بیست و نهمین جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان کشور در دانشگاه ایلام افتتاح گردید

خانه خبرها

«به گزارش خبرنگار روابط عمومي»، بيست‌ونهمين جشنواره سراسري قرآن دانشجويان کشور امروز، يکم شهريور با تلاوت آيات نوربخش قرآن کريم با صداي صادق نجفي، نفر اول مسابقات قرآن فرهنگيان کشور در سالن آيت‌الله حيدري دانشگاه ايلام و با حضور نماينده ولي فقيه در استان ايلام، قائم مقام سازمان صدا و سيما، معاونين محترم استانداري،مديران ادارات، جمعي از اساتيد برجسته قرآن کشورودانشجويان برگزار شد.

آقاي دکتر صحرايي، رئيس محترم دانشگاه ايلام درافتتاح اين مراسم با بيان اينکه امروز همه ما بر سر خوان پربرکت قرآن کريم هستيم، گفت: وقتي که انس با قرآن به‌وجود آمد مجال تدبر در آيات اين کتاب هدايت به‌وجود مي‌آيد و هرچه تدبر در اين کتاب آسماني بيشتر شود بهره‌مندي از معارف آن بيشتر و کارسازتر خواهد بود.

رئيس بيست و نهمين جشنواره سراسري قرآن کريم دانشجويان سراسر کشور با اشاره به علت محروميت مناطق کمتر توسعه‌يافته در زمينه‌هاي فرهنگي و قرآني، اظهار کرد: علت همه محروميت‌ها کمبود فرهنگ‌سازي در اين زمينه‌هاست و برگزاري چنين مراسمي موجب توسعه فرهنگي و در نهايت موجب کاهش محروميت‌ها در سطح جوامع مي‌شود.

رئيس دانشگاه ايلام با بيان اينکه خداوند را شاکريم که اين سعادت را به ما داد که ميزبان طلايه‌داران قرآن و معارف الهي در اين استان باشيم، بيان کرد: 1117 دانشجو در بيست‌ونهمين دوره مسابقات ملي قرآن دانشجويي در پنج بخش شفاهي، کتبي، پژوهشي، ادبي و هنري شرکت کرده‌اند.

وي با بيان اينکه اين دانشجويان در چهار سطح کارداني، کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکترا در 35 رشته با هم رقابت مي‌کنند، گفت: 832 اثر از اين دانشجويان به دبيرخانه جشنواره ارسال شده و 45 داور استاني، کشوري و بين‌المللي در اين دوره از رقابت‌ها، قضاوت را برعهده دارند.

يادآور مي‌شود، برگزاري اين جشنواره تا سوم شهريور در دانشگاه ايلام ادامه دارد

 

نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام:

عزت بين‌المللي ايران اسلامي حاصل پيروي ملت از قرآن است

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، آيت‌الله محمدنقي لطفي، نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام در مراسم افتتاحيه جشنواره سراسري قرآن کريم دانشجويان کشور که در دانشگاه ايلام برگزار شد با بيان اينکه آنچه که براي ما به‌عنوان مسلمان و مطيعان ائمه اطهار(ع) و معصومين(ع) مهم و حائز اهميت بوده عمل به قرآن است، اظهار کرد: ما بايد قرآن را به‌عنوان کتاب عمل و دستورالعمل در عرصه‌هاي مختلف به کار بگيريم.
وي با بيان اينکه قرآن کتاب زندگي است، گفت: هرچه به قرآن نزديک‌تر شويم و آن را در زندگي فردي و اجتماعي خود حاکم کنيم و فرهنگ قرآن و قرآني بودن را در جامعه بسط دهيم، مي‌توانيم جامعه‌اي بالنده، پيشرو و پيروز داشته باشيم.
نماينده ولي فقيه در ايلام افزود: کساني که با باطن اين کتاب آسماني انس مي‌گيرند در مقايسه با کساني که تنها با ظاهر قرآن انس دارند در امور خود موفق‌ترند. 
امام جمعه ايلام با اشاره به نکته‌اي از کتاب «قرآن و انسان» علامه حسن‌زاده آملي مبني بر اينکه خداوند مي‌فرمايد، ما پيامبر(ص) را بين امييون مبعوث کرديم، اظهار کرد: در تفاسير مختلف منظور از امييون درس نخوانده‌ها و جاهلان قبل از اسلام در منطقه جزيرةالعرب است که از فرهنگ، علم و دانش بي‌بهره‌اند، پيامبر(ص) در ميان چنين افرادي که فاقد فرهنگ و دانش هستند مبعوث شد، اما اين استاد معتقد است که امي يک معناي گسترده دارد، اگر تمام نوابغ بشر را از تمام زمينه‌هاي علمي در يک اتاق جمع کنيم و پيامبر(ص) بر آنها وارد شود پيغمبر، پيغمبر است و آنها امييون و اين نشان‌دهنده ميزان علم و آگاهي پيامبر(ص) است.
آيت‌الله لطفي با بيان اينکه قرآن نور است و بايد در دل تلألؤ پيدا کند به آيه 53 سوره فصلت، «سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلَى کُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ؛ به زودى نشانه‏هاى خود را در افقها [ى گوناگون‏] و در دلهايشان بديشان خواهيم نمود، تا برايشان روشن گردد که او خود حقّ است. آيا کافى نيست که پروردگارت خود شاهد هر چيزى است» اشاره کرد و گفت: سير آفاقي و انفسي مبناي اهل سلوک است، کساني که در وادي عرفان قدم بر مي‌دارند بايد در عالم سير کنند، قرآن نظريه نيست، ساخته و برداشته انديشه ناقص انسان‌ها نيست، قرآن حق است چون خداوند حق است، اگر خداوند زوال‌پذير باشد، پس قرآن هم زوال‌پذير است.
وي با بيان اينکه اگر کسي با قرآن انس پيدا کند قرآن هم خود را به او عرضه مي‌دارد، افزود: انس امام صادق(ع) به قرآن به‌گونه‌اي بود که گفته مي‌شد و ايشان با استفاده از همين معارف قرآني نخبگان صالحي را براي جهان اسلام تربيت کردند.
نماينده ولي فقيه در ايلام با بيان اينکه ائمه(ع) انقلاب فرهنگي و جنبش فکري در جامعه بشري به‌وجود آورند، گفت: امام صادق(ع) وجود شخص را مي‌نگريستند و اگر ظرفيت داشت معارف را به وي منتقل مي‌کردند، اين امام بزرگوار تحول عظيمي در جامعه اسلامي به‌وجود آورد همه را با معارف قرآني آشنا کرد و امروز آنچه که ما در جامعه علمي خود داريم مديون اين دانشمند بزرگوار هستيم.
امام جمعه ايلام بيان کرد:امام صادق(ع) مي‌فرمايد، هر کس مي‌خواهد از شيعيان ما باشد بايد به قرآن عمل کند؛ لذا بايد به اين نکته توجه کنيم که قرآن در حاشيه زندگي قرار نگيرد بلکه در متن زندگي ما باشد.
وي با بيان اينکه امروز کشور ما داراي جايگاه و عزت بين‌المللي و ثبات امنيت است، گفت: اين‌ها بر مي‌گردد به اينکه اين ملت با پيروي از قرآن به اين جايگاه رسيده است، اين همه توطئه نظام سلطه در مقابل ايران چرا نتيجه نمي‌گيرد چون در مقابل يک کشور قرآني ايستاده است و قرآن حافظ ماست.

:معاون استاندار ايلام

دروس قرآني را سرلوحه زندگي قرار دهيم

به گزارش خبرنگار روابط عمومي ، آقاي مهندس اسماعيل رستمي، معاون پشتيباني استاندار ايلام در مراسم افتتاحيه جشنواره سراسري قرآن دانشجويان که در دانشگاه ايلام برگزار شد، اظهار کرد: قرآن، سراسر درس است و بايد دروس اين کتاب آسماني را چراغ راه خود قرار دهيم.
وي با تأکيد بر اينکه بايد با اهتمام جدي، خانواده و در نهايت جامعه خود را قرآني کنيم، گفت: ما بايد به احترام شهدايي که براي انقلابمان قطره قطره خون خود را فداي سرزمين و رهبرمان کردند سعي کنيم که هر سال حداقل يکي از دروس قرآني را سرلوحه زندگي خويش قرار دهيم.
آقاي مهندس رستمي افزود: به عنوان مثال دروغ، يکي از گناهاني است که در طول روز بارها مرتکب مي‌شويم، آيا سعي کرده‌ايم اين گناه را ديگر انجام ندهيم؟ گناهي که تمام ائمه(ع) آن را مذمت کرده‌اند و از ارتکاب به آن انسان را منع کرده‌اند، يا گناه تهمت‌زدن، بازي با آبروي مردم جزو گناهان کبيره است، بارها در زندگي خود ديده‌ايم که خداوند نتيجه اعمال فرد تهمت‌زننده را به او باز گردانيده است.
معاون پشتيباني استانداري ايلام در پايان تأکيد کرد: بايد سعي کنيم که در زندگي خود از آموزه‌هاي قرآني بهره بگيريم و خودمان و خانواده و در نهايت جامعه خود را قرآني کنيم.

:قائم مقام صدا و سيما

نگاه توأم با تدبر در خلقت، راه رسيدن به خالق است

به گزارش خبرنگار روابط عمومي ، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدرمضان موسوي‌مقدم، قائم مقام سازمان صدا و سيما در مراسم افتتاحيه بيست‌ونهمين جشنواره قرآن دانشجويان کشور که در دانشگاه ايلام با بيان اينکه قرآن در زندگي ما مسلمانان يک اصول خاص را دنبال مي‌کند، اظهار کرد: اگر قرار باشد به اين اصول عمل کنيم بايد بشتابيم و قرآني شويم، قرآن هر مسئله‌اي را که تشريح مي‌کند، نشان مي‌دهد سرمنشأ همه چيز خداوند است.

وي با اشاره به آيه 1 سوره ابراهيم، «الَر کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ؛ الف لام راء کتابى است که آن را به سوى تو فرود آورديم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاريکي‌ها به‌سوى روشنايى بيرون آورى به‌سوى راه آن شکست ناپذير ستوده»، افزود: ظلمات، گوناگون هستند و اين ظلمات يا به انسان وارد مي‌شود يا به جامعه.

حجت‌الاسلام والمسلمين موسوي‌مقدم همچنين به آيه 52 سوره ابراهيم، «هَذَا بَلاَغٌ لِّلنَّاسِ وَلِيُنذَرُواْ بِهِ وَلِيَعْلَمُواْ أَنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَاحِدٌ وَلِيَذَّکَّرَ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ؛ اين [قرآن] ابلاغى براى مردم است [تا به وسيله آن هدايت‏شوند] و بدان بيم يابند و بدانند که او معبودى يگانه است و تا صاحبان خرد پند گيرند» اشاره کرد و گفت: قرآن پيام و ابلاغي براي عموم مردم است «وَلِيُنذَرُواْ بِهِ» و انذار و تبشير در بسياري از آيات اين کتاب الهي براي همه مردم آورده شده است.

وي با بيان اينکه يکي از شيوه‌هاي تأثيرگذار قرآني توجه به اين مسئله است که قرآن به جاي توجه به طبيعت به خلقت توجه کرده، گفت: در ابتدا و انتهاي سوره ابراهيم از هدايت و تبشير انسان‌ها سخن به ميان آمده و اين اهميت اين موضوع را نشان مي‌دهد، مجموعه ظلمت‌هايي که وجود انسان را احاطه کرده، جامعه را از معارف وحياني دور کرده است و به‌وسيله انذار و تبشير مردم هدايت مي‌شوند.

قائم مقام سازمان صدا و سيما با بيان اينکه قرآن انسان‌ها را به نگاه کردن به اطراف خود سفارش فرموده است، بيان کرد: قرآن، نفس نگاه‌کردن را يک اصل مي‌داند، اين کتاب آسماني سفارش کرده از طريق نگاه کردن به تدبير در مسائل بپردازيم و براي رسيدن به خالق در مسئله خلقت تدبر کنيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين موسوي‌مقدم با اشاره به اينکه در دانشگاه‌هاي بزرگ فقط اسرار و پيچيدگي‌ها بيان مي‌شوند و حرفي از اينکه پشت اين پيچيدگي‌ها و اسرار چه چيزي وجود دارد به ميان نمي‌آيد، گفت: ما از طريق ظاهر قرآن به باطن آن دست مي‌يابيم و با توجه به شأن نزول آنها مي‌توانيم به مفاهيم اين کتاب آسماني برسيم.

وي با بيان اينکه دانشگاه‌ها بايد به عمق موضوعات علمي بپردازند، افزود: اين پيچيدگي‌ها و ظرافت‌ها قطعاً از جانب خداوند است و اين شيوه بايد در دستور کار دانشگاه‌ها قرار بگيرد، با تدبير در طبيعت مي‌توان پي به خالق آن برد در اين صورت است که معارف قرآن در وجود آدمي جاودانه مي‌شود.

قائم مقام سازمان صدا و سيما با بيان اينکه عدم توجه به خالق شيوه قرآني نيست، اظهار کرد: مسائل اخروي و دنيوي با علم عجين شده‌اند و مانند دو بال انسان را به سرمنزل مقصود مي‌رسانند، اگر قرار بود کل جهان مکتوب باشد آن را در قرآن مي‌بينيم و اگر قرار بود کل آفرينش به شکل يک ماکت بود در وجود انسان تجلي پيدا مي‌کند، ما بايد علوم و معارف قرآني را سرلوحه کار خويش قرار دهيم.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها