شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمن فریدی در دانشگاه

جلسه سخنرانی حجت الاسلام فریدی استاد حوزه علمیه شهر ایلام با موضوع بایدها و نبایدهای اخلاقی در زندگی، صبح امروز با هماهنگی پایگاه مقاومت اداری دانشگاه در جمع کارکنان بسیجی دانشگاه برگزار گردید.

حجت الاسلام فریدی در ابتدای این جلسه با ابراز شور و شَعف به خاطر حضور در جمع کارکنان بسیجی دانشگاه گفت: راه سعادت و رسیدن به کمال برای ما مسلمانان و بخصوص شیعیان،  تأسی از رفتار و گفتار ائمه اطهار (علیهم السلام) می­باشد و از جمله اموری که به صورت جدی در احادیث ائمه اطهار (علیهم السلام) به آن پرداخته شده است، تأکید بر رعایت اخلاق اسلامی و قرآنی در زندگی روزانه و در ارتباط با اجتماع است.

حجت الاسلام فریدی با بیان احادیثی از رسول خدا(ص) و امام صادق(ع) بیان داشت: امام صادق(ع) گفته است که مبادا مومنان با شکم پُر به خواب بروند، ولی همسایه آنها با گرسنگی شب را سپری نماید. مسلمان نباید خود را از دیگران جدا بداند، بلکه باید چشمه حیات همدیگر بوده  و در راه رسیدن به کمال و همچنین رفع مشکلات زندگی یاریگر هم باشند­. باید تلاش نماییم آئینه عیب نمای هم باشیم و اگر عیبی در دیگران دیدیم با تذکر حساب شده و مخفیانه او را آگاه نموده تا عیب خود را برطرف نموده و هیچگاه کسی را برای عیبش رسوا ننمائیم و باید لباس جان هم باشیم و عیبها را بپوشانیم.

حجت الاسلام فریدی در ادامه با بیان حدیث دیگری از امام صادق(ع) گفت: امام صادق(ع) بیان داشته است که اگر کسی حاجت یک مستمند و دردمند را برآورده سازد، خداوند در روز قیامت به فریاد او می­رسد.

باید سعی کنیم اگر همسایگان، اقوام و فامیل­، آشنایان و افراد دیگر جامعه مشکلی دارند، با تأسی از رفتار پیامبر(ص) و ائمه اطهار (علیهم اسلام) بدون هیچ چشمداشتی مساعی خود را برای رفع مشکل و یا حاجت او به کار ببریم و بنا به فرمایش ائمه اطهار (علیهم اسلام)  اگر کسانی در این راه گام بر دارند، خداوند متعال حاجات ـنها را برآورده می­سازد و از جمله بهشت را برای آنها مقرر می­سازد.

حجت الاسلام فریدی در ادامه با بیان حدیثی از رسول خدا(ص) به بحث نباید­های اخلاقی که باید از آنها پرهیز شود، اشاره کرد و گفت: رسول خدا(ص)  در حدیثی نبایدهای اخلاقی را در ده بند بیان داشته است. بنا به فرموده رسول خدا(ص) باید از این منش و رفتارها پرهیز کرد: سخن چینی، خوردن مال حرام، رباخواری، داوری ناعادلانه در میان مردم، عُجب و تَعجب در رفتار، مردم آزاری، تناقض در رفتار و گفتار، حمایت از ظالمان، غوطه ورشدن در شهوت، تکبر.

حجت الاسلام فریدی در پایان تاکید کرد: اگر ما به بایدهای اخلاقی مورد سفارش ائمه اطهار (علیهم سلام) را انجام داده و از نبایدها اخلاقی بپرهیزیم در دنیا و آخرت متضَرر نخواهیم شد.