شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

کارگاه آموزشی آداب تشریفات در مهمانی های رسمی

«به گزارش خبرنگار روابط عمومی» آقای دکتر علی محمد بیدار مغز در نشست آداب تشریفات در مراسم و مهمانی‌های رسمی ویژه مدیران و اعضای هیات علمی در سالن آیت الله حیدری دانشگاه ایلام برگزار شد، گفت: مهارت‌های مردمی سابقه‌ای به قدمت پیدایش انسان دارد، پیامبران الهی نمونه‌هایی از اساتید برقراری هنر ارتباط با مردم بودند؛ پیامبر اکرم (ص) در زمانی به بعثت رسیدند که مردم عربستان 360 بت می‌پرستیدند و با زنده به گور کردن دخترانشان، قتل و غارت را به حد اعلای آن رسانیده بودند.

 وی افزود: حضرت محمد (ص) هر روز از کوچه‌ای عبور می‌کردند، مردی یهودی برای آزار دادن ایشان بر سر نبی اسلام خاکروبه می‌ریخت، این وضعیت تا شش ماه ادامه یافت تا اینکه یک روز پیامبر از طول کوچه گذشتند بی‌آنکه بر سرشان خاکروبه‌ای ریخته شود، درب خانه آن یهودی را نواختند و اجازه حضور خواستند، آن مرد یهودی با ترس پرسید آیا آمده‌ای که مرا بازخواست کنی و به سزای عملم برسانی؟ حضرت محمد فرمودند: من فقط به بالین شما آمده‌ام که جویای حال جسم بیمارتان شوم و برایتان دعای خیر کنم، مرد یهودی بلافاصله شهادتین را بر زبان آورد و مسلمان شد.

 سخنران مبانی تشریفات در سازمان ملل متحد خداوند را بزرگ‌ترین استاد بشر خواند و ادامه داد: پروردگار متعال در کتاب قرآن، مبانی و آداب درست زندگی کردن را به انسان آموزش داده است، خدا به موسی فرمودند: ای موسی به سوی فرعون برو و با نرمی با وی سخن بگو، این آیه نشان می‌دهد که با دشمن باید به نرمی و آرامی سخن راند دوستان که جای خود دارند. حافظا علم و ادب ورز که در مجلس خاص، هرکه را نیست ادب لایق صحبت نبود.

آقای دکتر بیدار مغز یکی از معانی ادب را صحیح انجام دادن کارها تعبیر کرد و بیان داشت: در دنیای رقابتی امروز، کارکنان موسسه‌ها، خبرنگاران، وکلا، معلمان، اساتید دانشگاه‌ها، فروشندگان و تمام قشرهای جامعه باید مبانی مهارت‌های نرم در برقراری ارتباط با اجتماع را یاد بگیرند، 84 درصد از خبرنگاران به این مطلب اعتراف کرده‌اند که با رعایت مهارت‌های نرم، بهتر و در فاصله زمانی کوتاه‌تر می‌توانند به تنظیم گزارشات و یا کسب مصاحبه با دیگران نائل آیند، از هر ده نفر فارغ التحصیل مقطع کارشناسی در انگلستان چهار نفر فاقد مهارت‌های مردمی هستند.

 وی از مهارت‌های سخت با عناوینی مانند نگارش، خواندن، حل مسائل ریاضی، کسب مدال ورزشی و غیره یاد کرد که از کلاس اول ابتدایی همراه با رشد و تکامل انسان فرا آموخته می‌شوند و افزود: مهارت‌های نرم به خودی خود قابل اندازه گیری نیستند و در جریان ارتباط با اجتماع از طریق گوش دادن، نگاه کردن و تمرین کردن در فرد نهادینه می‌شوند، این مهارت‌ها از فراگیری علم نیز مهمتر هستند و در هیچ دانشگاهی تدریس نمی‌شوند.

 دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در  مسکو برخی از مهارت‌ها را کوچه بازاری خواند و تصریح کرد: برخی از این مهارت‌های منفی، دردسرساز هستند، وقتی یک ایرانی در فیس بوک، فوتبال، سواحل ترکیه و غیره کار ناشایستی انجام می‌دهد به نام کشور ایران ثبت می‌شود، به عنوان مثال مهارت کوچه بازاری در فوتبال بسیار دیده می‌شود، وقتی این گونه رفتارها در نهاد افراد جا خوش کند به سختی پاک می‌شوند.

آقای بیدار مغز با تاکید بر این مسئله که اقتصاد اطلاعاتی جای خود را به اقتصاد اجتماعی داده است، بیان داشت: امروزه با نشستن به پشت مانیتور و فشردن دکمه‌های صفحه کلید می‌توانید میلیون‌ها اطلاعات از سراسر دنیا در کمترین زمان ممکن دریافت کنید؛ بنابراین سعی کنید مهارت‌های اکتسابی خود را افزایش دهید، برای شناسایی پتانسیل انسان‌های اطرافتان، کارگروه تشکیل دهید، با مردم معاشرت داشته باشید، شنونده خوبی باشید، رفتارتان پسندیده باشد، حق ندارید به خودتان بگویید " نمی‌توانم"، سعی کنید فریب نخورید و قبل از هرکاری از خودتان بپرسید " چرا؟".

 وی تصریح کرد: 10 ویژگی مهم برای استخدام شدن شامل؛ حرفه‌ای کار کردن، نگرش مثبت، مهارت‌های ارتباطی، مدیریت زمان، مهارت‌های حل مشکلات، ایفای نقش موثر در گروه، اعتماد به نفس، درک انتقاد، منعطف بودن و قدرت ادامه کار در شرایط سخت می‌باشند، رسول خدا می‌فرمایند: با رفتارتان به مردم کار و ادب یاد دهید.

 رئیس تشریفات نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با بیان این که مهارت‌های مردمی در سال 1920 میلادی برای افزایش ارتباطات اجتماعی کارکنان و فروشندگان مطرح شد؛ گفت: دانشمندان سویسی آزمایش کرده‌اند برای آنکه یک فعالیت ملکه ذهن انسان شود باید به مدت 30 روز تکرار شود.

کارگاه آموزشي آداب تشريفات در مهماني هاي رسمي کارگاه آموزشي آداب تشريفات در مهماني هاي رسمي کارگاه آموزشي آداب تشريفات در مهماني هاي رسمي کارگاه آموزشي آداب تشريفات در مهماني هاي رسمي