شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

حجت الاسلام و المسلمین سراج: جلوگیری از الگو شدن نظام اسلامی به عنوان یک الگو در بین کشورهای رو به توسعه وخدشه دار کردن اعتماد مردم به نظام و انقلاب اهداف اصلی دشمن در تحریمهای شدید اقتصادی است

حجت الاسلام و المسلمین سراج مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در گفتگو با خبر نگار روابط عمومی به بحث در مورد تحریمهای غرب علیه ایران اسلامی و نحوه مقابله با این تحریمها پرداخت.

حجت الاسلام سراج در مورد اینکه تحریمهای شدید اقتصادی استکبار و غرب و هم­پیمانان آنها علیه ایران اسلامی بر چه پایه­ای شکل گرفته است گفت: غرب و استکبار در اعمال این تحریمها دو هدف را دنبال می­کنند. اولین هدف جلوگیری از الگو شدن نظام دینی در دنیا می­باشد، با توجه به پیشرفتهای اقتصادی انقلاب اسلامی در طی 34 سال گذشته که  در سایه تحریمها و محدودیتهای سیاسی و اقتصادی گسترده شکل گرفته است­، دشمن به این نتیجه رسیده است علیرغم این تحریمها، نظام اسلامی به عنوان یک الگو در بین کشورهای رو به توسعه مطرح شده و برای اینکه این الگو دست نیافتنی باشد این تحریمها را وضع کرده است.

حجت الاسلام سراج افزود: هدف دوم تحریمها، خدشه دار کردن اعتماد مردم به نظام و انقلاب است. مردمی که نظام دینی را کار آمد می­دانستند و می­دانند، به نظر دشمن اگر با کمبودهای شدید مواجه شوند، اعتماد خود را به نظام دینی از دست خواهند داد، بنابراین برای دل­سردکردن آنها از نظام اسلامی اقدام به طراحی و اجرای تحریمهای شدید اقتصادی کرده­اند.

حجت الاسلام سراج با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در مقابله با این تهاجم اقتصادی، حماسه اقتصادی را در قالب، اقتصاد مقاومتی طراحی نموده­اند، گفت: اقتصاد مقاومتی، یک طرح منفعلانه ریاضت اقتصادی نیست، بلکه یک طراحی فعال تأثیر گذار اقتصادی است، البته اگر این طرح به خوبی اجرا شود. 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در باره راههای اجرایی کردن ایده طرح اقتصاد مقاومتی بیان داشت:  اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی به شکلی که مد نظر رهبری نظام است، از دو راه حاصل می­شود. راه اول: توجه به ضعف­های متعدد اقتصادی کشور و تبدیل آنها به نقاط قوت می­باشد. ضعف­های نظام اقتصادی کشور عبارت هستند از: 1- وابستگی کشور به خارج در  زمینه تأمین کالاهای استراتژیک که باید این وابستگی به حداقل برسد. 2-وابستگی اقتصادی کشور در مسئله علم و فناوری.3-اعتماد به زیرساخت­های اقتصادی دشمن، مانند اعتماد به سیستم بانکی جهانی که متأسفانه تا حدودی در این رابطه دشمن موفق بوده است. مانند مسئله سوئیفت و مسائل دیگر، که به نظر می­رسد با ایجاد ساختارهای الکترونیکی مناسب و استفاده از فناوری­های جدید، زیر­ساختهای بانکی کشور تقویت گشته و در نتیجه وابستگی به سیستم­های زیر ساختی دشمن کمتر  خواهد شود.

4-وابستگی شدید به درآمدهای نفتی، که به نظر می­رسد تحریمها اگر باعث شود، که نظام اقتصادی کشور از در آمدهای نفتی منفک گردد، بعنوان یک نعمت می­شود از آن نام برد.

5-فقدان مهندسی در تعاملات اقتصادی، از آنجایی که بیشترین حجم صادرات کشور را مواد نفتی تشکیل می­دهد. متأسفانه بیشتر مشتریان این فرآورده گرانبها را کشورهای غربی و کسانی تشکیل می­دهند که در پازل دشمنان بازی می­کنند. برای حل این مسئله باید تعاملات اقتصادی را به شکل جدید مهندسی نمود، و دنبال مشتریانی دیگر در منطقه و جهان گشت و این فرآورده را به آنها صادر کرد.

حجت الاسلام سراج در ادامه بحث، به موضوع راهکارهای اقتصاد مقاومتی پرداخت و اظهار داشت: به نظر می­رسد توجه به راهکارهای ذیل بتواند تا حدود زیادی حماسه اقتصادی مد نظر رهبری انقلاب را شکل دهد:

1-توجه به اقتصاد دانش بنیان: لازم به ذکر است که اقتصاد ایران تا به حال آنگونه که باید از دانش دانشگاهیان سود نبرده است. در این مطلب اولاً: وظیفه دانشگاهیان و اعضای هیأت علمی این است که به دانش کاربردی توجه نمایند و طبق نیاز مملکت پروژه­های علمی را مدیریت کنند. ثانیاً: بر مسئولین اقتصادی کشور، صاحبان کارخانجات  و مراکز تولیدی لازم است با برقراری ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه­ها، از مدیریت فله­ای دست برداشته و به مدیریت علمی روی بیاورند.

2-توجه به مردمی بودن اقتصاد در کشور: نقش مردم در همه زمینه­ها تا به حال مهم و راه گشا بوده است، به نظر می­رسد اگر در مسئله  اقتصاد هم مردم دخالت داده شوند، معضل اقتصادی تا حدودی حل می­شود و از جمله توجه به اصل 44 قانون اساسی  در همین راستا می­باشد.

3-توجه بیشتر به تولید: هر کشوری که به تولید داخلی خود اعتماد داشته باشد، پیشرفت اقصادی آن حتمی است. و اگر به چرخه تولید بازگردند این قاعده حتمی خواهد بود­، و اگر این مهم حاصل شود ضمن اشتغال­زایی برای بسیاری از جوانان کشور، بسیاری از نیازها را جواب خواهند داد و وابستگی به خارج را به حداقل خواهند رساند.

4-توجه به صادرات: بسیاری از مواد تولیدی کشور قابلیت صادرات دارند. هر چند در صادرات محصولات به سیستم بسته­بندی و ظاهر کالاها در ایران توجه نمی­شود، ولی اگر این سیستم به شکل مدرن­، به اجرا درآید، بسیاری از کشورهای دنیا خواهان کالای ایرانی هستند. مثل زعفران، سنگ، سیمان، خشکبار، میوه جات و ...

5-خروج از مصرف گرایی سرف: تا زمانی این عقیده که کالای خارجی بهتر از  کالای ایرانی است در ذهن مردم باشد، نمی­توان به حماسه اقتصادی نزدیک شد. مردم باید به این باور برسند که اولاً: جنس ایرانی هر چند دارای نقایصی باشد به خاطر سربلندی کشور آن را بپذیرند، ثانیاً: دنبال مصرف زیاد نباشند و در یک مقطع زمانی به حداقل­ها اکتفاء کنند. ثالثاً: بسیاری از کالاهای غیرضروری را از سیستم زندگی خود حذف کنند. اگر این آیتمها به منصه ظهور برسد، دست یافتن به حماسه اقتصادی نیز آسان می­شود، و با شناختی که از مردم غیور ایران وجود دارد، این مسئله شدنی است.

6-توجه ویژه به منطقه گرایی و استفاده از ظرفیتهای کشورهای همسایه، چیزی که تا به حال مغفول مانده است. کشور ایران به عنوان یک ابرقدرت منطقه­ای، می­تواند در زمینه­های اقتصادی بسیاری از نیازهای کشورهای همسایه را تأمین کند، و اقتصاد منطقه­ای و به دست گرفتن بازارهای منطقه، مقدمه­ای خواهد بود برای ورود به بازارهای بین المللی و مطرح شدن در این بازارها.

حجت الاسلام سراج تاکید کرد: اگر موارد فوق الذکر به شکل جدی، در دستور کار کارگزاران، دولتمردان و مردم شریف ایران قرار بگیرد. حماسه اقتصادی مدنظر مقام معظم رهبری در سال 1392 به منصه ظهور خواهد رسید.