اسلامي در طول دفاع مقدس از هيچ‏گونه خدمتي به کشور اسلامي خودداري نکرده و اميد است در آينده نيز در هر مقامي باشد، موفق به ادامه خدمت‏هاي ارزنده خود شود.»

سپس در ?? ارديبهشت ???? به همراه تعدادي ديگر از فرماندهان ارتش با پيشنهاد رئيس شوراي‌عالي دفاع و موافقت امام خميني به درجه سرتيپي ارتقاي مقام يافت.

آن شهيد در مهرماه سال ???? به درخواست رئيس ستاد فرماندهي کل نيروهاي مسلح و موافقت مقام معظم ‏رهبري و فرماندهي کل‏قوا به سمت معاونت ‏بازرسي ستاد فرماندهي کل نيروهاي مسلح منصوب شد.

امير شجاع سپاه اسلام در شهريورماه سال ???? با حکم فرماندهي معظم کل قوا به سمت جانشين رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح منصوب شد. صياد شيرازي در 16 فروردين ???? همزمان با عيد خجسته غدير با حکم مقام معظم فرماندهي کل قوا به درجه سرلشگري نايل آمد.

نقش او در ايجاد وحدت بين قواي مسلح کشور و نيروهاي توانمند دفاعي و مهار دشمن و حفظ تماميت ارضي کشور و فتح جبهه‌هاي حق عليه باطل در عمليات‏هاي ثامن‌الائمه، طريق‌القدس، فتح المبين، بيت‌المقدس و ديگر عمليات‏هاي پيروزمند تا مرصاد و دفاع از حد و مرز ميهن عزيزمان بر کسي پوشيده نيست.

نحوه شهادت

شهيد علي صيادشيرازي روز شنبه ?? فروردين ماه ???? در حوالي خانه‌اش مورد سوء قصد عوامل تروريست قرار گرفت و به شهادت رسيد.

ساعت ? و ?? دقيقه صبح اين روز که تيمسار صيادشيرازي با اتومبيل خود به قصد عزيمت به محل کارش از خانه خارج شده بود، مورد هجوم مرد ناشناسي قرار گرفت و به شدت مجروح شد.

اهالي محل که از اين حادثه مطلع شده بودند بلافاصله او را به بيمارستان فرهنگ انتقال دادند که متأسفانه بر اثر شدت جراحات وارده، تلاش پزشکان براي نجات وي بي‌نتيجه بود و او در بيمارستان به شهادت رسيد.

به گفته شاهدان مرد تروريست با پوشش لباس رفتگر در حوالي خانه شهيد به کمين نشسته بود و تيمسار را هنگام خروج از خانه به رگبار بست.

در اين حال شهيد صياد که سوار بر خودرو تويوتاي سفيد رنگ خود بود مورد اصابت ? گلوله تروريست واقع شد. در پي اين حادثه يک سخنگوي گروهک تروريستي منافقين در تماس با خبرگزاري فرانسه در نيکوزيا مسئوليت اين جنايت را بر عهده گرفت.

ترور صياد شيرازي در کارنامه تروريستي منافقين از جهات بسياري قابل تعمق نشان مي‌دهد. ادله اي که منافقين براي اين ترور ارائه مي‌کنند حاکي است که براي اين عمل صرف‌نظر از دلايلي که سازمان به آن اتکا مي‌کند بايد به‌دنبال دلايل و انگيزه هاي پنهان ديگري گشت.

دلايل منافقين براي ترور سپهبد صياد شيرازي در اطلاعيه‌هاي نظامي‌خود حول سه محور جمع‌بندي شده است؛ نقش صياد شيرازي در دفاع از تماميت ارضي ايران در جنگ با عراق، نقش وي در مهار و کنترل غائله کردستان در بدو انقلاب سال ?? و نقش وي در خنثي کردن عمليات موسوم به فروغ جاويدان که منافقين با پشتوانه ارتش عراق خاک ايران را مورد تعرض نظامي‌قرار دادند.

صياد، صيد خصومت‌هاي گذشته

سرتيپ ? باز نشسته ارتش جمهوري اسلامي مصطفي کهتري که از همرزمان شهيد صياد شيرازي بود در گفتگويي با ايسنا مي‌گويد: صياد کسي بود که تاريخ جنگ از وي انتقام گرفت، خصومت گذشته، صياد را شهيد کرد. واقعا کور کور اين کار را انجام دادند.

صياد مي‌توانست راننده، نيروي امنيتي و محافظ داشته باشد ولي از انجام اين کار خودداري مي‌کرد.

وقتي خدمت ايشان در ستاد کل رسيده بودم اتاقي در نهايت سادگي داشت و در همان جا نيز کار مي‌کرد.

فعاليت‌هاي قبل از شهادت صياد شامل تدوين تاريخ جنگ بود. ايشان خود اين هيات را تحت عنوان معارف جنگ تاسيس کرد؛ فرماندهان را به مناطق عملياتي مي‌برد و به‌صورت عملي معارف جنگ را منتقل مي‌کرد.

کهتري با تشريح خاطرات زمان جنگ و عمليات‌ها با صياد ادامه مي‌دهد: در تمام عمليات‌هايي که برنامه‌ريزي مي‌شد شخصا از منطقه بازيد مي‌کرد و از کار مطمئن مي‌شد و بعد در جلسات مي‌نشست و با قرائت قرآن کار را روحاني مي‌کرد.

بخشي از پيام رهبر معظم انقلاب

«...امير سرافراز ارتش اسلام و سرباز صادق و فداکار دين و قرآن، نظامي مؤمن و پارسا و پرهيزکار، سپهبد علي صيادشيرازي امروز به دست منافقين مجرم و خونخوار و روسياه به شهادت رسيد.

اين نه اولين و نه آخرين باري است که دلي نوراني و سرشار از عشق و ايمان و وفاداري به آرمان‌هاي بلند الهي، هدف تير خشم و عناد و عصبيت از سوي زمره جنايتکار و فاسدي که ادامه حيات خود را در خدمتگزاري به دشمنان اسلام دانسته‏است، قرار مي‏گيرد و دست‏خائن خودفروخته‏اي، نهال ثمربخش انسان والايي را قطع مي‌کند. او مانند ديگر مردان حق از روزي که قدم در راه انقلاب نهادند، همواره سر و جان خود را براي نثار در راه خدا روي دست داشتند.

سرزمين‏هاي داغ خوزستان و گردنه‌هاي برافراشته کردستان سال‌ها شاهد آمادگي و فداکاري اين انسان پاک نهاد و مصمم و شجاع بوده و جبهه‌هاي دفاع مقدس صدها خاطره از رشادت و از خود گذشتگي او حفظ کرده است.

خطر مرگ کوچک‏تر از آن است که بندگان صالح خدا را از راه او بازگرداند و عشق به منال دنيوي حقيرتر از آن است که در دل نوراني شايستگان جايي بيابد، کوردلان منافق بدانند که با اين جنايت‏ها روز به روز نفرت ملت ايران از آنان بيشتر خواهد شد و خون مردان پاکدامن و پارسا هم چون صياد شيرازي و شهيد لاجوردي بدنامي و سياهرويي آنان را در تاريخ و در دل اين ملت هميشگي خواهد کرد...»

از نگاه ديگران

نشريه مالين چاپ فرانسه در سال ???? امير سرافراز ارتش را اين‌گونه توصيف مي‌کند: « براي صياد شيرازي فرمانده نيروي زميني ارتش ايران، کليد پيروزي به تانک و موشک بستگي ندارد؛‌ بلکه تنها به اعتقاد به خدا بستگي دارد.

قدي کوتاه، نگاهي روشن و دست‌هايي که با انگشتر عقيق صاف روي ميز ستاد مشترک روي هم قرار گرفته‌اند.

اين متخصص توپخانه که دوره تخصصي خود را در آمريکا گذرانده و امروزه فرماندهي نيروي زميني ارتش ايران را هدايت مي‌کند، از فرمول‌ها نمي‌ترسد.

او با سادگي مي‌گويد:‌ «من يک سرباز اسلام هستم.»

هدف او بر سر جاي خود نشاندن رژيم مزدور صدام حسين‌ است. او درباره اختلاف و جدايي‌اش از بني‌صدر مي‌گويد: «ما مي‌خواستيم براي خدا بجنگيم  ولي او مي‌خواست که ما براي او بجنگيم. او مرد تکنيک و سياست بود. من مرد جهاد و جنگ مقدس بودم.»

صياد شيرازي، محرک اين ارتش شهيد‌پرورِ در خدمت‌الله است که تا به حال بسياري از ناظران بين‌المللي را به اشتباه و انحراف کشانيده است.

صياد شيرازي به گونه‌اي دل‌رحمانه لبخند مي‌زند و پيروزي‌هاي متوالي ايران را ياد‌آوري مي‌کند:«هدف ما اشغال يک سرزمين يا يک شهر خاص نيست  و منظور دفاع از پشت مرزهايمان و يا اشغال تمام عراق نيست. دفاع ما، تا موقعي که هيچ خطري ما را تهديد نکند ادامه خواهد يافت...بگوييد که نيروهاي واقعي انقلاب اسلامي هنوز آشکار نشده است. ما مي‌خواهيم انسان را پاک و خالص گردانيم. آنهايي که کشته مي‌شوند مي‌دانند که به هرحال پيروز‌مندانه مي‌ميرند و اين مهم است.»

شهادت امير سپهبد صياد شيرازي تسليت باد. شهادت امير سپهبد صياد شيرازي تسليت باد. شهادت امير سپهبد صياد شيرازي تسليت باد.
شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها