حجت الاسلام و المسلمین سراج: جلوگیری از الگو شدن نظام اسلامی به عنوان یک الگو در بین کشورهای رو به توسعه وخدشه دار کردن اعتماد مردم به نظام و انقلاب اهداف اصلی دشمن در تحریمهای شدید اقتصادی است

خانه خبرها

حجت الاسلام و المسلمين سراج مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه در گفتگو با خبر نگار روابط عمومي به بحث در مورد تحريمهاي غرب عليه ايران اسلامي و نحوه مقابله با اين تحريمها پرداخت.

حجت الاسلام سراج در مورد اينکه تحريمهاي شديد اقتصادي استکبار و غرب و هم­پيمانان آنها عليه ايران اسلامي بر چه پايه­اي شکل گرفته است گفت: غرب و استکبار در اعمال اين تحريمها دو هدف را دنبال مي­کنند. اولين هدف جلوگيري از الگو شدن نظام ديني در دنيا مي­باشد، با توجه به پيشرفتهاي اقتصادي انقلاب اسلامي در طي 34 سال گذشته که  در سايه تحريمها و محدوديتهاي سياسي و اقتصادي گسترده شکل گرفته است­، دشمن به اين نتيجه رسيده است عليرغم اين تحريمها، نظام اسلامي به عنوان يک الگو در بين کشورهاي رو به توسعه مطرح شده و براي اينکه اين الگو دست نيافتني باشد اين تحريمها را وضع کرده است.

حجت الاسلام سراج افزود: هدف دوم تحريمها، خدشه دار کردن اعتماد مردم به نظام و انقلاب است. مردمي که نظام ديني را کار آمد مي­دانستند و مي­دانند، به نظر دشمن اگر با کمبودهاي شديد مواجه شوند، اعتماد خود را به نظام ديني از دست خواهند داد، بنابراين براي دل­سردکردن آنها از نظام اسلامي اقدام به طراحي و اجراي تحريمهاي شديد اقتصادي کرده­اند.

حجت الاسلام سراج با اشاره به اينکه رهبر معظم انقلاب اسلامي در مقابله با اين تهاجم اقتصادي، حماسه اقتصادي را در قالب، اقتصاد مقاومتي طراحي نموده­اند، گفت: اقتصاد مقاومتي، يک طرح منفعلانه رياضت اقتصادي نيست، بلکه يک طراحي فعال تأثير گذار اقتصادي است، البته اگر اين طرح به خوبي اجرا شود. 

مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه در باره راههاي اجرايي کردن ايده طرح اقتصاد مقاومتي بيان داشت:  اجرايي کردن اقتصاد مقاومتي به شکلي که مد نظر رهبري نظام است، از دو راه حاصل مي­شود. راه اول: توجه به ضعف­هاي متعدد اقتصادي کشور و تبديل آنها به نقاط قوت مي­باشد. ضعف­هاي نظام اقتصادي کشور عبارت هستند از: 1- وابستگي کشور به خارج در  زمينه تأمين کالاهاي استراتژيک که بايد اين وابستگي به حداقل برسد. 2-وابستگي اقتصادي کشور در مسئله علم و فناوري.3-اعتماد به زيرساخت­هاي اقتصادي دشمن، مانند اعتماد به سيستم بانکي جهاني که متأسفانه تا حدودي در اين رابطه دشمن موفق بوده است. مانند مسئله سوئيفت و مسائل ديگر، که به نظر مي­رسد با ايجاد ساختارهاي الکترونيکي مناسب و استفاده از فناوري­هاي جديد، زير­ساختهاي بانکي کشور تقويت گشته و در نتيجه وابستگي به سيستم­هاي زير ساختي دشمن کمتر  خواهد شود.

4-وابستگي شديد به درآمدهاي نفتي، که به نظر مي­رسد تحريمها اگر باعث شود، که نظام اقتصادي کشور از در آمدهاي نفتي منفک گردد، بعنوان يک نعمت مي­شود از آن نام برد.

5-فقدان مهندسي در تعاملات اقتصادي، از آنجايي که بيشترين حجم صادرات کشور را مواد نفتي تشکيل مي­دهد. متأسفانه بيشتر مشتريان اين فرآورده گرانبها را کشورهاي غربي و کساني تشکيل مي­دهند که در پازل دشمنان بازي مي­کنند. براي حل اين مسئله بايد تعاملات اقتصادي را به شکل جديد مهندسي نمود، و دنبال مشترياني ديگر در منطقه و جهان گشت و اين فرآورده را به آنها صادر کرد.

حجت الاسلام سراج در ادامه بحث، به موضوع راهکارهاي اقتصاد مقاومتي پرداخت و اظهار داشت: به نظر مي­رسد توجه به راهکارهاي ذيل بتواند تا حدود زيادي حماسه اقتصادي مد نظر رهبري انقلاب را شکل دهد:

1-توجه به اقتصاد دانش بنيان: لازم به ذکر است که اقتصاد ايران تا به حال آنگونه که بايد از دانش دانشگاهيان سود نبرده است. در اين مطلب اولاً: وظيفه دانشگاهيان و اعضاي هيأت علمي اين است که به دانش کاربردي توجه نمايند و طبق نياز مملکت پروژه­هاي علمي را مديريت کنند. ثانياً: بر مسئولين اقتصادي کشور، صاحبان کارخانجات  و مراکز توليدي لازم است با برقراري ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه­ها، از مديريت فله­اي دست برداشته و به مديريت علمي روي بياورند.

2-توجه به مردمي بودن اقتصاد در کشور: نقش مردم در همه زمينه­ها تا به حال مهم و راه گشا بوده است، به نظر مي­رسد اگر در مسئله  اقتصاد هم مردم دخالت داده شوند، معضل اقتصادي تا حدودي حل مي­شود و از جمله توجه به اصل 44 قانون اساسي  در همين راستا مي­باشد.

3-توجه بيشتر به توليد: هر کشوري که به توليد داخلي خود اعتماد داشته باشد، پيشرفت اقصادي آن حتمي است. و اگر به چرخه توليد بازگردند اين قاعده حتمي خواهد بود­، و اگر اين مهم حاصل شود ضمن اشتغال­زايي براي بسياري از جوانان کشور، بسياري از نيازها را جواب خواهند داد و وابستگي به خارج را به حداقل خواهند رساند.

4-توجه به صادرات: بسياري از مواد توليدي کشور قابليت صادرات دارند. هر چند در صادرات محصولات به سيستم بسته­بندي و ظاهر کالاها در ايران توجه نمي­شود، ولي اگر اين سيستم به شکل مدرن­، به اجرا درآيد، بسياري از کشورهاي دنيا خواهان کالاي ايراني هستند. مثل زعفران، سنگ، سيمان، خشکبار، ميوه جات و ...

5-خروج از مصرف گرايي سرف: تا زماني اين عقيده که کالاي خارجي بهتر از  کالاي ايراني است در ذهن مردم باشد، نمي­توان به حماسه اقتصادي نزديک شد. مردم بايد به اين باور برسند که اولاً: جنس ايراني هر چند داراي نقايصي باشد به خاطر سربلندي کشور آن را بپذيرند، ثانياً: دنبال مصرف زياد نباشند و در يک مقطع زماني به حداقل­ها اکتفاء کنند. ثالثاً: بسياري از کالاهاي غيرضروري را از سيستم زندگي خود حذف کنند. اگر اين آيتمها به منصه ظهور برسد، دست يافتن به حماسه اقتصادي نيز آسان مي­شود، و با شناختي که از مردم غيور ايران وجود دارد، اين مسئله شدني است.

6-توجه ويژه به منطقه گرايي و استفاده از ظرفيتهاي کشورهاي همسايه، چيزي که تا به حال مغفول مانده است. کشور ايران به عنوان يک ابرقدرت منطقه­اي، مي­تواند در زمينه­هاي اقتصادي بسياري از نيازهاي کشورهاي همسايه را تأمين کند، و اقتصاد منطقه­اي و به دست گرفتن بازارهاي منطقه، مقدمه­اي خواهد بود براي ورود به بازارهاي بين المللي و مطرح شدن در اين بازارها.

حجت الاسلام سراج تاکيد کرد: اگر موارد فوق الذکر به شکل جدي، در دستور کار کارگزاران، دولتمردان و مردم شريف ايران قرار بگيرد. حماسه اقتصادي مدنظر مقام معظم رهبري در سال 1392 به منصه ظهور خواهد رسيد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها