En Ar

مصاحبه حجت الاسلام والمسلمين دکتر سراج به مناسبت فرارسيدن 9 دي

حجت الاسلام “شمس الله سراج “مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دردانشگاه ايلام در خصوص فرارسيدن 9 دي و حماسه حضور مردم در گفتگويي با پايگاه خبري تحليلي  ايلام رصد اظهارکرد: 9 دي در تاريخ انقلاب ايران اوج تجلي ولايت مداري مردم است.

وي با اشاره به شکل گيري فتنه 88 افزود: فتنه 88 جرياني که يک باره و يک شبه به وجود آمده باشد نيست و مسئله اي است که ريشه در سال هاي قبل و جريانات اول انقلاب دارد.

امام جمعه موقت ايلام گفت: در اوايل انقلاب کساني بودند که نسبت به جمهوري اسلامي حرف داشتند و برخي  اسلام ستيزي و برخي ديگر جمهوريت ستيزي را بيان مي کردند.

حجت الاسلام سراج ادامه داد: در هر برهه اي از انقلاب به گونه اي با اينگونه مسائل مواجه بوديم چنان که در سال 78 يعني ده سال قبل از فتنه 88 در 18 تيردردانشگاه به نوعي بحث انحراف در سياست مطرح شد.

وي به مسائل قبل از آن جريانات نيزاشاره و گفت:  در زمان جنگ يکي از مسائلي که مطرح مي شد بحث عدالت اجتماعي بود که با به سرکار آمدن دولت سازندگي اين بحث به فراموشي سپرده شد و در آن مقطع زماني يک نظام طبقاتي در جامعه ما شکل گرفت و با رشد سرمايه داري مواجه شديم که فاصله بين فقير و غني زيادشد و توجهي به فرهنگ جامعه نمي شد.

مسئول نهاد رهبري دانشگاه ايلام افزود: آقاي هاشمي به مسئله فرهنگ به عنوان يک مسئله اساسي بصورت جدي توجه نداشت و راه را براي حضور عناصري چون تکنوکرات ها با تفکرات خاص خودشان باز گذاشت که آقاي نوربخش و فارغ التحصيلان اقتصاد غرب در آن مقطع از جمله اين افراد تأثير گذاردر دولت بودند.

دکتر سراج با گريزي به سرکارآمدن دولت اصلاحات نيز بيان داشت: در زمان آقاي خاتمي و دولت اصلاحات جريان انحراف سياسي مطرح شد و افرادي که به نوعي با اسلاميت نظام مشکل داشتند اين بعد را کم رنگ کردند و تا حدود زيادي هم تأثيرگذار بودند و کارهايي که در دوم خرداد انجام دادند و تحصني که در مجلس ششم صورت گرفت همه را مي توان به عنوان ريشه هاي جريان فتنه در سال 88 به شمار آوريم.

وي همچنين در ادامه عوامل شکل گيري فتنه گفت: در مصاحبه هاي سران فتنه در قبل و حين جريان انتخابات مي توان رگه هاي فتنه رايافت به طور مثال آقاي موسوي بحث تغيير را همواره در صحبت هاي خود به کار مي گرفت يا در شعار آقاي کروبي که تغييرات شروع شده است و انتخابات جزئي از اين تغيير است وجود داشت! اما اين تغيير در چه چيز شروع شده بود؟ و آنها چه چيز را مي خواستند تغيير بدهند؟؟

حجت الاسلام والمسلمين سراج با تأکيد بر اين مسئله که نبايد با تطهير سران فتنه و به حاشيه بردن اصل مسئله در صدد تبرئه اين عوامل برآئيم گفت: عمل سران فتنه با يک عذرخواهي و توبه حل نمي شود و قابل چشم پوشي نخواهد بود زيرا آنها بحث تغيير نظام، تغيير رهبري و محدود کردن اختيارات ولي فقيه در نظام اسلامي را مطرح کردند.

وي افزود: آنها اين موضوع را در تريبون هاي خود علنا بيان مي کردند و خبري که آن موقع روي آنتن مي بردند اين بود که با روي کارآمدن دولت آقاي موسوي فشار مردم به حدي خواهد بود که رهبري در سياست هاي خود تجديد نظر خواهد کرد و اين يعني يک براندازي خاموش.

دکتر سراج با بيان اينکه اين حرف ها و حرکات به قبل از فتنه 88 بر مي گردد تصريح کرد: آنها براي عملي کردن اين فتنه و اين براندازي، انتخابات را بهانه کردند تا رنگ قانوني به حرکت خود بدهند.

مسئول نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ايلام اظهار کرد: با آغاز فتنه خيلي از افراد جامعه دخيل شدند، افرادي که سردمدار بودند و الان معلوم اند چه کساني هستند و عده اي از خواص هم بودند که زود گول خوردند و خواسته و ناخواسته در مسير فتنه قرار گرفتند.

وي گفت: بسياري از بزرگان حوزه و دانشگاه بودند که نتوانستند فضاي غبارآلود فتنه را تحليل کنند و بسياري از اساتيد دانشگاه و حوزه متأسفانه فريب خوردند اما توده دانشجويان و طلاب ما از خواص خيلي بهتر عمل کرده و حرفهاي رهبري را بهتر درک نمودند.

امام جمعه موقت ايلام ابراز کرد: گاهي ابهت بزرگان ما را مي گيرد و فکر مي کنيم که بزرگان هرکاري مي کنند درست است که اصلا اينگونه نيست در فضيه 88 بسياري از اين بزرگان پايشان لغزيد که خيلي از اينها توانستند جبران کنند اما بعضي ها هم جا ماندند.

دکتر سراج به نقش شخص مقام معظم رهبري در مهار فتنه اشاره و گفت: نقش رهبري، نقشي بي بديل بود و اگر نبود حضور و ورود شخص ايشان مملکت و نظام دچار يک چالش جدي مي شد و مشکلات زيادي براي نظام پيش مي آمد و بحث براندازي جدي مي شد.

وي افزود: مقام معظم رهبري در قضيه يک تنه در مقابل فتنه ايستادند تا زماني که مردم وارد ميدان شدند که حضور آنان را نيز نبايد کم رنگ کنيم اما حرف اصلي را مقام معظم رهبري بيان کردند و آن تمکن از قانون بود.

سراج در ادامه گفت: بحث تمکن از قانون مسئله اي است که در همه زمان ها راه گشا است زيرا معنا نداشت کسي که با همين قانون تأئيد صلاحيت شده است بر ضد همين قانون قد علم کند.

وي افزود: آنها مي خواستند قانوني را به چالش بکشند که از کانال همان قانون کانديد رياست جمهوري شده بودند و مقام معظم رهبري انگشت روي نقطه حساسي گذاشتند و بيان کردند اگر اين قانون به شما مجوز داده که بيايد در انتخابات، تبعيت از همين قانون راهکار اين مشکل است واگر به نتيجه انتخابات اعتراضي هست بايدد از دريچه همين قانون پيگيري شود .

حجت الاسلام والمسلمين سراج با توجه به اقتدار رهبري در اين مسئله افزود: لذا رهبري با وجود اصرارهاي متعدد هرگز کوتاه نيامدند واگر ايشان از موضعي که داشتند کوتاه مي آمدند کار از کار مي گذشت و بعدها ديگر ما مستمسکي نداشتيم که اگر کشور با بحراني مواجه مي شد با تمسک به آن مسئله را حل  کنيم.

مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ايلام به نقش مؤثر دانشجويان نيز در مهار فتنه اشاره و اظهار داشت: نقش دانشجويان در اين مسئله نقش پررنگي است چه در قضيه سال ?? و چه در فتنه ?? تشکل هاي خوب دانشجويي و بسيج دانشجويي انصافا در روشن گري مردم و به عنوان ليدر هاي مردم موفق عمل کرد چه در صحنه هاي خيابان و چه در درون دانشگاه و چه بسا دانشجوياني که از جانشان براي دفاع از انقلاب در اين قضايا مايع گذاشتند.

وي نکته حائز اهميت مسئله را اشتباه خواص در فتنه 88 دانست و گفت: خواص در اين جريانات کم آوردند و بسياري از آنها کارنامه قبولي نگرفتند ولي توده مردم ما از خواص بهتر عمل کردند و نکته ديگر حرف شنوي ولايتمداري مردم بود که با اشاره رهبري به خيابان ها امدند.

دکتر سراج با اشاره به  تأثير مسئله عاشورا در خاموشي فتنه 88 گفت: در روز عاشورا با هتاکي هاي صورت گرفته  آن روي سکه جريان برانداز معلوم شد که اگر اينها سرکاربيايند کاري به دين و امام حسين(ع) و عاشورا ندارند.

وي افزود: نقش عاشورا در اين مسئله بسيار جدي است اينکه امام خميني فرمود محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است تجلي و تبلور آن را در قضيه 88 ديديم که اگر نبود اين تعصب و شور حسيني در مردم شايد فتنه در ايران سال ها ادامه داشت و سال ها براي آن هزينه مي کرديم.

وي با بيان اينکه عده اي که مي خواهند از اين عوامل رفع حصر شده و از گناه آنان چشم پوشي شود يا جاهل اند يا مغرض تصريح کرد:  فتنه گرها نظام را دچار هزينه کردند ما خيال ميکنيم که حالا اشتباهي شده ما بايد ببينيم که قيمت اشتباه در چه حدي است اينها مملکت را 20 سال به عقب بردند اگر نبود اين جريان فتنه بسياري از سرمايه گذاري هايي که در کشور شده بود نتيجه مي دادو به ثمر مي رسيد و از نظر اقتصادي به پيشرفت مي رسيديم تحريم ها آغازش از قضيه فتنه بود الان عقب ماندگي کشور را بايد جوابگو باشند.

دکتر سراج گفت: مطالبه ما اين است که شما با کاري که کرديد اين احساس را در ديگران به وجود آورديد که اين مملکت امن نيست و اين احساس نا امني حاصل کار فتنه گران بوده است اين افراد اگر محاکمه اي هم بشود قطعا حکم اين افراد از حکمي که الان هست بسيار شديدتر خواهد بود و اگر نظام با رأفت با اين افراد برخورد کرده نقطه قوت نظام است.

در فتنه 88 بحراني از سر اين مردم گذشت و به اين انقلاب ضربه زدند و در زندگي خيري نخواهند ديد

وي با بيان اين موضوع که سران فتنه در خارج اند و غير از آمريکا و اسرائيل کسي نيست يادآور شد: و اين افرادي که با اينها همراهي کردند عاملان اين کشورها هستند اين افراد سر و رأس الفتنه نيستند عامل هاي داخلي اند و به اين ملت خيانت کردند و به سفره اي که از آن نان خوردند آسيب رسانده و بي احترامي کردند.

وي آگاهي بخشي و مطالبه گري را وظيفه قشر طلبه و دانشجو در تمام برهه هاي انقلاب دانست و گفت: بايد با تحليل مسائل و آگاهي بخشي به جامعه هم در خود و هم در مردم راه نفوذ دشمنان را ببندند و همواره پشتيبان ولايت و رهبري باشند.

مصاحبه حجت الاسلام والمسلمين دکتر سراج به مناسبت فرارسيدن 9 دي
شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها