شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

بیست و نهمین جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان کشور در دانشگاه ایلام افتتاح گردید

«به گزارش خبرنگار روابط عمومی»، بیست‌ونهمین جشنواره سراسری قرآن دانشجویان کشور امروز، یکم شهریور با تلاوت آیات نوربخش قرآن کریم با صدای صادق نجفی، نفر اول مسابقات قرآن فرهنگیان کشور در سالن آیت‌الله حیدری دانشگاه ایلام و با حضور نماینده ولی فقیه در استان ایلام، قائم مقام سازمان صدا و سیما، معاونین محترم استانداری،مدیران ادارات، جمعی از اساتید برجسته قرآن کشورودانشجویان برگزار شد.

آقای دکتر صحرایی، رئیس محترم دانشگاه ایلام درافتتاح این مراسم با بیان اینکه امروز همه ما بر سر خوان پربرکت قرآن کریم هستیم، گفت: وقتی که انس با قرآن به‌وجود آمد مجال تدبر در آیات این کتاب هدایت به‌وجود می‌آید و هرچه تدبر در این کتاب آسمانی بیشتر شود بهره‌مندی از معارف آن بیشتر و کارسازتر خواهد بود.

رئیس بیست و نهمین جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان سراسر کشور با اشاره به علت محرومیت مناطق کمتر توسعه‌یافته در زمینه‌های فرهنگی و قرآنی، اظهار کرد: علت همه محرومیت‌ها کمبود فرهنگ‌سازی در این زمینه‌هاست و برگزاری چنین مراسمی موجب توسعه فرهنگی و در نهایت موجب کاهش محرومیت‌ها در سطح جوامع می‌شود.

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه خداوند را شاکریم که این سعادت را به ما داد که میزبان طلایه‌داران قرآن و معارف الهی در این استان باشیم، بیان کرد: 1117 دانشجو در بیست‌ونهمین دوره مسابقات ملی قرآن دانشجویی در پنج بخش شفاهی، کتبی، پژوهشی، ادبی و هنری شرکت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این دانشجویان در چهار سطح کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در 35 رشته با هم رقابت می‌کنند، گفت: 832 اثر از این دانشجویان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و 45 داور استانی، کشوری و بین‌المللی در این دوره از رقابت‌ها، قضاوت را برعهده دارند.

یادآور می‌شود، برگزاری این جشنواره تا سوم شهریور در دانشگاه ایلام ادامه دارد

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام:

عزت بین‌المللی ایران اسلامی حاصل پیروی ملت از قرآن است

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، آیت‌الله محمدنقی لطفی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در مراسم افتتاحیه جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان کشور که در دانشگاه ایلام برگزار شد با بیان اینکه آنچه که برای ما به‌عنوان مسلمان و مطیعان ائمه اطهار(ع) و معصومین(ع) مهم و حائز اهمیت بوده عمل به قرآن است، اظهار کرد: ما باید قرآن را به‌عنوان کتاب عمل و دستورالعمل در عرصه‌های مختلف به کار بگیریم.
وی با بیان اینکه قرآن کتاب زندگی است، گفت: هرچه به قرآن نزدیک‌تر شویم و آن را در زندگی فردی و اجتماعی خود حاکم کنیم و فرهنگ قرآن و قرآنی بودن را در جامعه بسط دهیم، می‌توانیم جامعه‌ای بالنده، پیشرو و پیروز داشته باشیم.
نماینده ولی فقیه در ایلام افزود: کسانی که با باطن این کتاب آسمانی انس می‌گیرند در مقایسه با کسانی که تنها با ظاهر قرآن انس دارند در امور خود موفق‌ترند. 
امام جمعه ایلام با اشاره به نکته‌ای از کتاب «قرآن و انسان» علامه حسن‌زاده آملی مبنی بر اینکه خداوند می‌فرماید، ما پیامبر(ص) را بین امییون مبعوث کردیم، اظهار کرد: در تفاسیر مختلف منظور از امییون درس نخوانده‌ها و جاهلان قبل از اسلام در منطقه جزیرةالعرب است که از فرهنگ، علم و دانش بی‌بهره‌اند، پیامبر(ص) در میان چنین افرادی که فاقد فرهنگ و دانش هستند مبعوث شد، اما این استاد معتقد است که امی یک معنای گسترده دارد، اگر تمام نوابغ بشر را از تمام زمینه‌های علمی در یک اتاق جمع کنیم و پیامبر(ص) بر آنها وارد شود پیغمبر، پیغمبر است و آنها امییون و این نشان‌دهنده میزان علم و آگاهی پیامبر(ص) است.
آیت‌الله لطفی با بیان اینکه قرآن نور است و باید در دل تلألؤ پیدا کند به آیه 53 سوره فصلت، «سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ؛ به زودى نشانه‏هاى خود را در افقها [ى گوناگون‏] و در دلهایشان بدیشان خواهیم نمود، تا برایشان روشن گردد که او خود حقّ است. آیا کافى نیست که پروردگارت خود شاهد هر چیزى است» اشاره کرد و گفت: سیر آفاقی و انفسی مبنای اهل سلوک است، کسانی که در وادی عرفان قدم بر می‌دارند باید در عالم سیر کنند، قرآن نظریه نیست، ساخته و برداشته اندیشه ناقص انسان‌ها نیست، قرآن حق است چون خداوند حق است، اگر خداوند زوال‌پذیر باشد، پس قرآن هم زوال‌پذیر است.
وی با بیان اینکه اگر کسی با قرآن انس پیدا کند قرآن هم خود را به او عرضه می‌دارد، افزود: انس امام صادق(ع) به قرآن به‌گونه‌ای بود که گفته می‌شد و ایشان با استفاده از همین معارف قرآنی نخبگان صالحی را برای جهان اسلام تربیت کردند.
نماینده ولی فقیه در ایلام با بیان اینکه ائمه(ع) انقلاب فرهنگی و جنبش فکری در جامعه بشری به‌وجود آورند، گفت: امام صادق(ع) وجود شخص را می‌نگریستند و اگر ظرفیت داشت معارف را به وی منتقل می‌کردند، این امام بزرگوار تحول عظیمی در جامعه اسلامی به‌وجود آورد همه را با معارف قرآنی آشنا کرد و امروز آنچه که ما در جامعه علمی خود داریم مدیون این دانشمند بزرگوار هستیم.
امام جمعه ایلام بیان کرد:امام صادق(ع) می‌فرماید، هر کس می‌خواهد از شیعیان ما باشد باید به قرآن عمل کند؛ لذا باید به این نکته توجه کنیم که قرآن در حاشیه زندگی قرار نگیرد بلکه در متن زندگی ما باشد.
وی با بیان اینکه امروز کشور ما دارای جایگاه و عزت بین‌المللی و ثبات امنیت است، گفت: این‌ها بر می‌گردد به اینکه این ملت با پیروی از قرآن به این جایگاه رسیده است، این همه توطئه نظام سلطه در مقابل ایران چرا نتیجه نمی‌گیرد چون در مقابل یک کشور قرآنی ایستاده است و قرآن حافظ ماست.

:معاون استاندار ایلام

دروس قرآنی را سرلوحه زندگی قرار دهیم

به گزارش خبرنگار روابط عمومی ، آقای مهندس اسماعیل رستمی، معاون پشتیبانی استاندار ایلام در مراسم افتتاحیه جشنواره سراسری قرآن دانشجویان که در دانشگاه ایلام برگزار شد، اظهار کرد: قرآن، سراسر درس است و باید دروس این کتاب آسمانی را چراغ راه خود قرار دهیم.
وی با تأکید بر اینکه باید با اهتمام جدی، خانواده و در نهایت جامعه خود را قرآنی کنیم، گفت: ما باید به احترام شهدایی که برای انقلابمان قطره قطره خون خود را فدای سرزمین و رهبرمان کردند سعی کنیم که هر سال حداقل یکی از دروس قرآنی را سرلوحه زندگی خویش قرار دهیم.
آقای مهندس رستمی افزود: به عنوان مثال دروغ، یکی از گناهانی است که در طول روز بارها مرتکب می‌شویم، آیا سعی کرده‌ایم این گناه را دیگر انجام ندهیم؟ گناهی که تمام ائمه(ع) آن را مذمت کرده‌اند و از ارتکاب به آن انسان را منع کرده‌اند، یا گناه تهمت‌زدن، بازی با آبروی مردم جزو گناهان کبیره است، بارها در زندگی خود دیده‌ایم که خداوند نتیجه اعمال فرد تهمت‌زننده را به او باز گردانیده است.
معاون پشتیبانی استانداری ایلام در پایان تأکید کرد: باید سعی کنیم که در زندگی خود از آموزه‌های قرآنی بهره بگیریم و خودمان و خانواده و در نهایت جامعه خود را قرآنی کنیم.

:قائم مقام صدا و سیما

نگاه توأم با تدبر در خلقت، راه رسیدن به خالق است

به گزارش خبرنگار روابط عمومی ، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرمضان موسوی‌مقدم، قائم مقام سازمان صدا و سیما در مراسم افتتاحیه بیست‌ونهمین جشنواره قرآن دانشجویان کشور که در دانشگاه ایلام با بیان اینکه قرآن در زندگی ما مسلمانان یک اصول خاص را دنبال می‌کند، اظهار کرد: اگر قرار باشد به این اصول عمل کنیم باید بشتابیم و قرآنی شویم، قرآن هر مسئله‌ای را که تشریح می‌کند، نشان می‌دهد سرمنشأ همه چیز خداوند است.

وی با اشاره به آیه 1 سوره ابراهیم، «الَر کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ؛ الف لام راء کتابى است که آن را به سوى تو فرود آوردیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریکی‌ها به‌سوى روشنایى بیرون آورى به‌سوى راه آن شکست ناپذیر ستوده»، افزود: ظلمات، گوناگون هستند و این ظلمات یا به انسان وارد می‌شود یا به جامعه.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌مقدم همچنین به آیه 52 سوره ابراهیم، «هَذَا بَلاَغٌ لِّلنَّاسِ وَلِیُنذَرُواْ بِهِ وَلِیَعْلَمُواْ أَنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَاحِدٌ وَلِیَذَّکَّرَ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ؛ این [قرآن] ابلاغى براى مردم است [تا به وسیله آن هدایت‏شوند] و بدان بیم یابند و بدانند که او معبودى یگانه است و تا صاحبان خرد پند گیرند» اشاره کرد و گفت: قرآن پیام و ابلاغی برای عموم مردم است «وَلِیُنذَرُواْ بِهِ» و انذار و تبشیر در بسیاری از آیات این کتاب الهی برای همه مردم آورده شده است.

وی با بیان اینکه یکی از شیوه‌های تأثیرگذار قرآنی توجه به این مسئله است که قرآن به جای توجه به طبیعت به خلقت توجه کرده، گفت: در ابتدا و انتهای سوره ابراهیم از هدایت و تبشیر انسان‌ها سخن به میان آمده و این اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد، مجموعه ظلمت‌هایی که وجود انسان را احاطه کرده، جامعه را از معارف وحیانی دور کرده است و به‌وسیله انذار و تبشیر مردم هدایت می‌شوند.

قائم مقام سازمان صدا و سیما با بیان اینکه قرآن انسان‌ها را به نگاه کردن به اطراف خود سفارش فرموده است، بیان کرد: قرآن، نفس نگاه‌کردن را یک اصل می‌داند، این کتاب آسمانی سفارش کرده از طریق نگاه کردن به تدبیر در مسائل بپردازیم و برای رسیدن به خالق در مسئله خلقت تدبر کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌مقدم با اشاره به اینکه در دانشگاه‌های بزرگ فقط اسرار و پیچیدگی‌ها بیان می‌شوند و حرفی از اینکه پشت این پیچیدگی‌ها و اسرار چه چیزی وجود دارد به میان نمی‌آید، گفت: ما از طریق ظاهر قرآن به باطن آن دست می‌یابیم و با توجه به شأن نزول آنها می‌توانیم به مفاهیم این کتاب آسمانی برسیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید به عمق موضوعات علمی بپردازند، افزود: این پیچیدگی‌ها و ظرافت‌ها قطعاً از جانب خداوند است و این شیوه باید در دستور کار دانشگاه‌ها قرار بگیرد، با تدبیر در طبیعت می‌توان پی به خالق آن برد در این صورت است که معارف قرآن در وجود آدمی جاودانه می‌شود.

قائم مقام سازمان صدا و سیما با بیان اینکه عدم توجه به خالق شیوه قرآنی نیست، اظهار کرد: مسائل اخروی و دنیوی با علم عجین شده‌اند و مانند دو بال انسان را به سرمنزل مقصود می‌رسانند، اگر قرار بود کل جهان مکتوب باشد آن را در قرآن می‌بینیم و اگر قرار بود کل آفرینش به شکل یک ماکت بود در وجود انسان تجلی پیدا می‌کند، ما باید علوم و معارف قرآنی را سرلوحه کار خویش قرار دهیم.