شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

حضور ریاست محترم دانشگاه در خبرگزاری ایسنا

رییس دانشگاه ایلام:
توسعه آموزش عالی در ایلام برنامه‌محور نبوده است/70 طرح تحقیقاتی دانشگاه ایلام به کمک توسعه استان می‌آیند

رییس دانشگاه ایلام با حضور در ایسنا گفت: توسعه‌ی آموزش عالی استان به گونه‌ای نبوده که توسعه‌ی همه جانبه استان را به دنبال داشته باشد و باری به هر جهت شاهد افزایش رشته‌هایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان بوده‌ایم که چندان مرتبط با پتانسیلهای استان نبوده و تأثیری نیز بر روند توسعه آن نداشته اند.

انتقاد از عملکرد مراکزی که قرار بود آچار به دست دانشجو دهند، نقشه علمی کشور، تبیین پتانسیل‌های استان، آخرین وضعیت دانشکده‌ی نفت و گاز، نگاه‌های غیرعلمی به پتانسیل‌های عظیم کشاورزی و دامداری، نسبت تعداد دانشجو به کارمند، استخدام بدون ضابطه نیروهای غیرمتخصص و بدون مهارت در سال‌های اخیر، انتقاد از بی‌برنامگی کشور در 8 سال گذشته و تبیین حساسیت در مورد دانشگاه‌ها از جمله محورهای گفت‌وگوی رییس دانشگاه ایلام با ایسنا است.

دکتر«رضا صحرایی» با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: چشم‌اندازی که در سند نقشه جامع علمی کشور  برای جامعه‌ی علمی کشور دیده شده بدین گونه است که جمهوری اسلامی ایران با اتکال به قدرت لایزال الهی و با احیای فرهنگ و برپایی تمدن نوین اسلامی برای پیشرفت ملی، گسترش عدالت و الهام‌بخش در جهان ، کشوری خواهد بود برخوردار از انسان‌های صالح ، فرهیخته و سالم و پرورش یافته در مکتب اسلام و انقلاب .

وی با بیان اینکه این موارد عمومیت دارد و آنچه برای دانشگاه‌ها مهم‌تر است، اصل تربیت دانشمندانی در ترازهای برتر جهان و توانا در توسعه‌ی علم و فن‌آوری و نوآوری و به کارگیری دستاوردهای آن در منطقه با مرجعیت علمی در جهان است، ادامه داد: مراکز دانشگاهی و موسسات آموزش عالی باید با نگاه به این چشم‌انداز دارای برنامه‌ها‌ی ،کوتاه‌مدت میان مدت و راهبردی باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام تصریح کرد: خوشبختانه نقشه کامل و دارای کمترین عیب و نقص است، اما در اجرا همراه با مشکلات فراوانی است، یعنی آنچه در چشم‌انداز و سندهای بالادستی می‌آید در عمل خیلی کم اجرایی می‌شود، اهدافی که در  نظام علم و فن‌آوری کشور دیده می‌شود این است که ما باید به جایگاه اول در علم و فن‌آوری برسیم و خوشبختانه در سال اخیر بر اساس گزارش‌های مراجع علمی دنیا این پیشتازی در جهان اسلام از آن کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران است.

رییس دانشگاه ایلام با اشاره به عدم وجود آمار تجاری‌سازی علم  در کشور ادامه داد: در دنیای اسلام مرجعی که بتواند کشورها را از نظر علمی ارزیابی کند وجود ندارد اما مراجع کشورهای توسعه‌یافته که مهم ترین آنها آی.اس.آی است،تقریبا برای همه‌ی دنیا قابل پذیرش است، آمار ما در این مرجع از لحاظ علمی قابل قبول است اما از اینکه چقدر از این علم منجر به خلق تکنولوژی می‌شود، ضعیف هستیم.

صحرایی تصریح کرد: از نظر آمار ثبت اختراعات و اینکه چه میزان از این توسعه علمی منجر به خلق ثروت می‌شود هنوز بسیار ضعیفیم . در جایی که شاخص تعداد ثبت اختراعات است و اینکه کشورها چقدر پتنت دارند، آن هم ثبت اختراعی نه مانند کشور ما که خیلی ساده است بلکه به روال کشورهای توسعه‌یافته که مخصوصا در آمریکا و چند کشور بزرگ در دنیا، در این زمینه کشورهای اسلامی وضعیتی از ما بهتر ندارند و تعداد این شاخص در مراکز ثبت اختراع دنیا به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد و در این شاخص یعنی خلق و تولید علم و دانش و فن‌آوری منجر به ثروت ضعف عمده داریم. بنا براین همانگونه که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب هم هست دانشگاه ها باید در این مسیر حرکت کنند.

توسعه آموزش عالی در ایلام، باری به هر جهت

عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام در پاسخ این سوال که دانشگاه ایلام به عنوان دانشگاه مادر استان چه ماموریتی را با توجه به پتانسیل‌ها در تحقق نقشه جامع علمی کشور برای خود تعریف کرده است؟ گفت: آمار دانشجویان در حال تحصیل در استان در حدود نزدیک به 50 هزار نفر است. یعنی شاخص تعداد دانشجو به جمعیت بین 12 به 1 است که شاخص مناسبی است اما وقتی که موضوع را می‌شکافیم که  این تعداد دانشجو در چه بخش‌ها و رشته‌هایی تحصیل می‌کنند،می‌بینیم 70 درصد آنها در رشته‌های علوم انسانی در حال تحصیل هستند. یعنی بیش از دو سوم. بنابراین شاخص ما شاخص خیلی خوبی نبوده و گویای این است که توسعه آموزش عالی در استان باری به هر جهت بوده است، نه بر اساس برنامه.

سرنوشت دانشجویانی که قرار بود آچار به دست باشند

رییس دانشگاه ایلام ادامه داد: در فرایند توسعه آموزش عالی متأسفانه نگاه ها بگونه ای بوده که در رشته های کم هزینه  که نیازمند کارگاه و آزمایشگاه نبوده و در همان محل مدرس نیز موجود بوده در دستور کار قرار گرفته اند و به همین دلیل شاهد توسعه علوم انسانی به میزانی بیش از نیاز بوده ایم در نتیجه دبیرستان‌های بزرگی تحت عنوان دانشگاه شکل گرفته که با معیارهای دانشگاهی فاصله جدی دارند و به مراکز صدور مدرک در جامعه تبدیل شده اند.

صحرایی با بیان ضرورت تربیت نیروی ماهر آچار به دست در برنامه‌های بالادستی در  سال های  اخیر گفت: در سفر اردیبهشت ماه هیئت دولت به ایلام وزیر نفت گفت:" من نیروی آچار به دست می‌خواهم ، نیرویی که آچار به دست باشد و روی لوله‌های نفت و گاز کار کند و هر چند تعداد هم باشند نیز استخدام می‌شوند"، اگر چه  قبلاً برای تحقق این هدف دانشگاه جامع علمی کاربردی تاسیس و مراکز مختلف آن در شهرها و روستاها راه‌اندازی شد ولی آیا در این مراکز آچار،کارگاه و آزمایشگاه هست؟ متاسفانه جواب منفی است و دانشجویان این مراکز جزوه به دست هستند و همان دور باطل تکرار شد.

راه‌اندازی رشته‌هایی که فقط یک تخته‌سیاه می‌خواهند

وی ادامه داد: در حالی که سند بالادستی عالی است و جامعه مطلوب آن باید نیروهای متخصص زودبازده باشند، تنها مجوز جذب دانشجو گرفته‌ایم اما دریغ از اینکه یک آزمایشگاه و کارگاه را راه‌اندازی کنیم ، و در دانشگاه ایلام هم اگر رشته‌هایی راه‌اندازی شده است رشته‌هایی بوده‌اند که امکانات گران‌قیمت نخواسته‌اند و تنها یک کلاس درس ، یک تخته سیاه  و اساتید موجود برای شروع تحصیل دانشجویان جدید در رشته‌های تازه‌تاسیس کافی بوده است.

رییس دانشگاه ایلام  با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی در رشته مهمی مثل "ازدیاد برداشت از مخازن نفت" بسیار ضروری است، تصریح کرد:به دلیل اینکه نه استاد و نه امکانات آزمایشگاهی این رشته را داشته‌ایم سراغ رشته‌هایی رفته‌ایم که امکانات خاصی نخواهند، به عبارت دیگر  در 8 سال اخیر توسعه آموزش عالی بدون برنامه دامن‌گیر دانشگاه مادر استان نیز شده است.

دانشکده‌ی نفت و گاز، متروکه‌ای بیش نیست

این عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام در پاسخ به این سوال که چکار باید کرد که توسعه‌ی علمی به توسعه دانشگاه‌ها بینجامد و دانشگاه ایلام چگونه می‌خواهد به توسعه استان کمک کند، گفت: با توجه به سند بالادستی اهداف بخشی نظام علم و فن‌آوری اولویت اول دانشگاه ایلام در این زمینه نفت و گاز است، چرا که ایلام 11 درصد منابع گاز و 6 درصد منابع نفت کشور را دارد و در این زمینه بعد از استان‌های خوزستان و بوشهر مقام سوم را دارا است، بنایراین باید در این زمینه علم فن‌آوری را توسعه داد.

صحرایی تاسیس دانشکده نفت و گاز در سال 1390 را پاسخی به فعالیت در این عرصه عنوان و تصریح کرد: در آن سال این دانشکده با اعتبار 2 میلیارد تومانی تاسیس شد اما به عقیده‌ی من این دانشکده امروز متروکه‌ای بیش نیست، چون موقعی که نتیجه ندهد و محصولش را نبینیم و به صورت واقعی بهره‌برداری نشود بود و نبودش هیچ تفاوتی با هم ندارد و امروز تنها در رشته مهندسی شیمی دانشجو می‌پذیرد و امکاناتش در حد دانشکده‌ی نفت نیست و واقعا کم است.

وی با بیان اینکه در سفر ریاست محترم جمهور ما در ملاقاتی که به اتفاق وزیر محترم علوم با مهندس زنگنه وزیر محترم نفت داشتیم، مهندس زنگنه قول اختصاص 6 میلیارد تومان به این دانشکده را دادند و این حداقل برآرودی است که ما برای تجهیز دانشکده کردیم. البته این مورد جزء مصوبات سفر نیست اما امیدواریم محقق شود.

رییس دانشگاه ایلام تجهیزآزمایشگاه تحقیقاتی دانشکده در حوزه ازدیاد برداشت از مخازن نفت را مهم عنوان و اظهار کرد: در صورت عملی شدن این قول وزیر نفت در بخش بالاسری نفت آزمایشگاه احداث خواهد شد و به یکی از نیازهای استان ، کشور و حتی منطقه پاسخ داده خواهد شد و تا این امکانات نباشد عملا نمی‌توان کاری را انجام داد.

صحرایی گفت: به دنبال قول وزیر محترم نفت، دکتر فرجی‌دانا وزیر سابق علوم نامه‌ای به مهندس زنگنه نوشت و درخواست پس از دستور وزیر هم‌اکنون در بخش برنامه‌ریزی وزارت نفت در مراحل کارشناسی است و به هیئت مدیره شرکت نفت رفته و پیگیری‌های شخص استاندار و نمایندگان ایلام در مجلس ما را نسبت به تحقق موضوع امیدوارتر کرده است.

توسعه‌ی رشته‌های فنی، مهمترین اولویت دانشگاه ایلام

رییس دانشگاه ایلام از تعداد کم جمعیت استان به عنوان ویژگی شاخص ایلام که می‌تواند هم نقطه‌ی ضعف و هم نقطه قوت باشد نام برد  و تصریح کرد:استان ایلام از نظر نسبت تعداد جمعیت به منابع نفت و گاز شرایطی مانند کشور قطر دارد، بنابراین اگر این ثروت بالفعل شود قطعاً در حوزه‌های اقتصادی دیگر استان هم نیرو محرکه خواهد بود. همانگونه که برای کشور و دنیا نیرو محرکه است، اما تامین و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در این بخش متاسفانه ضعیف است و قطعا در برنامه توسعه 5 ساله دانشگاه ایلام مهمترین اولویت توسعه رشته‌های فنی و مهندسی و به طور ویژه در حوزه نفت و گاز است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام ادامه داد: این کار باید در شرایطی انجام می‌گرفت که درآمدهای نفتی محقق می‌شد و الان در شرایطی که دولت برنامه‌ محور تدبیر و امید با تحریم مواجه است کار دشواری است چون منابع دولت بسیار کم است و اولویت‌بندی‌ها هم با این شرایط متفاوت می‌شود.

کشاورزی و دامداری پتانسیل‌هایی که ضعیفشان کرده‌ایم

صحرایی دومین پتانسیل توسعه استان را کشاورزی و دامپروری عنوان کرد و گفت: خوشبختانه بخشی از این پتانسیل بالفعل است و بر خلاف نفت و گاز سابقه‌ای به عمر آغاز سکونت در این مناطق را دارد  و جنگل‌های استان که بعد از شمال کشور جزء بهترین جنگل‌های کشور است و چهارفصل بودن آن عدد و آمار نسبتاً خوبی را در اختیار ما قرار می‌دهد یعنی نسبت دام به سرانه جمعیت عدد 5 است و جزء استان‌های اول کشور از نظر دامداری هستیم، اما متاسفانه این موضوع در زندگی مردم نمود پیدا نکرده است، یعنی پتانسیل امروز ما در حوزه دام و کشاورزی همانند گذشته است و ما در این سال‌ها نه تنها آن را  تقویت نکردیم بلکه حتی می توان گفت اسباب ضعف آن را هم فراهم نموده ایم.

انتقاد از برخورد غیرعلمی با ظرفیت گیاهان دارویی

وی تصریح کرد:قبلا جمعیت عشایری  100 درصد جمعیت استان را تشکیل می داد ولی هم اینک این جمعیت به زیر 50 درصد رسیده است  و در بخش کشاورزی و صنعتی شدن گیاهان دارویی همین مشکل را داریم. در حالی که کشاورزی و گیاهان دارویی می‌توانند به کمک توسعه استان بیایند به این کار آن گونه که باید توجه نشده است، کبیرکوهی با این عظمت که گیاهان دارویی کمیابی را در خود دارد مغفول شده است، چقدر این محصولات را به حوزه علم وارد و به بازار آورده‌ایم؟ متاسفانه ما ضعیف عمل کرده‌ایم در حالی که استانی مانند فارس از ظرفیت زاگرس  و گیاهان دارویی استفاده کرده است و برای ما تنها کوه‌ها باقی مانده و برخی بهره‌برداری‌های نادرست و غیرعلمی ما با این منابع خدادادی به تخریب محیط زیست منجر شده است.

رییس دانشگاه ایلام در پاسخ این سوال که برنامه عملیاتی دانشگاه  در موضوع آب و کشاورزی و انقراض گونه‌های مختلف گیاهان دارویی چیست، تصریح کرد: دانشگاه ایلام با دانشکده دامپزشکی و کشاورزی بنیان نهاده شده است و این دو دانشکده از لحاظ توسعه رشته‌های زیرمجموعه توسعه کمی خوبی داشته و در رشته‌هایی مانند مرتع، اصلاح نباتات و تولیدات گیاهی دارای دانشجوی تحصیلات تکمیلی است، اما واقعیت این است که تحقیقات کاربردی بودجه می‌خواهد و کمبود بودجه به پایین آمدن کیفیت تحقیقات منجر شده است.

چرا دانشگاه محل رجوع نیست؟

وی از محل رجوع نبودن دانشگاه توسط مدیران و متولیان حوزه اجرا انتقاد کرد و گفت: این مشکل تنها محدود به ایلام نیست و متاسفانه در کشور کمتر به دانشگاه سفارش کار داده می‌شود.

صحرایی ادامه داد: در حوزه کشاورزی به متولیان پیشنهاد دادیم که ما در دانشگاه هم دارای نیروی متخصص و عضو هیئت علمی هستیم و هم دانشجوی تحصیلات تکمیلی پرانرژی ،خلاق و جویای نام داریم و شما سایت آموزشی و مزرعه، نیازها را تعریف کنید تا ما کار مشترک انجام دهیم، متاسفانه این مراکز هم از کمبود بودجه می‌نالند و نمی‌توانند چیزی در اختیار ما قرار دهند.

رییس دانشگاه ایلام سومین اولویت کشور را اکوتوریسم، صنایع‌دستی و گردشگری و صنایع مشتق از صنایع دستی مانند قالی، گلیم ، جاجیم دانست و گفت: در این زمینه برنامه‌های توسعه روستایی جایگاه قابل توجهی دارد. یادم می‌آید در سال‌های 1363 تا 65 که در"زرین‌آباد" محصل بودم در آن بخش دورافتاده سوله‌های قالیبافی ساخته شد که متروکه شدند و نتیجه لازم از آنها گرفته نشد، اینها نشانه ضعف مدیریت است و نشان می‌دهد واقعاً در این زمینه مشکل داریم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دانشجو در رشته‌های فنی و مهندسی را از برنامه‌های آینده دانشگاه عنوان و تصریح کرد: این رشته‌ها به دلیل نیاز به کارگاه و آزمایشگاه هزینه‌بر هستند اما در آینده بهتر می‌توانند نقش‌آفرینی کنند و اگر در این زمینه خوب عمل شود و خانواده‌ها هم دانش‌آموزان را برای ورود به این رشته‌ها ترغیب و آموزش‌ها هم کاربردی شوند، تا توسعه استان با توسعه‌ی علمی محقق خواهد شد.

توانمندی دانشگاه، هدف دولت تدبیر و امید

صحرایی در مورد آمار دانش‌آموختگان دانشکده کشاورزی تصریح کرد:حدود 5 هزار نفر در رشته‌های بخش کشاورزی دانش‌آموخته شده‌اند و امروز حدود 10 هزار نفر تحصیل کرده این رشته داریم و دلیل اینکه این افراد کارآفرین نیستند به آموزش عالی برمی‌گردد و در حالی که در دنیا شاهد پیدایش  دانشگاه‌های نسل سوم  هستیم دانشگاه ما در همان نسل اول مانده است و امیدواریم به سمتی حرکت کنیم که دانش‌آموختگان ما در راس هیئت مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرند.

رییس دانشگاه ایلام با بیان اینکه توانمندی دانشگاه هدف نهایی ما است، ادامه داد: متاسفانه دانشگاه 1.8 میلیارد بدهی گذشته و 6  میلیارد کسری بودجه دارد و هم‌اکنون زمین پردیس دانشگاه مشکلات خاص خود را دارد که امیدواریم حل شود.

بی‌برنامگی 8 ساله دانشگاهیان را دلخور کرده است

وی درباره توجه به علم و تبدیل شدن آن به گفتمان، تصریح کرد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور مبنا بر این است که توسعه کشور علم محور باشد و در عمل در 8 سال گذشته گفتمان علمی در کشور غالب نبود و 8 سال با بی‌برنامگی گذشت که نتایج آن امروز در جامعه مشهود است و به همین دلیل اگر نگوییم به دانشگاه بی‌توجهی شد، حداقل مورد توجه قرار نگرفتند و امروز بسیاری از آنان دلخور هستند که امیدواریم با نگاه مثبت رییس‌جمهور این مشکل حل شود.

آیین‌نامه‌ی ارتقاء اعضای هیئت‌علمی نیاز به بازنگری دارد

این عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام مشکل ساختاری و نقص‌های  آیین‌نامه‌ای وزارت علوم را از دیگر مشکلات اساتید عنوان و تصریح کرد: بر اساس قانون برای ارتقاء باید مقاله ارائه داد، یعنی دغدغه‌هایی برای عضو هیئت علمی ساخته شده‌ است که مطابق کار و انتظاری که جامعه از استاد ما دارد نیست یعنی اگر قرار باشد عضو هیئت علمی یک کار تحقیقاتی را سال‌ها انجام دهد و وقت بگذارد و صاحب‌نظر شود، ممکن است بعد از چند سال عذرش را بخواهند که شما رکود علمی پیدا کرده‌اید. پس نتیجه می‌گیریم آیین‌نامه‌های علمی وزارت علوم اندکی با این آرمان فاصله دارد.

70طرح تحقیقاتی دانشگاه ایلام به کمک توسعه استان می‌آید

صحرایی ادامه داد: از امسال مقرر شده که به اعضاء هیئت علمی که در انجام تحقیقات کاربردی برای توسعه استان مشارکت کنند مبلغی در حدود 2 میلیون تومان به مبلغ پژوهانه  آنها اضافه شود، بر این اساس حدود 70 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ این پیشنهاد را پذیرفته‌اند که هر چند کار کوچکی است اما برای شروع مناسب است.

وی با ضرورت بر بکارگیری نگاه علمی در توسعه استان گفت: دکتر فرجی‌دانا در سفر به ایلام با احصاء مسائل استان بیشترین مشکل استان را فرهنگی دانست و در هنگام عبور از جاده‌های پرپیچ و خم آبدانان گفت: شاید مردم منطقه خواستار تونل زدن و حدف این پیچ و خم‌ها باشند اما آدم از رانندگی در این جاده‌ها لذت می‌برد و چه بسا اگر توریست‌های اروپایی بدانند حاضرند هزینه کنند و در این جاده رانندگی کنند. یعنی گفتمان و نگاه یک وزیر با عامه مردم یکی نیست و با همین گفتمان غیرعلمی است که در اولویت‌بندی‌ها دچار اشتباه می‌شویم و خواسته‌هایی را طلب می‌کنیم که اصلا نیاز ضروری نیستند و بود و نبودشان خیلی فرقی نمی‌کند.

رییس دانشگاه ایلام تاکید کرد:دانشگاهیان ما باید با زبان مردم آنان را نسبت به بسیاری از مسائل توجیه کنند و مطمئن باشند همیشه حرف قلمبه سلمبه نتیجه نمی‌دهد .به عنوان مثال در حوزه کشاورزی که محل بحث بود باید راهکارهای کشاورزی علمی را طوری برای کشاورز سنتی بیان کرد که برای او روشن شود هدف علم افزایش بازدهی با مصرف کمتر آب و یا به دست آوردن محصول سالم با روش‌های کشاورزی ارگانیک است که شاید برای کشاورز کم‌هزینه‌تر هم باشد.

نسبت نامتعارف تعداد کارمند به دانشجو در دانشگاه ایلام/ نیروهای غیرماهر و هزینه‌بر

صحرایی ادامه داد: متاسفانه مشکلات ساختاری دانشگاه تنها به این مسائل ختم نمی‌شود چرا که نسبت دانشجو به کارمند 1 به 8 است، آن هم استخدام‌هایی که خودش جای بحث دارد چون این نیروها نه بر اساس نیاز و تخصص بلکه بر اساس روابط استخدام شده‌اند یعنی نیرو فراوان و متخصص و کاربلد انگشت‌شمار، در حالی که این نسبت باید 1 به 40 تا 1 به 50 باشد. آیا این مشکلات 1 و 2 روزه قابل حل است؟ آیا آموزش نیرویی که جای یک نیروی آموزش دیده را اشغال کرده هزینه‌بر نیست؟ آیا اصلا آموزش‌پذیر هستند؟

وی با بیان اینکه در اواخر دولت گذشته 34 نفر بدون هیچ ضابطه‌ای در دانشگاه ایلام استخدام شده‌اند، ادامه داد: اگر بحث اخراج به میان بیاید نیروی استخدام شده‌ی کارنابلد می‌گوید به امید این استخدام ازدواج کرده‌ام واقعا در ایلام با این شرایط اقتصادی می‌‎شود کسی را اخراج کرد. مستخدم که گناهی ندارد. حداقل باید تلاش ما این باشد که این اتفاقات دوباره نیفتد و این نیروها را آموزش داد که آن هم بودجه می‌خواهد.

رییس دانشگاه ایلام فرهنگ کار و تلاش را نیاز اساسی جامعه و مخصوصاً دانشگاه دانست و گفت: اگر این موضوع برای همه از کارگر گرفته تا مدیر و کارمند و استاد دانشگاه نهادینه شود بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.

ایجاد نشاط علمی و اجتماعی در دانشگاه‌ها، آرمان وزارت علوم

صحرایی در مورد باز کردن فضای دانشگاه‌ها به عنوان یکی از برنامه‌های اساسی دولت تدبیر وامید گفت: ایجاد نشاط علمی از برنامه‌های اصلی رییس‌جمهور و وزارت علوم است و در این دوره از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم تلاش شده دانشجویان سرزنده باشند و نشاط علمی در دانشگاه نمایان باشد و فضای خمودی و کسلی در دانشگاه کمتر شود.

وی از تلاش برای بودجه ورزش دانشگاه خبر داد و تصریح کرد: بنای ما این است که بودجه 25 میلیون تومانی ورزش دانشگاه به 150 میلیون تومان برسد یعنی 600 درصد رشد کند، هر چند عدد زیادی نیست اما نفس افزایش به منظور تقویت نشاط در دانشگاه‌ها ارزشمند است.

رییس دانشگاه ایلام فعالیت‌های ورزشی، فعالیت‌های فوق‌برنامه، انجمن‌های علمی – دانشجویی را تجلی‌گاه نشاط  دانشجویی دانست و تصریح کرد: هم‌اکنون بین 10 تا 15 درصد دانشجویان تحت پوشش برنامه‌های فرهنگی قرار دارند که امیدواریم این میزان را به 20 تا 35 و حتی تا 50 درصد برسانیم و امید را در دانشجویان بیش از پیش زنده کنیم.

بخشی از حساسیت‌ها نسبت به دانشگاه به حق نیست

صحرایی با بیان اینکه حساسیت بر روی دانشگاه از آنجا که "دانشگاه کارخانه آدم‌سازی است" باید وجود داشته باشد اما بخشی از حساست‌های دیگر بر روی دانشگاه‌ها به حق نیست چرا که قشر جوان دانشجو ممکن است اشتباه کند اما این اشتباه او برای کسب تجربه برای ساختن فردای جامعه مفید است و نباید به برخی سخت‌گیری‌ها دامن زد و اندکی با تسامح و تساهل به موضوع نگاه کرد.

رییس دانشگاه ایلام در پایان از تدوین سند راهبردی و چشم‌اندار و برنامه جامع آموزشی دانشگاه  در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: برنامه راهبردی دانشگاه منطیق بر برنامه‌ی ششم و سند استراتژیک وزارت علوم خواهد بود.