En Ar

نشست کارشناسان نشريات دانشگاه هاي سراسر کشور برگزار شد

به گزارش خبرنگار معاونت فرهنگي، محمد هادي عسکري، مديرکل فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم؛ در ابتداي اين نشست ضمن تسليت سالروز شهادت امام حسن مجتبي (ع) و تشکر از ميزباني دانشگاه فردوسي مشهد در سخناني با اشاره به جايگاه فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي در دانشگاه ها و ضرورت ارتقاي آن گفت: نشريات دانشجويي فعاليت مکتوبي است که کنشگران آن عرصه، مسئوليت مطالب نوشته شده از سوي خود را مي پذيرند و اين امر مي تواند به ارتقاي فعاليت هاي فرهنگي و خود اصحاب نشريات منجر شود و يکي از فعاليت هايي است که مي تواند جريان انجام کار فرهنگي را بيش از پيش عقلاني نمايد

عسکري حضور و نقش آفريني جمع کثيري از دانشجويان پيرامون يک نشريه دانشجويي را نکته مثبت و قابل توجهي دانست و افزود: دانشجويان در يک نشريه در کسوت صاحب امتياز، مديرمسئول و سردبير، تجربه يک کار تيمي را مرور مي کنند و اگر جمعيت نويسندگان يک نشريه را در نظر بگيريم ?? نفر از دانشجويان در توليد و انتشار آن فعاليت مي کنند و اين امر مي تواند به جلب مشارکت بيشتر دانشجويان کمک نمايد.

مديرکل فرهنگي و اجتماعي آشنايي دانشحويان فعال در حوزه نشريات با روشهاي ايجاد در آمد براي فعاليت هاي فرهنگي از طريق جلب کمک هاي بيرون از دانشگاه با استفاده از جذب آگهي را از دستاوردهاي کار در حوزه نشريات دانشجويي ارزيابي کرد و افزود: ويژگي برجسته نشريات دانشجويي اين است که نشريات ويترين انديشه دانشجويان دانشگاه هستند و از طريق نشريات مي توانيم نگرش ها و بينش هاي دانشجويان را مشاهده کنيم.

وي به ضرورت تحليل محتوا در حوزه نشريات دانشگاهي افزود: با تحليل محتواي نشريات دانشجويي مي توان محتوا و موضوعات نشريات را طبقه بندي کرد اگر اين تحليل محتوا هر ساله صورت گيرد، روند عمقي نشريات را نشان مي دهد و ارزشها و نگرش هاي دانشجويان را آشکار مي کند و مي توان از بررسي آنها به راهکار رسيد. اين راهکار ها چون از درون دانشگاه بيرون مي آيد قابل اعتناست و مي تواند در سياستگذاري و برنامه ريزي در اين خصوص مورد استفاده قرار گيرد. تحليل محتوا مي تواند نماي کلي وضعيت و نحوه توزيع مسائل و نحوه توزيع گروه هاي فعال را تعيين نمايد و با طبقه بندي مسائل استخراج شده از تحليل محتوا تيپ بندي مسائل و راهکار هاي مناسب ارائه مي شود.

مديرکل فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم گفت: از کارشناسان دانشگاه ها انتظار مي رود که حداکثرهمکاري براي جلب مشارکت دانشجويان را به عمل آورند و تاکيد کرد در اين زمينه مسامحه و سهل انگاري به هيچ عنوان قابل قبول نيست.

عسکري با اشاره به ضرورت مستند سازي در حوزه نشريات دانشگاهي گفت: در حال حاضر آرشيو مدوني از فعاليت نشرياتي دانشگاه ها در اختيار نداريم و با راه اندازي سامانه جامع نشريات دانشگاه به دنبال آن هستيم که مشکلات در اين حوزه را به حداقل برسانيم.

وي ساماندهي به مراحل صدور پروانه انتشار نشريات دانشگاهي، تسهيل ارتباط بين فعالان نشريات دانشگاه هاي کشور، امکان تبادل تجربيات، امکان گزارش گيري لحظه اي ساماندهي، مستند سازي نشريات، و ايجاد صفحه اي مستقل ويژه هر دانشجوي فعال و هر دانشگاه را بخشي از ويژگي هاي سامانه جامع نشريات دانست و گفت: پس از رونمايي از سامانه اين سامانه تنها مرجع رسمي و معيار اداره کل فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم در حوزه نشريات خواهد بود.

محمد هادي عسکري، در بخش دوم سخنان خود با اشاره به ضرورت هويت بخشي به کارشناسان فرهنگي و اجتماعي دانشگاه گفت: خداي متعال را شاکريم که توفيق عنايت فرمود و موفق شديم نشست هاي تخصصي کارشناسان فرهنگي را برگزار کنيم چرا که برگزاري نشست ها يک بحث ارتباطي صرف نيست و به صورت عملي نتيجه مي دهد.

وي جشنواره هاي مختلف را عصاره فعاليت هاي انجام شده در حوزه معاونت هاي فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم و دانشگاه ها دانست و گفت: امسال عليرغم محدوديت هاي مالي و استفاده از ظرفيت بخش غير دولتي و سازمان هاي دولتي در راستاي افزايش اميد و نشاط اجتماعي و جلب مشارکت دانشجويان جشنواره ها برگزار مي شود و دستور العمل آنها به دانشگاه ها ابلاغ شده است

مديرکل فرهنگي و اجتماعي در پايان اظهار اميدواري کرد که با استعانت از خداوند متعال و در جوار بارگاه ملکوتي امام رضا (ع) شاهد ارتقاي فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي باشيم.

همچنين در ابتداي مراسم دکتر معتمدي، مدير فرهنگي و فعاليت هاي داوطلبانه دانشگاه فردوسي ضمن عرض خيرمقدم به کارشناسان فرهنگي دانشگاه ها به آمادگي دانشگاه فردوسي براي اجراي برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي اشاره کرد.

گفتني است در اين نشست کارشناسان در خصوص دستورالعمل جشنواره نشريات دانشگاهي و عملياتي شدن سامانه نشريات دانشگاهي به بحث و تبادل نظر پرداخته و در روز دوم با حضور عضو حقدودان شوراي مرکزي ناظر بر نشريات دانشگاهي مسائل و مشکلات حقوقي مورد ارزيابي و در پايان نيز جلسه پرسش و پاسخ با حضور مديرکل فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم برگزار مي شود.

 

 

نشست کارشناسان نشريات دانشگاه هاي سراسر کشور برگزار شد
شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها