وزیر علوم: بتدریج برای مردم شریف ایران اسلامی روشن شده است که ما به پشتوانه توانایی علمی جامعه دانشگاهی کشور می‌توانیم در سطح جهان حرف برای گفتن داشته باشیم

خانه خبرها

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با طرح اين سوال که چه ارتباطي بين دانشگاه و جامعه وجود دارد، گفت: عده‌اي دانشگاه را مستقل از جامعه مي‌دانند و شعار دانشگاه مستقل را مطرح مي‌کردند و هنوز هم بعضاً به عنوان دلسوزي براي دانشگاهيان و مراکز آموزش عالي اين شعار توخالي را مي‌دهند، در حاليکه آيا واقعاً مي‌توان تصور کرد دانشگاه بدون توجه به سنت‌هاي جامعه و آداب و رسوم ايراني و اسلامي و آموزه‌هاي ديني، مناسبات درون دانشگاه با جامعه را تبيين کند و اگر چنين گسستي شکل بگيرد چه مشکلاتي براي دانشگاهيان و عامه مردم بوجود مي‌آيد.

به گزارش سرويس دانشگاهي ايسنا، دکتر کامران دانشجو در نشستي با روساي دانشگاه‌هاي بزرگ و مراکز استانها که در دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي برگزار شد با اشاره نقش بي بديل دانشگاه‌ها در پيشرفت علم و فناوري کشور گفت: پيشرفت‌هاي علمي و فناوري باعث اقتدار بيش از پيش کشور گرديده است و بتدريج براي مردم شريف ايران اسلامي روشن شده است که ما به پشتوانه توانايي علمي جامعه دانشگاهي کشور مي‌توانيم در سطح جهان حرف براي گفتن داشته باشيم و در روند مذاکرات بين المللي نيز به پشتوانه علم و فناوري که حاصل زحمات و پشتکار محققين و پژوهشگران متعهد و دانشمند اين مرز و بوم است، موفقيت هاي مناسبي بدست آورده‌ايم چرا که دشمنان مي‌دانند جامعه ايران نه تنها مجهز به علوم و فناوريهاي نوين شده است بلکه دانش در اين زمينه‌ها را نيز بومي نموده است.

وي تصريح کرد: دانشگاه در حوزه توسعه اجتماعي نيز نقش بسيار مهمي دارد و نه تنها در تحولات اجتماعي و فرهنگي موثر است بلکه در جايگاه يک سرمايه اجتماعي بسيار مهم قرار دارد.

وي افزود: اگر نقش دانشگاه درتوسعه اجتماعي و فرهنگي جامعه به درستي تبيين شود و مسئولين دانشگاه‌ها در جهت گسترش اين نقش حرکت کنند مراجع تصميم گيري نگاه عميق‌تري به دانشگاه خواهند داشت.

وزير علوم همچنين با طرح موضوع فلسفه آموزش عالي و دانشگاه گفت: با مطالعه سرگذشت تحولات آموزشي و علمي در غرب مشاهده مي شود که در جوامع غربي به تناسب تاريخ و هويت خود و با حفظ نهادهاي آموزشي نظير کمبريج و آکسفورد دانش نوين را هم وارد کردند و افراد احساس خودباختگي نکردند و در واقع بين سنت‌هاي جامعه و دانش نوين ارتباط برقرار کردند.

وي افزود: در جامعه ما با تأسيس دانشگاه کپي برداري شده از غرب سعي در حذف ارتباط بين سنت‌هاي جامعه ايراني اسلامي با دانش نوين بود و اين در حالي است که در قالب سنت ها و نظام آموزشي جامعه ايراني افرادي نظير خواجه نصيرالدين طوسي، ابن سينا و رازي پرورش يافتند و گذشته علمي جامعه ايراني پرافتخار بود.

وزير علوم با بيان اينکه در ابتداي تأسيس دانشگاه در ايران ضمن کپي برداري از نظام آموزشي غرب، توجهي به اين مهم نشد که در هرجامعه‌اي به تناسب هويت تاريخي و سنت‌هاي آن بايد فلسفه آموزش عالي را تعريف کرد و اين بزرگترين مشکل آموزش عالي کشور بوده است.

دانشجو با اشاره به ضرورت ارتباط تنگاتنگ جامعه و دانشگاه، گفت: آيا تحول در دانشگاه به معناي ادامه مسير بدون لحاظ کردن سنت‌هاي اجتماعي و تاريخي و نيازهاي واقعي جامعه است.

وي افزود: ما در مسير تحول در دانشگاهها بايد به خواسته ها و نيازهاي جامعه توجه داشته باشيم تا بتوانيم در راستاي بيانات بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي، دانشگاه را به سمت مبدأ تحولات حرکت دهيم و انجام اين مهم نيازمند بررسي علمي و مشارکت اساتيد و دانشجويان و ايجاد فضاي مناسب تحول است که در اين صورت به سمت آموزش عالي و دانشگاهي با فلسفه بومي حرکت خواهيم کرد.

وزير علوم همچنين با طرح اين موضوع که هدف از تحصيل علم رسيدن به معلوم است، گفت: در جهان بيني مادي معلوم طبيعت است و فلسفه آموزش عالي آنان نيز بر همين اساس تعريف شده است که علم ابزاري براي سلطه بر ديگران است در حاليکه در جهان بيني توحيدي معلوم خلقت است و آدم نيز بعنوان مخلوق خدا در کار علمي درصدد تحقيق و پژوهش‌در فعل خداست و هدف آن هم خدايي و خدمت به خلق خدا است نه براي سلطه بر ديگران.

وي افزود: در مباني ارزشي نقشه جامع علمي کشور اين مهم مورد توجه قرار گرفته است و بر اين اساس فلسفه آموزش عالي در نظام جمهوري اسلامي با نظام‌هاي غربي متفاوت است که اگر اين موضوعات به درستي تبيين شود بسياري از مسائل امروز حل خواهد شد.

دکتر کامران دانشجو با اشاره به ضرورت زمينه سازي براي ايجاد فضاي پرنشاط سياسي در دانشگاهها در آستانه انتخابات رياست جمهوري از روساي دانشگاهها خواست فعاليتهاي علمي، آموزشي و فرهنگي خود را با تمام قوت ادامه داده و درگير مسائل روزمره سياسي نشوند و اجازه ندهند دانشگاه در جهت منافع احزاب و جناح‌هاي سياسي قرار نگيرد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها