رونمایی از دستاوردهای جدید هسته ای پاسخ ایران به تحریم ها

خانه خبرها

همزمان با 20 فروردين ماه، روز ملي فناوري هسته اي و به رغم تشديد فشارها و تحريم هاي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران، از 5 راديو دارو و دستاوردهاي جديد هسته اي كشور رونمايي شد.
از جمله اين دستاوردها شامل مجتمع معدني اورانيوم ساغند، مجتمع توليد اكسيد اورانيوم شهيد رضايي نژاد و شتاب دهنده صنعتي الكترون است.

معادن شماره يك و دو اورانيوم ساغند با تاريخچه شناسايي حدود سي سال و آماده سازي حدود 18 سال بنا به دلايلي روند عادي خود را طي مي كرد كه با بهره گيري از روش هاي مديريتي جديد و توانمندي پيمانكاران داخلي به نتيجه رسيد و سه شنبه (ديروز) به دست رئيس جمهوري اسلامي ايران رسما افتتاح شد كه در چرخه تامين مواد اوليه صنعت هسته اي ايران قرار خواهد گرفت.
در حوزه فرآوري، هم كارخانه و مجتمع فناوري اورانيوم و توليد كيك زرد با ظرفيت 60 تن در سال توسط متخصصان كشور به صورت كاملا داخلي طراحي و ساخته و با نامگذاري اين مجتمع به نام شهيد مهندس داريوش رضايي نژاد افتتاح شد. همچنين در عرصه كاربرد پرتوها در زندگي بويژه پزشكي، كشاورزي و صنعت، تجهيز و ساخت شتاب دهنده ها جزو مهمترين و پيچيده ترين اجزا و مسائل است كه به دست جوانان دانشمند و متفكر ايران نخستين شتاب دهنده صنعتي كشور ساخته شد كه به همراه پنج راديو داروي درماني راه اندازي و رونمايي شد.
در اين مراسم كه خانواده هاي شهداي هسته اي كشور نيز حضور داشتند مادر شهيد قشقايي به نمايندگي از خانواده هاي شهداي هسته اي از اين راديو داروها رونمايي كرد. همچنين لوح تقدير و تنديس روز ملي فن آوري هسته اي از سوي خانواده هاي شهداي هسته اي به رئيس جمهوري اعطا شد.

ادامه مسير تكميل چرخه هسته اي بدون وقفه

«محمود احمدي نژاد» طي سخناني در مراسم روز ملي فناوري هسته اي كه در سازمان انرژي اتمي با حضور مقامات لشكري، كشوري و برخي سفراي كشورهاي خارجي برگزار شد، با اشاره به مذاكرات ايران و 1+5 خطاب به طرف هاي مذاكره گفت: نصيحت مي كنم بنشينيد و همكاري كنيد چرا كه هيچ كس قادر نخواهد بود در مسير تكميل چرخه هسته اي شدن ملت ايران وقفه اي ايجاد كند.

آقاي احمدي نژاد افزود: زماني بود كه آنها تلاش كردند و تمام راه ها را رفتند تا مانع دسترسي ملت ايران به دانش هسته اي شوند و اجازه ندهند اين دانش وارد ايران شود و به قله آن دسترسي پيدا كنيم، اما حالا دسترسي پيدا كرده ايم و به قله رسيده ايم.

وي با بيان اين كه حالا كه به اين دانش دسترسي پيدا كرده ايم، اين كشورها چه مي گويند؟ خطاب به غربي ها گفت: خوب است در عرصه سياسي آدم كمي از عقلش استفاده كند؛ آن موقع كه به دانش هسته اي دست پيدا نكرده بوديم نتوانستيد جلوي ما را بگيريد حالا كه ما به آن دست يافته ايم چطور از اين حرف ها مي زنيد؟!

احمدي نژاد با انتقاد شديد از نحوه مديريت برخي كشورهاي غربي به اصطلاح قدرت جهاني افزود: آخر مگر مي شود دنيا را اينطور اداره كرد؟ مگر مي توانيد بگوييد ما مي گوييم كدام ملت چه چيز داشته باشد، كدام ملت چه چيز نداشته باشد؟ اينها براي دوره استعمار است و دوره آن تمام شده است. رئيس جمهور در ادامه با اشاره به اينكه سالها وارد كننده شمش فولاد خام بوديم گفت: با افتتاح پنج كارخانه اين محصول در اين ماه از واردات بي نياز مي شويم و بايد به دنبال طرح هايي براي صادرات باشيم.

آقاي احمدي نژاد در ادامه با اشاره به مجتمع معدني كه ديروز آغاز به كار كرده است، افزود: وقتي كه معدن مي گوييم ابتدا اين در ذهن تداعي مي شود كه منطقه اي را منفجر مي كنند و مواد را برمي دارند اما در خصوص اورانيوم اينطور نيست در طبيعت هر ماده اي كه ارزشمندتر است دسترسي به آن نيز سخت تر است. وي گفت: هر چه ارزش كاني ها بالاتر مي رود حجمش در دنيا كمتر و دستيابي به آن سخت تر مي شود كه اورانيوم از آن جمله است، نه اين كه در مناطقي از دنيا اورانيوم در سطح پيدا نمي شود بله پيدا مي شود البته به صورت رگه اي و آن هم در اعماق بالا است. رئيس جمهور افزود: در همين سنگ معدني كه امروز افتتاح شد در هر تن سنگي كه بالا مي آيد كمتر از نيم كيلو كيك زرد به دست مي آيد كه آن هم وقتي تبديل به اورانيوم5 /3 درصد مي گردد يك دهم آن مي شود.

وي گفت: يعني حجم عظيمي از مواد از عمق 300 متري بايد بالا بيايد و كارهاي زيادي روي آن صورت گيرد و از هر 10 تن ، نيم كيلو به ما مواد دهد.

رئيس جمهور افزود: در گذشته براي تهيه مواد اوليه و كيك زرد وابسته به بيرون بوديم آن هم كه الان در انحصار سياسي برخي قدرت هاست همان طور كه اصل انرژي هسته اي در انحصار برخي قدرت هاي جهان خوار است.

آغاز ساخت دو راكتور هزار مگاواتيدر سال جديد

فريدون عباسي، رئيس سازمان انرژي اتمي نيز طي سخناني در اين همايش به تشريح اهم اقدامات اين سازمان در سال گذشته پرداخت.

وي افزود: صنعت هسته اي كشور در سال 91 با بهره گيري از توانمندي هاي كسب شده سال هاي قبل و با انسجام مديريت و تمركز بر اهداف تعيين شده توانست ضمن تثبيت شرايط پايدار در همه اجزاي صنعت هسته اي، سمت گيري فعاليت هاي خود را در چهار محور تقسيم سوخت، چرخه سوخت، فناوري هاي پيشرفته، توليد انرژي و كاربرد پرتوها در زندگي متمركز كند و نتايج مطلوبي بدست آمده است.

وي اضافه كرد: در حوزه نيروگاه و راكتورهاي تحقيقاتي، نيروگاه اتمي بوشهر در شهريور 91 به قدرت نهايي هزار مگاوات الكتريكي رسيد و با انجام آزمايشهاي استاندارد آمادگي تحويل موقت به بهره بردار ايراني را دارد كه در اين خصوص همكاري مطلوبي ميان متخصصان فدراسيون روسيه و جمهوري اسلامي ايران وجود داشته است كه مي تواند در آينده نيز استمرار داشته باشد.
وي با اشاره به تلاش هاي اين سازمان براي تكميل چرخه سوخت گفت: انجام اصلاحات لازم و تكميل تجارب در ساخت مجتمع هاي سوخت صفحه اي و توليد 15 مجتمع سوخت براساس اعلام نياز راكتور تهران طراحي و به 55 مجتمع سوخت مجازي براي راكتور تحقيقاتي 40 مگاواتي خنداب، توليد بردهاي سوخت اكسيد اورانيوم سراميكي مورد نياز راكتور خنداب، اراك، طراحي و ساخت 36 مجتمع سوخت با اكسيد اورانيوم طبيعي براي انجام اصلاحات و روزآمد كردن راكتور صفر قدرت اصفهان و بهره برداري از آن براي آزمايش سوخت هاي اصلي راكتور 40 مگاواتي خنداب اراك در آينده نزديك، طراحي مجتمع هاي سوخت راكتور قدرت مشابه نيروگاه اتمي بوشهر و اقدام در جهت ساخت قطعات نمونه، انجام آزمايش هاي مربوط به پرتودهي سوخت هاي با غناي طبيعي، غناي 5/3 درصد و غناي 20 درصد در راكتور تهران و آمادگي لازم براي انجام آزمايشات پرتودهي به منظور كسب تجربه نهايي در ساخت سوخت و تهيه استانداردهاي لازم براي صادرات آن جز دستاوردهاي سازمان در اين حوزه بوده است.

عباسي اصلاح نسل گياهان با استفاده از پرتودهي را يكي ديگر از دستاوردهاي هسته اي كشور برشمرد كه توسط متخصصان داخلي انجام مي شود.

واگذاري موقت نيروگاه بوشهر به ايران

ئيس سازمان انرژي اتمي در حاشيه مراسم گراميداشت روز ملي فناوري هسته اي از واگذاري مقدماتي نيروگاه اتمي بوشهر به ايران خبر داد و گفت: اين واگذاري اوايل ارديبهشت ماه امسال انجام مي شود. وي با بيان اين مطلب افزود: اشكالات كوچكي در راه اندازي ژنراتور برق نيروگاه و وصل شدن آن به مدار ايجاد شده بود كه برطرف شده است. وي ادامه داد: براساس برنامه زمانبندي شده آزمايشات مقدماتي انجام و عيب هاي آن برطرف شده است.
معاون رئيس جمهوري تصريح كرد: با رفع اين عيوب و اشكالات، واگذاري مقدماتي نيروگاه از سوي پيمانكار روسي به ايران اوايل ارديبهشت ماه انجام مي شود و پس از اتمام دوره ضمانت آن، واگذاري قطعي انجام مي شود.

مهم ترين دستاوردهاي هسته اي كشور

از سال 1386 كه روز 20 فروردين ماه به عنوان روز ملي فناوري هسته اي نامگذاري شده هر سال از دستاورد جديدي در كشور رونمايي شده است.

كامل شدن چرخه توليد سوخت هسته اي در مقياس آزمايشگاهي و توليد اورانيوم با غناي مورد نياز در سال 86، نصب 6000 سانتريفيوژ در سال 87، توليد نخستين سوخت هسته اي در يو.سي.اف اصفهان در سال 88، رونمايي از نسل سوم ماشين هاي سانتريفيوژ و سوخت مجازي راكتور تهران در سال .89 توليد سوخت مجازي نيروگاه آب سنگين اراك در سال 90 و بهره برداري از توان توليد برق 60 مگاواتي نيروگاه اتمي بوشهر از مهم ترين دستاوردهاي هسته اي كشور طي سالهاي گذشته بوده است.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها