نشست علمی «استاد مطهری و فلسفه زندگی» در دانشگاه ایلام برگزار ‎گردید

خانه خبرها
نشست علمي «استاد مطهري و فلسفه زندگي» در دانشگاه ايلام برگزار ‎گرديد

با همکاري دانشگاه ايلام و بنياد شهيد مطهري: نشست علمي «استاد مطهري و فلسفه زندگي» با سخنراني اساتيد صاحب نظر در اين زمينه در دانشگاه ايلام برگزار گرديد.

  به گزارش روابط عمومي، در چهلمين سالگرد شهادت استاد مرتضي مطهري، با همکاري دانشگاه ايلام و بنياد شهيد مطهري، نشست علمي «استاد مطهري و فلسفه زندگي» با سخنراني دکتر اميرعباس عليزماني عضو هيأت علمي دانشگاه تهران، دکتر شمس الله سراج دانشيار دانشگاه ايلام، دکتر حسن هوشنگي و دکتر رضا اکبري از اساتيد دانشگاه امام صادق (ع) و با حضور دکتر علي اکبري رئيس دانشگاه، دکتر شيرخاني معاون فرهنگي و اجتماعي، جمعي از اساتيد دانشگاه ايلام و دانشگاههاي استان و دانشجويان صبح امروز در محل سالن آيتاله حيدري برگزار گرديد.

در اين نشست دکتر علي اکبري رئيس دانشگاه با ابراز خرسندي از برگزاري اين نشست در دانشگاه ايلام و خيرمقدم به مهمانان و حاضرين در نشست، با اشاره به نقش آفريني معلمان در فرآيند پيروزي انقلاب اسلامي، اظهار داشت: حضور  شخصيتهايي همچون آيتالله مطهري و دکتر شريعتي بعنوان معلم در صف بانيان اصلي انقلاب اسلامي مايه مباهات است و اين عامل از جمله علل اصلي پيوستن دانشجويان به صف مبارزه بوده است و براي همين نميتوان نقش و تأثيرگذاري معلمين و دانشجويان در پيروزي انقلاب اسلامي را انکار کرد.

رئيس دانشگاه با تأکيد بر نقش آفريني اين دو قشر در آينده انقلاب، اظهار داشت: براي اينکه قدمهاي بعدي در آينده انقلاب به خوبي و با دقت برداشته شود، بايد زمينه حضور و فعاليت معلمين و دانشجويان در اين زمينه فراهم گردد و اگر اين مهم تحقق نيابد، ممکن است باعث افزايش هزينهها شود.

دکتر علي اکبري با تأکيد بر اينکه شخصيتهاي تأثيرگذار را بايد دوباره مورد شناخت قرار داد، گفت: نيازها و اقتضائات جامعه  در طول ساليان گذشته تغيير کرده  و براي همين بايد تدبر کرد که اگر در شرايط کنوني استاد مطهري زنده بود، چه مواضعي ميگرفت و در اين راستا بايد با نگاه انتقادي به تحقق اهداف مورد نظر فکر کرد.

در ادامه اين نشست دکتر عليزماني، دکتر سراج، دکتر هوشنگي و دکتر اکبري به ترتيب به ايراد سخنراني پرداختند که ابتدا دکتر عليزماني عضو هيأت علمي دانشگاه تهران با بيان مقدمهاي از وجود پرسشهاي مهم و کليدي درباره زندگي، تأکيد کرد «بزرگترين پرسش فلسفه، پرسش در زمينه چرايي است» و اين امر در مورد تمامي فيلسوفان و از جمله فلاسفه مسلمان صادق ميباشد.

دکتر عليزماني در ادامه با تشريح نظر اختصاصي خود درباره معناي زندگي با عنوان «التزام»، به بيان ديدگاههاي متفاوت در زمينه زندگي همچون عشق، تجمل، رنج و ... پرداخت و  بيان اينکه دلبستگي انسان شامل دو نوع  دلبستگي اصيل و دلبستگي غير اصيل است، انواع مواجهه انسان با زندگي را تشريح کرد.

دکتر عليزماني سپس تأکيد کرد که همه انسانها در زندگي رو به جهت خاصي دارند و  «کانون معنا، دلبستگي نهايي بشر ميباشد» و در اين راستا «معنا» را با «شبه معنا» نميتوان قاطي کرد.

در ادامه دکتر سراج رئيس دانشکده الهيات و معارف اسلامي با اشاره بر اهميت انتقاد از ديدگاه استاد مطهري و اينکه هيچکس از نقد ايشان در امان نبوده است، پالايشگري در انديشه و جامع الاطراف بودن را دو ويژگي شاخص استاد مطهري عنوان کرد و تأکيد کرد: بر اساس رويه خود استاد، ميتوان نظرات ايشان را نقد کرد.

 دکتر سراج با تصريح اينکه موضوع «معنا در زندگي» بصورت اختصاصي در آثار استاد مطهري مورد بحث و بررسي قرار نگرفته است، بيان کرد: استاد مطهري درباره زندگي دچار پيش فرض (همچون فطرت و ...) است و براي تبيين ديدگاه استاد در اين زمينه، بايد از لابلاي آثار ايشان مطالب را استخراج کرد.

در ادامه اين نشست دکتر هوشنگي عضو هيأت علمي دانشگاه امام صادق (ع) با بيان اينکه انسان «يک وجود واحد کشش دار است»، نظرات استاد مطهري در زمينه طبيعت انسان را تشريح کرد و سپس ارزيابي علامه طباطبايي و شواهد موجود در فسلفه ملاصدرا  در اين زمينه را مورد بحث و بررسي قرار داد.

دکتر رضا اکبري استاد تمام دانشگاه امام صادق (ع) بعنوان سخنران آخر اين نشست، به موضوع فلسفه زندگي خانوادگي از ديدگاه استاد مطهري پرداخت و با ارائه مطالبي،الگوي مورد نظر استاد را در اين زمينه تشريح کرد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها