شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

رونمایی از دستاوردهای جدید هسته ای پاسخ ایران به تحریم ها

همزمان با 20 فروردین ماه، روز ملی فناوری هسته ای و به رغم تشدید فشارها و تحریم های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، از 5 رادیو دارو و دستاوردهای جدید هسته ای کشور رونمایی شد.
از جمله این دستاوردها شامل مجتمع معدنی اورانیوم ساغند، مجتمع تولید اکسید اورانیوم شهید رضایی نژاد و شتاب دهنده صنعتی الکترون است.

معادن شماره یک و دو اورانیوم ساغند با تاریخچه شناسایی حدود سی سال و آماده سازی حدود 18 سال بنا به دلایلی روند عادی خود را طی می کرد که با بهره گیری از روش های مدیریتی جدید و توانمندی پیمانکاران داخلی به نتیجه رسید و سه شنبه (دیروز) به دست رئیس جمهوری اسلامی ایران رسما افتتاح شد که در چرخه تامین مواد اولیه صنعت هسته ای ایران قرار خواهد گرفت.
در حوزه فرآوری، هم کارخانه و مجتمع فناوری اورانیوم و تولید کیک زرد با ظرفیت 60 تن در سال توسط متخصصان کشور به صورت کاملا داخلی طراحی و ساخته و با نامگذاری این مجتمع به نام شهید مهندس داریوش رضایی نژاد افتتاح شد. همچنین در عرصه کاربرد پرتوها در زندگی بویژه پزشکی، کشاورزی و صنعت، تجهیز و ساخت شتاب دهنده ها جزو مهمترین و پیچیده ترین اجزا و مسائل است که به دست جوانان دانشمند و متفکر ایران نخستین شتاب دهنده صنعتی کشور ساخته شد که به همراه پنج رادیو داروی درمانی راه اندازی و رونمایی شد.
در این مراسم که خانواده های شهدای هسته ای کشور نیز حضور داشتند مادر شهید قشقایی به نمایندگی از خانواده های شهدای هسته ای از این رادیو داروها رونمایی کرد. همچنین لوح تقدیر و تندیس روز ملی فن آوری هسته ای از سوی خانواده های شهدای هسته ای به رئیس جمهوری اعطا شد.

ادامه مسیر تکمیل چرخه هسته ای بدون وقفه

«محمود احمدی نژاد» طی سخنانی در مراسم روز ملی فناوری هسته ای که در سازمان انرژی اتمی با حضور مقامات لشکری، کشوری و برخی سفرای کشورهای خارجی برگزار شد، با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 خطاب به طرف های مذاکره گفت: نصیحت می کنم بنشینید و همکاری کنید چرا که هیچ کس قادر نخواهد بود در مسیر تکمیل چرخه هسته ای شدن ملت ایران وقفه ای ایجاد کند.

آقای احمدی نژاد افزود: زمانی بود که آنها تلاش کردند و تمام راه ها را رفتند تا مانع دسترسی ملت ایران به دانش هسته ای شوند و اجازه ندهند این دانش وارد ایران شود و به قله آن دسترسی پیدا کنیم، اما حالا دسترسی پیدا کرده ایم و به قله رسیده ایم.

وی با بیان این که حالا که به این دانش دسترسی پیدا کرده ایم، این کشورها چه می گویند؟ خطاب به غربی ها گفت: خوب است در عرصه سیاسی آدم کمی از عقلش استفاده کند؛ آن موقع که به دانش هسته ای دست پیدا نکرده بودیم نتوانستید جلوی ما را بگیرید حالا که ما به آن دست یافته ایم چطور از این حرف ها می زنید؟!

احمدی نژاد با انتقاد شدید از نحوه مدیریت برخی کشورهای غربی به اصطلاح قدرت جهانی افزود: آخر مگر می شود دنیا را اینطور اداره کرد؟ مگر می توانید بگویید ما می گوییم کدام ملت چه چیز داشته باشد، کدام ملت چه چیز نداشته باشد؟ اینها برای دوره استعمار است و دوره آن تمام شده است. رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه سالها وارد کننده شمش فولاد خام بودیم گفت: با افتتاح پنج کارخانه این محصول در این ماه از واردات بی نیاز می شویم و باید به دنبال طرح هایی برای صادرات باشیم.

آقای احمدی نژاد در ادامه با اشاره به مجتمع معدنی که دیروز آغاز به کار کرده است، افزود: وقتی که معدن می گوییم ابتدا این در ذهن تداعی می شود که منطقه ای را منفجر می کنند و مواد را برمی دارند اما در خصوص اورانیوم اینطور نیست در طبیعت هر ماده ای که ارزشمندتر است دسترسی به آن نیز سخت تر است. وی گفت: هر چه ارزش کانی ها بالاتر می رود حجمش در دنیا کمتر و دستیابی به آن سخت تر می شود که اورانیوم از آن جمله است، نه این که در مناطقی از دنیا اورانیوم در سطح پیدا نمی شود بله پیدا می شود البته به صورت رگه ای و آن هم در اعماق بالا است. رئیس جمهور افزود: در همین سنگ معدنی که امروز افتتاح شد در هر تن سنگی که بالا می آید کمتر از نیم کیلو کیک زرد به دست می آید که آن هم وقتی تبدیل به اورانیوم5 /3 درصد می گردد یک دهم آن می شود.

وی گفت: یعنی حجم عظیمی از مواد از عمق 300 متری باید بالا بیاید و کارهای زیادی روی آن صورت گیرد و از هر 10 تن ، نیم کیلو به ما مواد دهد.

رئیس جمهور افزود: در گذشته برای تهیه مواد اولیه و کیک زرد وابسته به بیرون بودیم آن هم که الان در انحصار سیاسی برخی قدرت هاست همان طور که اصل انرژی هسته ای در انحصار برخی قدرت های جهان خوار است.

آغاز ساخت دو راکتور هزار مگاواتیدر سال جدید

فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز طی سخنانی در این همایش به تشریح اهم اقدامات این سازمان در سال گذشته پرداخت.

وی افزود: صنعت هسته ای کشور در سال 91 با بهره گیری از توانمندی های کسب شده سال های قبل و با انسجام مدیریت و تمرکز بر اهداف تعیین شده توانست ضمن تثبیت شرایط پایدار در همه اجزای صنعت هسته ای، سمت گیری فعالیت های خود را در چهار محور تقسیم سوخت، چرخه سوخت، فناوری های پیشرفته، تولید انرژی و کاربرد پرتوها در زندگی متمرکز کند و نتایج مطلوبی بدست آمده است.

وی اضافه کرد: در حوزه نیروگاه و راکتورهای تحقیقاتی، نیروگاه اتمی بوشهر در شهریور 91 به قدرت نهایی هزار مگاوات الکتریکی رسید و با انجام آزمایشهای استاندارد آمادگی تحویل موقت به بهره بردار ایرانی را دارد که در این خصوص همکاری مطلوبی میان متخصصان فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران وجود داشته است که می تواند در آینده نیز استمرار داشته باشد.
وی با اشاره به تلاش های این سازمان برای تکمیل چرخه سوخت گفت: انجام اصلاحات لازم و تکمیل تجارب در ساخت مجتمع های سوخت صفحه ای و تولید 15 مجتمع سوخت براساس اعلام نیاز راکتور تهران طراحی و به 55 مجتمع سوخت مجازی برای راکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی خنداب، تولید بردهای سوخت اکسید اورانیوم سرامیکی مورد نیاز راکتور خنداب، اراک، طراحی و ساخت 36 مجتمع سوخت با اکسید اورانیوم طبیعی برای انجام اصلاحات و روزآمد کردن راکتور صفر قدرت اصفهان و بهره برداری از آن برای آزمایش سوخت های اصلی راکتور 40 مگاواتی خنداب اراک در آینده نزدیک، طراحی مجتمع های سوخت راکتور قدرت مشابه نیروگاه اتمی بوشهر و اقدام در جهت ساخت قطعات نمونه، انجام آزمایش های مربوط به پرتودهی سوخت های با غنای طبیعی، غنای 5/3 درصد و غنای 20 درصد در راکتور تهران و آمادگی لازم برای انجام آزمایشات پرتودهی به منظور کسب تجربه نهایی در ساخت سوخت و تهیه استانداردهای لازم برای صادرات آن جز دستاوردهای سازمان در این حوزه بوده است.

عباسی اصلاح نسل گیاهان با استفاده از پرتودهی را یکی دیگر از دستاوردهای هسته ای کشور برشمرد که توسط متخصصان داخلی انجام می شود.

واگذاری موقت نیروگاه بوشهر به ایران

ئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری هسته ای از واگذاری مقدماتی نیروگاه اتمی بوشهر به ایران خبر داد و گفت: این واگذاری اوایل اردیبهشت ماه امسال انجام می شود. وی با بیان این مطلب افزود: اشکالات کوچکی در راه اندازی ژنراتور برق نیروگاه و وصل شدن آن به مدار ایجاد شده بود که برطرف شده است. وی ادامه داد: براساس برنامه زمانبندی شده آزمایشات مقدماتی انجام و عیب های آن برطرف شده است.
معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: با رفع این عیوب و اشکالات، واگذاری مقدماتی نیروگاه از سوی پیمانکار روسی به ایران اوایل اردیبهشت ماه انجام می شود و پس از اتمام دوره ضمانت آن، واگذاری قطعی انجام می شود.

مهم ترین دستاوردهای هسته ای کشور

از سال 1386 که روز 20 فروردین ماه به عنوان روز ملی فناوری هسته ای نامگذاری شده هر سال از دستاورد جدیدی در کشور رونمایی شده است.

کامل شدن چرخه تولید سوخت هسته ای در مقیاس آزمایشگاهی و تولید اورانیوم با غنای مورد نیاز در سال 86، نصب 6000 سانتریفیوژ در سال 87، تولید نخستین سوخت هسته ای در یو.سی.اف اصفهان در سال 88، رونمایی از نسل سوم ماشین های سانتریفیوژ و سوخت مجازی راکتور تهران در سال .89 تولید سوخت مجازی نیروگاه آب سنگین اراک در سال 90 و بهره برداری از توان تولید برق 60 مگاواتی نیروگاه اتمی بوشهر از مهم ترین دستاوردهای هسته ای کشور طی سالهای گذشته بوده است.