کارگاه آموزشی آداب تشریفات در مهمانی های رسمی

خانه خبرها

«به گزارش خبرنگار روابط عمومي» آقاي دکتر علي محمد بيدار مغز در نشست آداب تشريفات در مراسم و مهماني‌هاي رسمي ويژه مديران و اعضاي هيات علمي در سالن آيت الله حيدري دانشگاه ايلام برگزار شد، گفت: مهارت‌هاي مردمي سابقه‌اي به قدمت پيدايش انسان دارد، پيامبران الهي نمونه‌هايي از اساتيد برقراري هنر ارتباط با مردم بودند؛ پيامبر اکرم (ص) در زماني به بعثت رسيدند که مردم عربستان 360 بت مي‌پرستيدند و با زنده به گور کردن دخترانشان، قتل و غارت را به حد اعلاي آن رسانيده بودند.

 وي افزود: حضرت محمد (ص) هر روز از کوچه‌اي عبور مي‌کردند، مردي يهودي براي آزار دادن ايشان بر سر نبي اسلام خاکروبه مي‌ريخت، اين وضعيت تا شش ماه ادامه يافت تا اينکه يک روز پيامبر از طول کوچه گذشتند بي‌آنکه بر سرشان خاکروبه‌اي ريخته شود، درب خانه آن يهودي را نواختند و اجازه حضور خواستند، آن مرد يهودي با ترس پرسيد آيا آمده‌اي که مرا بازخواست کني و به سزاي عملم برساني؟ حضرت محمد فرمودند: من فقط به بالين شما آمده‌ام که جوياي حال جسم بيمارتان شوم و برايتان دعاي خير کنم، مرد يهودي بلافاصله شهادتين را بر زبان آورد و مسلمان شد.

 سخنران مباني تشريفات در سازمان ملل متحد خداوند را بزرگ‌ترين استاد بشر خواند و ادامه داد: پروردگار متعال در کتاب قرآن، مباني و آداب درست زندگي کردن را به انسان آموزش داده است، خدا به موسي فرمودند: اي موسي به سوي فرعون برو و با نرمي با وي سخن بگو، اين آيه نشان مي‌دهد که با دشمن بايد به نرمي و آرامي سخن راند دوستان که جاي خود دارند. حافظا علم و ادب ورز که در مجلس خاص، هرکه را نيست ادب لايق صحبت نبود.

آقاي دکتر بيدار مغز يکي از معاني ادب را صحيح انجام دادن کارها تعبير کرد و بيان داشت: در دنياي رقابتي امروز، کارکنان موسسه‌ها، خبرنگاران، وکلا، معلمان، اساتيد دانشگاه‌ها، فروشندگان و تمام قشرهاي جامعه بايد مباني مهارت‌هاي نرم در برقراري ارتباط با اجتماع را ياد بگيرند، 84 درصد از خبرنگاران به اين مطلب اعتراف کرده‌اند که با رعايت مهارت‌هاي نرم، بهتر و در فاصله زماني کوتاه‌تر مي‌توانند به تنظيم گزارشات و يا کسب مصاحبه با ديگران نائل آيند، از هر ده نفر فارغ التحصيل مقطع کارشناسي در انگلستان چهار نفر فاقد مهارت‌هاي مردمي هستند.

 وي از مهارت‌هاي سخت با عناويني مانند نگارش، خواندن، حل مسائل رياضي، کسب مدال ورزشي و غيره ياد کرد که از کلاس اول ابتدايي همراه با رشد و تکامل انسان فرا آموخته مي‌شوند و افزود: مهارت‌هاي نرم به خودي خود قابل اندازه گيري نيستند و در جريان ارتباط با اجتماع از طريق گوش دادن، نگاه کردن و تمرين کردن در فرد نهادينه مي‌شوند، اين مهارت‌ها از فراگيري علم نيز مهمتر هستند و در هيچ دانشگاهي تدريس نمي‌شوند.

 دبير سوم سفارت جمهوري اسلامي ايران در  مسکو برخي از مهارت‌ها را کوچه بازاري خواند و تصريح کرد: برخي از اين مهارت‌هاي منفي، دردسرساز هستند، وقتي يک ايراني در فيس بوک، فوتبال، سواحل ترکيه و غيره کار ناشايستي انجام مي‌دهد به نام کشور ايران ثبت مي‌شود، به عنوان مثال مهارت کوچه بازاري در فوتبال بسيار ديده مي‌شود، وقتي اين گونه رفتارها در نهاد افراد جا خوش کند به سختي پاک مي‌شوند.

آقاي بيدار مغز با تاکيد بر اين مسئله که اقتصاد اطلاعاتي جاي خود را به اقتصاد اجتماعي داده است، بيان داشت: امروزه با نشستن به پشت مانيتور و فشردن دکمه‌هاي صفحه کليد مي‌توانيد ميليون‌ها اطلاعات از سراسر دنيا در کمترين زمان ممکن دريافت کنيد؛ بنابراين سعي کنيد مهارت‌هاي اکتسابي خود را افزايش دهيد، براي شناسايي پتانسيل انسان‌هاي اطرافتان، کارگروه تشکيل دهيد، با مردم معاشرت داشته باشيد، شنونده خوبي باشيد، رفتارتان پسنديده باشد، حق نداريد به خودتان بگوييد " نمي‌توانم"، سعي کنيد فريب نخوريد و قبل از هرکاري از خودتان بپرسيد " چرا؟".

 وي تصريح کرد: 10 ويژگي مهم براي استخدام شدن شامل؛ حرفه‌اي کار کردن، نگرش مثبت، مهارت‌هاي ارتباطي، مديريت زمان، مهارت‌هاي حل مشکلات، ايفاي نقش موثر در گروه، اعتماد به نفس، درک انتقاد، منعطف بودن و قدرت ادامه کار در شرايط سخت مي‌باشند، رسول خدا مي‌فرمايند: با رفتارتان به مردم کار و ادب ياد دهيد.

 رئيس تشريفات نمايندگي دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل متحد با بيان اين که مهارت‌هاي مردمي در سال 1920 ميلادي براي افزايش ارتباطات اجتماعي کارکنان و فروشندگان مطرح شد؛ گفت: دانشمندان سويسي آزمايش کرده‌اند براي آنکه يک فعاليت ملکه ذهن انسان شود بايد به مدت 30 روز تکرار شود.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها