En Ar

نکاتي در باب فضيلت ماه رجب

دعاي پيامبر (ص) در ماه رجب

چون رسول خدا(ص) نظرش به هلال رجب مى‏افتاد مي‌فرمودند: خدايا ماه رجب و شعبان را بر ماه مبارک گردان و ما را به ماه مبارک رمضان رسانده و بر گرفتن روزه و عبادت و بر حفظ زبان و پوشيدن چشم از نامحرمان يارى فرما و بهره ما را از آن ماه تنها گرسنگى و تشنگى قرار نده. (سنن‌النبي، ج1، ص363)

رجبيون کجايند؟

حضرت امام صادق(ع) فرموده است: روز رستاخيز سروشى از درون عرش ندا مى‏دهد رجبى‏ها کجايند؟ گروهى برمى‏خيزند که چهره‏شان براى مردم محشر مى‏درخشد، بر سرشان تاج پادشاهى آکنده از مرواريد و ياقوت است. همراه هر يک از ايشان هزار فرشته از سوى راست و هزار فرشته از سوى چپ ايستاده‏اند و به او مى‏گويند اى بنده خدا! کرامت خداى بر تو گوارا باد! از عرش هم ندا مى‏آيد که اى بندگان من! سوگند به عزت و جلال خودم جايگاه شما را گرامى و عطاى شما را جزيل قرار مى‏دهم و غرفه‏هايى از بهشت به شما ارزانى مى‏دارم که از زير آن جوى‏ها جارى است و جاودانه در آن خواهيد بود و پاداش عمل‏کنندگان چه نيکوست، شما براى من در ماهى، روزه‏ي مستحبى گرفتيد که حرمت آن ماه را بزرگ و حق آن را واجب کرده‏ام. اى فرشتگان من! اى بندگان و کنيزکان مرا به بهشت درآوريد. امام صادق اضافه فرموده که اين پاداش کسى است که چيزى از ماه رجب را روزه بگيرد، هر چند يک روز از دهه اول يا دوم يا آخر آن باشد. (روضة‌الواعظين، ج2، ص402)

پاداش روزه در ماه رجب

امام محمد باقر(ع) مي‌فرمايند: هر که يک روز از ماه رجب را روزه دارد از اول يا وسط يا آخر ماه خدا بهشت را بر او واجب کند و روز قيامت با ما هم درجه‏اش سازد و هر که دو روز از رجب را روزه دارد به او گويند کردار از سر گير که خدا آنچه گذشت از برايت آمرزيد و هر که سه روز از رجب روزه گيرد باو گويند گذشته و آينده‏ات آمرزيده شد، براى هر که از برادران گنهکارت خواهى شفاعت کن و براى آشنايانت و هر که هفت روز از رجب را روزه دارد هفت در دوزخ بر او بسته گردد و هر که هشت روز از رجب را روزه دارد هشت در بهشت به رويش باز شود تا از هر کدام خواهد در آيد. (أمالي الصدوق، ص 6)

نهري به نام رجب

از پيغمبر(ص) روايت است که در بهشت نهري است به نام رجب، آبش از برف سفيدتر و از عسل شيرين‏تر و هر که يک روز از رجب روزه دارد از آن بياشامد.(بحار، جلد55 ، باب 13، ص341)

فاصله دوزخ از روزه‌‌دار رجب

امام کاظم(ع) فرمود: رجب ماه بزرگى است که خداوند در آن ماه پاداش‏ها را دو چندان کند و گناهان را پاک سازد. هر که يک روز از ماه رجب را روزه بدارد، دوزخ به اندازه مسافت صد سال از او دورى گزيند و هر که سه روز از ماه رجب را روزه بدارد بهشت بر او واجب آيد. (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 54 )

نکاتي در باب فضيلت ماه رجب نکاتي در باب فضيلت ماه رجب نکاتي در باب فضيلت ماه رجب نکاتي در باب فضيلت ماه رجب
شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها