شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت /رونمایی از دستاوردهای جدید فضایی و نظامی

همزمان با جشن های سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از دستاوردهای خیره کننده کشور در حوزه های نظامی و فناوری فضایی رونمایی شد.

دیروز در پنجمین روز از دهه فجر با حضور رئیس جمهور، وزیر دفاع و رئیس سازمان فضایی کشور از مدل توسعه ماهواره مخابراتی زهره و مدل توسعه ماهواره ای ناهید رونمایی شد.

محمود احمدی نژاد از نمایشگاه تازه ترین دستاوردها و فناوری های فضایی کشور در زمینه طراحی، ساخت و اعزام ماهواره به فضا که به مناسبت روز فناوری فضایی در محل سالن اجلاس سران برگزار شده است، بازدید کرد.

در این مراسم از مدل مهندسی ماهواره ای ناهید و مدل توسعه ای ماهواره زهره رونمایی شد.
مدل مهندسی ماهواره مخابراتی ناهید در پژوهشکده سامانه های ماهواره ای پژوهشگاه فضایی وابسته به سازمان فضایی ایران، با اهدافی از جمله طراحی، ساخت و آزمون مکانیزم بازشوندگی صفحات خورشیدی، طراحی، توسعه و آزمون بخش مخابراتی ارسال و دریافت اطلاعات در باند
KU و توسعه و اجرای پروژه های مشترک چند رشته ای در قالب تیم های تخصصی به منظور توسعه سیستم های پیشرفته فضایی ساخته شده است.

مدل توسعه ای مهندسی ماهواره زهره نیز برای اولین بار در کشور، توسط متخصصان و محققان پژوهشکده سامانه های ماهواره در پژوهشگاه فضایی وابسته به سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده است و اصلی ترین خروجی آن روند اولیه تجمیع و یکپارچه سازی ماهواره مخابراتی است.
در این مراسم همچنین سند توسعه هوافضای کشور رونمایی شد.

رئیس جمهور با حضور در جمع پژوهشگران، متخصصان و کارشناسان ایرانی در حوزه فناوری فضایی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید تهرانی مقدم، افزود: شهدا و بزرگان بودند که در مسیر علمی تلاش کردند اما اکنون در کنار ما نیستند و یا اینکه ما از آنها جدا شده ایم.

وی از متخصصان و دانشمندان ایرانی خواست به مانع تراشی ها و طرح های دشمن نیز توجه داشته باشند و بیان کرد: باید بدانیم که برخی رشد و عظمت ملت ایران را برنمی تابند، ملت ایران مورد بغض شیاطین است که این بغض حاصل کمال جویی، آرمانگرایی، پاکی و انسانی بودن ملت ایران است.
وی ملت ایران را حق جو و حق طلب توصیف کرد و با اشاره به حوادث تاریخی ایران گفت: وقتی حوادث 100، 150سال اخیر را مطالعه می کنیم باید بارها و بارها فقط گریه کنیم چون هر بار ملت
ایران خواست خیز بردارد پر و بال آن را زدند.

رئیس جمهور با بیان اینکه شیاطین از پیشرفت ایران نگران هستند و ملت ایران، ملتی آرمانی با سابقه تاریخی افتخاربرانگیز است افزود: آنها می دانند که اگر ملت ایران از مرزهای علمی و دانش عبور و به پیشرفت های اقتصادی برسند جایی برای سلطه گران و مستکبران باقی نخواهد ماند و به همین خاطر است که پیشرفت ایران را خطرناک می دانند. وی با اشاره به پرتاب موجود زنده به فضا توسط دانشمندان ایرانی گفت: آنها در موضوع پرتاب موجود زنده همان موضعی را گرفتند که در قبال موضوع هسته ای اتخاذ کرده بودند.

احمدی نژاد با بیان اینکه دانشمندان ایرانی در همه علوم از جمله فیزیک، بیوتکنولوژی و فناوری های فضایی در حال پیشرفت هستند افزود: دولت در بخش بودجه تحت فشار است اما دولت حمایت از فناوری های فضایی را در اولویت کار خود قرار می دهد؛ مطلبی به دوستان گفتم اما شما جدی نگیرید، گفتند پول و ارز می خواهیم و من به آنها گفتم اگر لازم باشد خودم را به مزایده می گذارم تا ارز شما را تامین کنم.

پرتاب ماهواره بر سیمرغ به فضا در آینده نزدیک

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در این مراسم از پرتاب ماهواره بر سیمرغ به فضا در پایگاه امام خمینی(ره) در آینده نزدیک خبر داد.

سردار احمد وحیدی با تاکید بر اینکه برنامه های دیگری از جمله پرتاب ماهواره فجر سازمان صنایع الکترونیک، پرتاب ماهواره دانشگاه شریف، پرتاب ماهواره طلوع ساخته شده سازمان صنایع الکترونیک توسط ماهواره بر سیمرغ که گام جدیدی در حوزه فضایی است در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: همه دانشگاه ها در مسیر مسائل فضایی حرکت می کنند که این آینده خوب این حوزه را نشان می دهد و مرکز جدید تست موتورهای جدید در این راستا ایجاد شده است؛ پایگاه پرتابی به نام حضرت امام مراحل آخر خود را طی می کند که پرتاب سیمرغ از آن پایگاه انجام خواهد شد.
وی در واکنش به ادعای دشمنان انقلاب اسلامی مبنی بر تهدیدآمیز بودن برنامه های فضایی ایران، تاکید کرد: بنا به گفته آژانس، 95درصد ماهواره هایی که در دنیا به کار جاسوسی و تامین مقدمات عملیات نظامی می پردازند برای آمریکاست.

رونمایی از نسل جدیدتانک های ذوالفقار و صمصام

نمونه جدید از تانک های نیروی زمینی ارتش با نام «ذوالفقار» و «صمصام» رونمایی شده است.
صبح دیروز با حضور امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح 2 نمونه جدید از تانک های ذوالفقار و صمصام که توسط صنایع دفاعی ایران ساخته و ارتقا یافته اند، در محل سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش رونمایی شده اند.
از ویژگی های تانک ذوالفقار سرعت زیاد، طراحی برجک، کنترل لیزری، استفاده از مهمات بیشتر، زره چند لایه، سه قبضه تیربار که برای نبردهای پدافند هوایی، زمینی و زرهی استفاده می شود و لوله گذاری اتوماتیک می توان نام برد.

از ویژگی های تانک صمصام نیز که نمونه بهینه سازی و ارتقا یافته تانک ام60 است می توان به نصب سامانه کنترل آتش به منظور تثبیت لوله بر روی هدف در حین حرکت و امکان نشانه روی و اجرای آتش بر روی اهداف ثابت و متحرک در حالت های تانک ثابت و متحرک با انجام اتوماتیک تصحیحات بالستیکی لوله توپ می توان اشاره کرد.

نصب سامانه اتوماسیون به منظور حرکت در سمت و برد برجک با استفاده از جواستیک توپچی، نصب سامانه ایجاد پرده دود ضد لیزر به صورت اتوماتیک از دیگر ویژگی های این تانک است.
نصب سامانه مسافت یاب لیزری به منظور مسافت یابی اهداف در حالت ثابت و در حین حرکت، نصب سامانه دید در شب پیشرفته به منظور ایجاد با قابلیت شلیک به سوی اهداف در حالت های ثابت و متحرک در شب، امکان هدایت و اجرای آتش تیربار هم محور با سامانه کنترل آتش نصب شده، نصب سامانه «جمر» و نصب سامانه پرتوهای لیزری از ویژگی های دیگر تانک صمصام است.