حضور ریاست محترم دانشگاه در خبرگزاری ایسنا

خانه خبرها

رييس دانشگاه ايلام:
توسعه آموزش عالي در ايلام برنامه‌محور نبوده است/70 طرح تحقيقاتي دانشگاه ايلام به کمک توسعه استان مي‌آيند

رييس دانشگاه ايلام با حضور در ايسنا گفت: توسعه‌ي آموزش عالي استان به گونه‌اي نبوده که توسعه‌ي همه جانبه استان را به دنبال داشته باشد و باري به هر جهت شاهد افزايش رشته‌هايي در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي استان بوده‌ايم که چندان مرتبط با پتانسيلهاي استان نبوده و تأثيري نيز بر روند توسعه آن نداشته اند.

انتقاد از عملکرد مراکزي که قرار بود آچار به دست دانشجو دهند، نقشه علمي کشور، تبيين پتانسيل‌هاي استان، آخرين وضعيت دانشکده‌ي نفت و گاز، نگاه‌هاي غيرعلمي به پتانسيل‌هاي عظيم کشاورزي و دامداري، نسبت تعداد دانشجو به کارمند، استخدام بدون ضابطه نيروهاي غيرمتخصص و بدون مهارت در سال‌هاي اخير، انتقاد از بي‌برنامگي کشور در 8 سال گذشته و تبيين حساسيت در مورد دانشگاه‌ها از جمله محورهاي گفت‌وگوي رييس دانشگاه ايلام با ايسنا است.

دکتر«رضا صحرايي» با حضور در دفتر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه ايلام، اظهار کرد: چشم‌اندازي که در سند نقشه جامع علمي کشور  براي جامعه‌ي علمي کشور ديده شده بدين گونه است که جمهوري اسلامي ايران با اتکال به قدرت لايزال الهي و با احياي فرهنگ و برپايي تمدن نوين اسلامي براي پيشرفت ملي، گسترش عدالت و الهام‌بخش در جهان ، کشوري خواهد بود برخوردار از انسان‌هاي صالح ، فرهيخته و سالم و پرورش يافته در مکتب اسلام و انقلاب .

وي با بيان اينکه اين موارد عموميت دارد و آنچه براي دانشگاه‌ها مهم‌تر است، اصل تربيت دانشمنداني در ترازهاي برتر جهان و توانا در توسعه‌ي علم و فن‌آوري و نوآوري و به کارگيري دستاوردهاي آن در منطقه با مرجعيت علمي در جهان است، ادامه داد: مراکز دانشگاهي و موسسات آموزش عالي بايد با نگاه به اين چشم‌انداز داراي برنامه‌ها‌ي ،کوتاه‌مدت ميان مدت و راهبردي باشند.

عضو هيئت علمي دانشگاه ايلام تصريح کرد: خوشبختانه نقشه کامل و داراي کمترين عيب و نقص است، اما در اجرا همراه با مشکلات فراواني است، يعني آنچه در چشم‌انداز و سندهاي بالادستي مي‌آيد در عمل خيلي کم اجرايي مي‌شود، اهدافي که در  نظام علم و فن‌آوري کشور ديده مي‌شود اين است که ما بايد به جايگاه اول در علم و فن‌آوري برسيم و خوشبختانه در سال اخير بر اساس گزارش‌هاي مراجع علمي دنيا اين پيشتازي در جهان اسلام از آن کشور عزيزمان جمهوري اسلامي ايران است.

رييس دانشگاه ايلام با اشاره به عدم وجود آمار تجاري‌سازي علم  در کشور ادامه داد: در دنياي اسلام مرجعي که بتواند کشورها را از نظر علمي ارزيابي کند وجود ندارد اما مراجع کشورهاي توسعه‌يافته که مهم ترين آنها آي.اس.آي است،تقريبا براي همه‌ي دنيا قابل پذيرش است، آمار ما در اين مرجع از لحاظ علمي قابل قبول است اما از اينکه چقدر از اين علم منجر به خلق تکنولوژي مي‌شود، ضعيف هستيم.

صحرايي تصريح کرد: از نظر آمار ثبت اختراعات و اينکه چه ميزان از اين توسعه علمي منجر به خلق ثروت مي‌شود هنوز بسيار ضعيفيم . در جايي که شاخص تعداد ثبت اختراعات است و اينکه کشورها چقدر پتنت دارند، آن هم ثبت اختراعي نه مانند کشور ما که خيلي ساده است بلکه به روال کشورهاي توسعه‌يافته که مخصوصا در آمريکا و چند کشور بزرگ در دنيا، در اين زمينه کشورهاي اسلامي وضعيتي از ما بهتر ندارند و تعداد اين شاخص در مراکز ثبت اختراع دنيا به تعداد انگشتان دست هم نمي‌رسد و در اين شاخص يعني خلق و توليد علم و دانش و فن‌آوري منجر به ثروت ضعف عمده داريم. بنا براين همانگونه که مورد تأکيد رهبر معظم انقلاب هم هست دانشگاه ها بايد در اين مسير حرکت کنند.

توسعه آموزش عالي در ايلام، باري به هر جهت

عضو هيئت علمي دانشگاه ايلام در پاسخ اين سوال که دانشگاه ايلام به عنوان دانشگاه مادر استان چه ماموريتي را با توجه به پتانسيل‌ها در تحقق نقشه جامع علمي کشور براي خود تعريف کرده است؟ گفت: آمار دانشجويان در حال تحصيل در استان در حدود نزديک به 50 هزار نفر است. يعني شاخص تعداد دانشجو به جمعيت بين 12 به 1 است که شاخص مناسبي است اما وقتي که موضوع را مي‌شکافيم که  اين تعداد دانشجو در چه بخش‌ها و رشته‌هايي تحصيل مي‌کنند،مي‌بينيم 70 درصد آنها در رشته‌هاي علوم انساني در حال تحصيل هستند. يعني بيش از دو سوم. بنابراين شاخص ما شاخص خيلي خوبي نبوده و گوياي اين است که توسعه آموزش عالي در استان باري به هر جهت بوده است، نه بر اساس برنامه.

سرنوشت دانشجوياني که قرار بود آچار به دست باشند

رييس دانشگاه ايلام ادامه داد: در فرايند توسعه آموزش عالي متأسفانه نگاه ها بگونه اي بوده که در رشته هاي کم هزينه  که نيازمند کارگاه و آزمايشگاه نبوده و در همان محل مدرس نيز موجود بوده در دستور کار قرار گرفته اند و به همين دليل شاهد توسعه علوم انساني به ميزاني بيش از نياز بوده ايم در نتيجه دبيرستان‌هاي بزرگي تحت عنوان دانشگاه شکل گرفته که با معيارهاي دانشگاهي فاصله جدي دارند و به مراکز صدور مدرک در جامعه تبديل شده اند.

صحرايي با بيان ضرورت تربيت نيروي ماهر آچار به دست در برنامه‌هاي بالادستي در  سال هاي  اخير گفت: در سفر ارديبهشت ماه هيئت دولت به ايلام وزير نفت گفت:" من نيروي آچار به دست مي‌خواهم ، نيرويي که آچار به دست باشد و روي لوله‌هاي نفت و گاز کار کند و هر چند تعداد هم باشند نيز استخدام مي‌شوند"، اگر چه  قبلاً براي تحقق اين هدف دانشگاه جامع علمي کاربردي تاسيس و مراکز مختلف آن در شهرها و روستاها راه‌اندازي شد ولي آيا در اين مراکز آچار،کارگاه و آزمايشگاه هست؟ متاسفانه جواب منفي است و دانشجويان اين مراکز جزوه به دست هستند و همان دور باطل تکرار شد.

راه‌اندازي رشته‌هايي که فقط يک تخته‌سياه مي‌خواهند

وي ادامه داد: در حالي که سند بالادستي عالي است و جامعه مطلوب آن بايد نيروهاي متخصص زودبازده باشند، تنها مجوز جذب دانشجو گرفته‌ايم اما دريغ از اينکه يک آزمايشگاه و کارگاه را راه‌اندازي کنيم ، و در دانشگاه ايلام هم اگر رشته‌هايي راه‌اندازي شده است رشته‌هايي بوده‌اند که امکانات گران‌قيمت نخواسته‌اند و تنها يک کلاس درس ، يک تخته سياه  و اساتيد موجود براي شروع تحصيل دانشجويان جديد در رشته‌هاي تازه‌تاسيس کافي بوده است.

رييس دانشگاه ايلام  با بيان اينکه تربيت نيروي انساني در رشته مهمي مثل "ازدياد برداشت از مخازن نفت" بسيار ضروري است، تصريح کرد:به دليل اينکه نه استاد و نه امکانات آزمايشگاهي اين رشته را داشته‌ايم سراغ رشته‌هايي رفته‌ايم که امکانات خاصي نخواهند، به عبارت ديگر  در 8 سال اخير توسعه آموزش عالي بدون برنامه دامن‌گير دانشگاه مادر استان نيز شده است.

دانشکده‌ي نفت و گاز، متروکه‌اي بيش نيست

اين عضو هيئت علمي دانشگاه ايلام در پاسخ به اين سوال که چکار بايد کرد که توسعه‌ي علمي به توسعه دانشگاه‌ها بينجامد و دانشگاه ايلام چگونه مي‌خواهد به توسعه استان کمک کند، گفت: با توجه به سند بالادستي اهداف بخشي نظام علم و فن‌آوري اولويت اول دانشگاه ايلام در اين زمينه نفت و گاز است، چرا که ايلام 11 درصد منابع گاز و 6 درصد منابع نفت کشور را دارد و در اين زمينه بعد از استان‌هاي خوزستان و بوشهر مقام سوم را دارا است، بنايراين بايد در اين زمينه علم فن‌آوري را توسعه داد.

صحرايي تاسيس دانشکده نفت و گاز در سال 1390 را پاسخي به فعاليت در اين عرصه عنوان و تصريح کرد: در آن سال اين دانشکده با اعتبار 2 ميليارد توماني تاسيس شد اما به عقيده‌ي من اين دانشکده امروز متروکه‌اي بيش نيست، چون موقعي که نتيجه ندهد و محصولش را نبينيم و به صورت واقعي بهره‌برداري نشود بود و نبودش هيچ تفاوتي با هم ندارد و امروز تنها در رشته مهندسي شيمي دانشجو مي‌پذيرد و امکاناتش در حد دانشکده‌ي نفت نيست و واقعا کم است.

وي با بيان اينکه در سفر رياست محترم جمهور ما در ملاقاتي که به اتفاق وزير محترم علوم با مهندس زنگنه وزير محترم نفت داشتيم، مهندس زنگنه قول اختصاص 6 ميليارد تومان به اين دانشکده را دادند و اين حداقل برآرودي است که ما براي تجهيز دانشکده کرديم. البته اين مورد جزء مصوبات سفر نيست اما اميدواريم محقق شود.

رييس دانشگاه ايلام تجهيزآزمايشگاه تحقيقاتي دانشکده در حوزه ازدياد برداشت از مخازن نفت را مهم عنوان و اظهار کرد: در صورت عملي شدن اين قول وزير نفت در بخش بالاسري نفت آزمايشگاه احداث خواهد شد و به يکي از نيازهاي استان ، کشور و حتي منطقه پاسخ داده خواهد شد و تا اين امکانات نباشد عملا نمي‌توان کاري را انجام داد.

صحرايي گفت: به دنبال قول وزير محترم نفت، دکتر فرجي‌دانا وزير سابق علوم نامه‌اي به مهندس زنگنه نوشت و درخواست پس از دستور وزير هم‌اکنون در بخش برنامه‌ريزي وزارت نفت در مراحل کارشناسي است و به هيئت مديره شرکت نفت رفته و پيگيري‌هاي شخص استاندار و نمايندگان ايلام در مجلس ما را نسبت به تحقق موضوع اميدوارتر کرده است.

توسعه‌ي رشته‌هاي فني، مهمترين اولويت دانشگاه ايلام

رييس دانشگاه ايلام از تعداد کم جمعيت استان به عنوان ويژگي شاخص ايلام که مي‌تواند هم نقطه‌ي ضعف و هم نقطه قوت باشد نام برد  و تصريح کرد:استان ايلام از نظر نسبت تعداد جمعيت به منابع نفت و گاز شرايطي مانند کشور قطر دارد، بنابراين اگر اين ثروت بالفعل شود قطعاً در حوزه‌هاي اقتصادي ديگر استان هم نيرو محرکه خواهد بود. همانگونه که براي کشور و دنيا نيرو محرکه است، اما تامين و تربيت نيروي انساني ماهر و متخصص در اين بخش متاسفانه ضعيف است و قطعا در برنامه توسعه 5 ساله دانشگاه ايلام مهمترين اولويت توسعه رشته‌هاي فني و مهندسي و به طور ويژه در حوزه نفت و گاز است.

عضو هيئت علمي دانشگاه ايلام ادامه داد: اين کار بايد در شرايطي انجام مي‌گرفت که درآمدهاي نفتي محقق مي‌شد و الان در شرايطي که دولت برنامه‌ محور تدبير و اميد با تحريم مواجه است کار دشواري است چون منابع دولت بسيار کم است و اولويت‌بندي‌ها هم با اين شرايط متفاوت مي‌شود.

کشاورزي و دامداري پتانسيل‌هايي که ضعيفشان کرده‌ايم

صحرايي دومين پتانسيل توسعه استان را کشاورزي و دامپروري عنوان کرد و گفت: خوشبختانه بخشي از اين پتانسيل بالفعل است و بر خلاف نفت و گاز سابقه‌اي به عمر آغاز سکونت در اين مناطق را دارد  و جنگل‌هاي استان که بعد از شمال کشور جزء بهترين جنگل‌هاي کشور است و چهارفصل بودن آن عدد و آمار نسبتاً خوبي را در اختيار ما قرار مي‌دهد يعني نسبت دام به سرانه جمعيت عدد 5 است و جزء استان‌هاي اول کشور از نظر دامداري هستيم، اما متاسفانه اين موضوع در زندگي مردم نمود پيدا نکرده است، يعني پتانسيل امروز ما در حوزه دام و کشاورزي همانند گذشته است و ما در اين سال‌ها نه تنها آن را  تقويت نکرديم بلکه حتي مي توان گفت اسباب ضعف آن را هم فراهم نموده ايم.

انتقاد از برخورد غيرعلمي با ظرفيت گياهان دارويي

وي تصريح کرد:قبلا جمعيت عشايري  100 درصد جمعيت استان را تشکيل مي داد ولي هم اينک اين جمعيت به زير 50 درصد رسيده است  و در بخش کشاورزي و صنعتي شدن گياهان دارويي همين مشکل را داريم. در حالي که کشاورزي و گياهان دارويي مي‌توانند به کمک توسعه استان بيايند به اين کار آن گونه که بايد توجه نشده است، کبيرکوهي با اين عظمت که گياهان دارويي کميابي را در خود دارد مغفول شده است، چقدر اين محصولات را به حوزه علم وارد و به بازار آورده‌ايم؟ متاسفانه ما ضعيف عمل کرده‌ايم در حالي که استاني مانند فارس از ظرفيت زاگرس  و گياهان دارويي استفاده کرده است و براي ما تنها کوه‌ها باقي مانده و برخي بهره‌برداري‌هاي نادرست و غيرعلمي ما با اين منابع خدادادي به تخريب محيط زيست منجر شده است.

رييس دانشگاه ايلام در پاسخ اين سوال که برنامه عملياتي دانشگاه  در موضوع آب و کشاورزي و انقراض گونه‌هاي مختلف گياهان دارويي چيست، تصريح کرد: دانشگاه ايلام با دانشکده دامپزشکي و کشاورزي بنيان نهاده شده است و اين دو دانشکده از لحاظ توسعه رشته‌هاي زيرمجموعه توسعه کمي خوبي داشته و در رشته‌هايي مانند مرتع، اصلاح نباتات و توليدات گياهي داراي دانشجوي تحصيلات تکميلي است، اما واقعيت اين است که تحقيقات کاربردي بودجه مي‌خواهد و کمبود بودجه به پايين آمدن کيفيت تحقيقات منجر شده است.

چرا دانشگاه محل رجوع نيست؟

وي از محل رجوع نبودن دانشگاه توسط مديران و متوليان حوزه اجرا انتقاد کرد و گفت: اين مشکل تنها محدود به ايلام نيست و متاسفانه در کشور کمتر به دانشگاه سفارش کار داده مي‌شود.

صحرايي ادامه داد: در حوزه کشاورزي به متوليان پيشنهاد داديم که ما در دانشگاه هم داراي نيروي متخصص و عضو هيئت علمي هستيم و هم دانشجوي تحصيلات تکميلي پرانرژي ،خلاق و جوياي نام داريم و شما سايت آموزشي و مزرعه، نيازها را تعريف کنيد تا ما کار مشترک انجام دهيم، متاسفانه اين مراکز هم از کمبود بودجه مي‌نالند و نمي‌توانند چيزي در اختيار ما قرار دهند.

رييس دانشگاه ايلام سومين اولويت کشور را اکوتوريسم، صنايع‌دستي و گردشگري و صنايع مشتق از صنايع دستي مانند قالي، گليم ، جاجيم دانست و گفت: در اين زمينه برنامه‌هاي توسعه روستايي جايگاه قابل توجهي دارد. يادم مي‌آيد در سال‌هاي 1363 تا 65 که در"زرين‌آباد" محصل بودم در آن بخش دورافتاده سوله‌هاي قاليبافي ساخته شد که متروکه شدند و نتيجه لازم از آنها گرفته نشد، اينها نشانه ضعف مديريت است و نشان مي‌دهد واقعاً در اين زمينه مشکل داريم.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت دانشجو در رشته‌هاي فني و مهندسي را از برنامه‌هاي آينده دانشگاه عنوان و تصريح کرد: اين رشته‌ها به دليل نياز به کارگاه و آزمايشگاه هزينه‌بر هستند اما در آينده بهتر مي‌توانند نقش‌آفريني کنند و اگر در اين زمينه خوب عمل شود و خانواده‌ها هم دانش‌آموزان را براي ورود به اين رشته‌ها ترغيب و آموزش‌ها هم کاربردي شوند، تا توسعه استان با توسعه‌ي علمي محقق خواهد شد.

توانمندي دانشگاه، هدف دولت تدبير و اميد

صحرايي در مورد آمار دانش‌آموختگان دانشکده کشاورزي تصريح کرد:حدود 5 هزار نفر در رشته‌هاي بخش کشاورزي دانش‌آموخته شده‌اند و امروز حدود 10 هزار نفر تحصيل کرده اين رشته داريم و دليل اينکه اين افراد کارآفرين نيستند به آموزش عالي برمي‌گردد و در حالي که در دنيا شاهد پيدايش  دانشگاه‌هاي نسل سوم  هستيم دانشگاه ما در همان نسل اول مانده است و اميدواريم به سمتي حرکت کنيم که دانش‌آموختگان ما در راس هيئت مديره شرکت‌هاي دانش‌بنيان قرار گيرند.

رييس دانشگاه ايلام با بيان اينکه توانمندي دانشگاه هدف نهايي ما است، ادامه داد: متاسفانه دانشگاه 1.8 ميليارد بدهي گذشته و 6  ميليارد کسري بودجه دارد و هم‌اکنون زمين پرديس دانشگاه مشکلات خاص خود را دارد که اميدواريم حل شود.

بي‌برنامگي 8 ساله دانشگاهيان را دلخور کرده است

وي درباره توجه به علم و تبديل شدن آن به گفتمان، تصريح کرد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور مبنا بر اين است که توسعه کشور علم محور باشد و در عمل در 8 سال گذشته گفتمان علمي در کشور غالب نبود و 8 سال با بي‌برنامگي گذشت که نتايج آن امروز در جامعه مشهود است و به همين دليل اگر نگوييم به دانشگاه بي‌توجهي شد، حداقل مورد توجه قرار نگرفتند و امروز بسياري از آنان دلخور هستند که اميدواريم با نگاه مثبت رييس‌جمهور اين مشکل حل شود.

آيين‌نامه‌ي ارتقاء اعضاي هيئت‌علمي نياز به بازنگري دارد

اين عضو هيئت علمي دانشگاه ايلام مشکل ساختاري و نقص‌هاي  آيين‌نامه‌اي وزارت علوم را از ديگر مشکلات اساتيد عنوان و تصريح کرد: بر اساس قانون براي ارتقاء بايد مقاله ارائه داد، يعني دغدغه‌هايي براي عضو هيئت علمي ساخته شده‌ است که مطابق کار و انتظاري که جامعه از استاد ما دارد نيست يعني اگر قرار باشد عضو هيئت علمي يک کار تحقيقاتي را سال‌ها انجام دهد و وقت بگذارد و صاحب‌نظر شود، ممکن است بعد از چند سال عذرش را بخواهند که شما رکود علمي پيدا کرده‌ايد. پس نتيجه مي‌گيريم آيين‌نامه‌هاي علمي وزارت علوم اندکي با اين آرمان فاصله دارد.

70طرح تحقيقاتي دانشگاه ايلام به کمک توسعه استان مي‌آيد

صحرايي ادامه داد: از امسال مقرر شده که به اعضاء هيئت علمي که در انجام تحقيقات کاربردي براي توسعه استان مشارکت کنند مبلغي در حدود 2 ميليون تومان به مبلغ پژوهانه  آنها اضافه شود، بر اين اساس حدود 70 نفر از اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ اين پيشنهاد را پذيرفته‌اند که هر چند کار کوچکي است اما براي شروع مناسب است.

وي با ضرورت بر بکارگيري نگاه علمي در توسعه استان گفت: دکتر فرجي‌دانا در سفر به ايلام با احصاء مسائل استان بيشترين مشکل استان را فرهنگي دانست و در هنگام عبور از جاده‌هاي پرپيچ و خم آبدانان گفت: شايد مردم منطقه خواستار تونل زدن و حدف اين پيچ و خم‌ها باشند اما آدم از رانندگي در اين جاده‌ها لذت مي‌برد و چه بسا اگر توريست‌هاي اروپايي بدانند حاضرند هزينه کنند و در اين جاده رانندگي کنند. يعني گفتمان و نگاه يک وزير با عامه مردم يکي نيست و با همين گفتمان غيرعلمي است که در اولويت‌بندي‌ها دچار اشتباه مي‌شويم و خواسته‌هايي را طلب مي‌کنيم که اصلا نياز ضروري نيستند و بود و نبودشان خيلي فرقي نمي‌کند.

رييس دانشگاه ايلام تاکيد کرد:دانشگاهيان ما بايد با زبان مردم آنان را نسبت به بسياري از مسائل توجيه کنند و مطمئن باشند هميشه حرف قلمبه سلمبه نتيجه نمي‌دهد .به عنوان مثال در حوزه کشاورزي که محل بحث بود بايد راهکارهاي کشاورزي علمي را طوري براي کشاورز سنتي بيان کرد که براي او روشن شود هدف علم افزايش بازدهي با مصرف کمتر آب و يا به دست آوردن محصول سالم با روش‌هاي کشاورزي ارگانيک است که شايد براي کشاورز کم‌هزينه‌تر هم باشد.

نسبت نامتعارف تعداد کارمند به دانشجو در دانشگاه ايلام/ نيروهاي غيرماهر و هزينه‌بر

صحرايي ادامه داد: متاسفانه مشکلات ساختاري دانشگاه تنها به اين مسائل ختم نمي‌شود چرا که نسبت دانشجو به کارمند 1 به 8 است، آن هم استخدام‌هايي که خودش جاي بحث دارد چون اين نيروها نه بر اساس نياز و تخصص بلکه بر اساس روابط استخدام شده‌اند يعني نيرو فراوان و متخصص و کاربلد انگشت‌شمار، در حالي که اين نسبت بايد 1 به 40 تا 1 به 50 باشد. آيا اين مشکلات 1 و 2 روزه قابل حل است؟ آيا آموزش نيرويي که جاي يک نيروي آموزش ديده را اشغال کرده هزينه‌بر نيست؟ آيا اصلا آموزش‌پذير هستند؟

وي با بيان اينکه در اواخر دولت گذشته 34 نفر بدون هيچ ضابطه‌اي در دانشگاه ايلام استخدام شده‌اند، ادامه داد: اگر بحث اخراج به ميان بيايد نيروي استخدام شده‌ي کارنابلد مي‌گويد به اميد اين استخدام ازدواج کرده‌ام واقعا در ايلام با اين شرايط اقتصادي مي‌‎شود کسي را اخراج کرد. مستخدم که گناهي ندارد. حداقل بايد تلاش ما اين باشد که اين اتفاقات دوباره نيفتد و اين نيروها را آموزش داد که آن هم بودجه مي‌خواهد.

رييس دانشگاه ايلام فرهنگ کار و تلاش را نياز اساسي جامعه و مخصوصاً دانشگاه دانست و گفت: اگر اين موضوع براي همه از کارگر گرفته تا مدير و کارمند و استاد دانشگاه نهادينه شود بسياري از مشکلات ما حل خواهد شد.

ايجاد نشاط علمي و اجتماعي در دانشگاه‌ها، آرمان وزارت علوم

صحرايي در مورد باز کردن فضاي دانشگاه‌ها به عنوان يکي از برنامه‌هاي اساسي دولت تدبير واميد گفت: ايجاد نشاط علمي از برنامه‌هاي اصلي رييس‌جمهور و وزارت علوم است و در اين دوره از ابتداي آغاز به کار دولت يازدهم تلاش شده دانشجويان سرزنده باشند و نشاط علمي در دانشگاه نمايان باشد و فضاي خمودي و کسلي در دانشگاه کمتر شود.

وي از تلاش براي بودجه ورزش دانشگاه خبر داد و تصريح کرد: بناي ما اين است که بودجه 25 ميليون توماني ورزش دانشگاه به 150 ميليون تومان برسد يعني 600 درصد رشد کند، هر چند عدد زيادي نيست اما نفس افزايش به منظور تقويت نشاط در دانشگاه‌ها ارزشمند است.

رييس دانشگاه ايلام فعاليت‌هاي ورزشي، فعاليت‌هاي فوق‌برنامه، انجمن‌هاي علمي – دانشجويي را تجلي‌گاه نشاط  دانشجويي دانست و تصريح کرد: هم‌اکنون بين 10 تا 15 درصد دانشجويان تحت پوشش برنامه‌هاي فرهنگي قرار دارند که اميدواريم اين ميزان را به 20 تا 35 و حتي تا 50 درصد برسانيم و اميد را در دانشجويان بيش از پيش زنده کنيم.

بخشي از حساسيت‌ها نسبت به دانشگاه به حق نيست

صحرايي با بيان اينکه حساسيت بر روي دانشگاه از آنجا که "دانشگاه کارخانه آدم‌سازي است" بايد وجود داشته باشد اما بخشي از حساست‌هاي ديگر بر روي دانشگاه‌ها به حق نيست چرا که قشر جوان دانشجو ممکن است اشتباه کند اما اين اشتباه او براي کسب تجربه براي ساختن فرداي جامعه مفيد است و نبايد به برخي سخت‌گيري‌ها دامن زد و اندکي با تسامح و تساهل به موضوع نگاه کرد.

رييس دانشگاه ايلام در پايان از تدوين سند راهبردي و چشم‌اندار و برنامه جامع آموزشي دانشگاه  در آينده نزديک خبر داد و تصريح کرد: برنامه راهبردي دانشگاه منطيق بر برنامه‌ي ششم و سند استراتژيک وزارت علوم خواهد بود. 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها