وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با طرح این سوال که چه ارتباطی بین دانشگاه و جامعه وجود دارد، گفت: عدهای دانشگاه را مستقل از جامعه میدانند و شعار دانشگاه مستقل را مطرح میکردند و هنوز هم بعضاً به عنوان دلسوزی برای دانشگاهیان و مراکز آموزش عالی این شعار توخالی را میدهند، در حالیکه آیا واقعاً میتوان تصور کرد دانشگاه بدون توجه به سنتهای جامعه و آداب و رسوم ایرانی و اسلامی و آموزههای دینی، مناسبات درون دانشگاه با جامعه را تبیین کند و اگر چنین گسستی شکل بگیرد چه مشکلاتی برای دانشگاهیان و عامه مردم بوجود میآید.
به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر کامران دانشجو در نشستی با روسای دانشگاههای بزرگ و مراکز استانها که در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد با اشاره نقش بی بدیل دانشگاهها در پیشرفت علم و فناوری کشور گفت: پیشرفتهای علمی و فناوری باعث اقتدار بیش از پیش کشور گردیده است و بتدریج برای مردم شریف ایران اسلامی روشن شده است که ما به پشتوانه توانایی علمی جامعه دانشگاهی کشور میتوانیم در سطح جهان حرف برای گفتن داشته باشیم و در روند مذاکرات بین المللی نیز به پشتوانه علم و فناوری که حاصل زحمات و پشتکار محققین و پژوهشگران متعهد و دانشمند این مرز و بوم است، موفقیت های مناسبی بدست آوردهایم چرا که دشمنان میدانند جامعه ایران نه تنها مجهز به علوم و فناوریهای نوین شده است بلکه دانش در این زمینهها را نیز بومی نموده است.
وی تصریح کرد: دانشگاه در حوزه توسعه اجتماعی نیز نقش بسیار مهمی دارد و نه تنها در تحولات اجتماعی و فرهنگی موثر است بلکه در جایگاه یک سرمایه اجتماعی بسیار مهم قرار دارد.
وی افزود: اگر نقش دانشگاه درتوسعه اجتماعی و فرهنگی جامعه به درستی تبیین شود و مسئولین دانشگاهها در جهت گسترش این نقش حرکت کنند مراجع تصمیم گیری نگاه عمیقتری به دانشگاه خواهند داشت.
وزیر علوم همچنین با طرح موضوع فلسفه آموزش عالی و دانشگاه گفت: با مطالعه سرگذشت تحولات آموزشی و علمی در غرب مشاهده می شود که در جوامع غربی به تناسب تاریخ و هویت خود و با حفظ نهادهای آموزشی نظیر کمبریج و آکسفورد دانش نوین را هم وارد کردند و افراد احساس خودباختگی نکردند و در واقع بین سنتهای جامعه و دانش نوین ارتباط برقرار کردند.
وی افزود: در جامعه ما با تأسیس دانشگاه کپی برداری شده از غرب سعی در حذف ارتباط بین سنتهای جامعه ایرانی اسلامی با دانش نوین بود و این در حالی است که در قالب سنت ها و نظام آموزشی جامعه ایرانی افرادی نظیر خواجه نصیرالدین طوسی، ابن سینا و رازی پرورش یافتند و گذشته علمی جامعه ایرانی پرافتخار بود.
وزیر علوم با بیان اینکه در ابتدای تأسیس دانشگاه در ایران ضمن کپی برداری از نظام آموزشی غرب، توجهی به این مهم نشد که در هرجامعهای به تناسب هویت تاریخی و سنتهای آن باید فلسفه آموزش عالی را تعریف کرد و این بزرگترین مشکل آموزش عالی کشور بوده است.
دانشجو با اشاره به ضرورت ارتباط تنگاتنگ جامعه و دانشگاه، گفت: آیا تحول در دانشگاه به معنای ادامه مسیر بدون لحاظ کردن سنتهای اجتماعی و تاریخی و نیازهای واقعی جامعه است.
وی افزود: ما در مسیر تحول در دانشگاهها باید به خواسته ها و نیازهای جامعه توجه داشته باشیم تا بتوانیم در راستای بیانات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، دانشگاه را به سمت مبدأ تحولات حرکت دهیم و انجام این مهم نیازمند بررسی علمی و مشارکت اساتید و دانشجویان و ایجاد فضای مناسب تحول است که در این صورت به سمت آموزش عالی و دانشگاهی با فلسفه بومی حرکت خواهیم کرد.
وزیر علوم همچنین با طرح این موضوع که هدف از تحصیل علم رسیدن به معلوم است، گفت: در جهان بینی مادی معلوم طبیعت است و فلسفه آموزش عالی آنان نیز بر همین اساس تعریف شده است که علم ابزاری برای سلطه بر دیگران است در حالیکه در جهان بینی توحیدی معلوم خلقت است و آدم نیز بعنوان مخلوق خدا در کار علمی درصدد تحقیق و پژوهشدر فعل خداست و هدف آن هم خدایی و خدمت به خلق خدا است نه برای سلطه بر دیگران.
وی افزود: در مبانی ارزشی نقشه جامع علمی کشور این مهم مورد توجه قرار گرفته است و بر این اساس فلسفه آموزش عالی در نظام جمهوری اسلامی با نظامهای غربی متفاوت است که اگر این موضوعات به درستی تبیین شود بسیاری از مسائل امروز حل خواهد شد.
دکتر کامران دانشجو با اشاره به ضرورت زمینه سازی برای ایجاد فضای پرنشاط سیاسی در دانشگاهها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری از روسای دانشگاهها خواست فعالیتهای علمی، آموزشی و فرهنگی خود را با تمام قوت ادامه داده و درگیر مسائل روزمره سیاسی نشوند و اجازه ندهند دانشگاه در جهت منافع احزاب و جناحهای سیاسی قرار نگیرد.