شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

پیام ریاست دانشگاه به مناسبت 16 آذر (روز دانشجو)

پیروزی انقلاب اسلامی در ایران سرآغاز تحولی نو در عرصه دانش و دانش اندوزی بود. در این خط استوار مقاومت و جهاد ملی و میهنی حوادث مهمی رخ داده‌اند که هر یک سرآغازی برای وحدت و همبستگی و سرانجام پیروزی انقلاب در 22 بهمن سال 1357 شدند.

 

در این حوادث هر چند عده زیادی به شهادت رسیدند یا متحمل زندان و شکنجه شدند؛ امّا هرکدام سرچشمه خیر و موفقیت در گرفتن سرنوشت کشور شدند. ازجمله این حوادث، حادثه 16 آذر سال 1332 بود. در این روز، در ادامه مخالفت ها، دانشجویان علیه برقراری روابط سیاسی ایران و انگلیس و حضور ریچارد نیکسون )رئیس جمهور وقت امریکا) در ایران دست به تظاهرات اعتراضی زدند؛ تظاهراتی که به خاک و خون کشیده شد؛ در نتیجه سه تن از دانشجویان به نام های مصطفی بزرگ نیا،‌ مهدی شریعت رضوی و احمد قندچی شهید و عده‌ای نیز مجروح می‌گردند. پس از این اتفاق از 16 آذر به عنوان یکی از عوامل پیروزی انقلاب یاد می‌شود و شهدای دانشجو همواره مورد تکریم و احترام بوده‌اند؛ و به عنوان پرچمداران علم و دانش سرمشق و الگوی مبارزه با استبداد و استعمار شده اند؛ بدین ترتیب بود که 16 آذر مبدل به یکی از روزهای مهم و تأثیر گذار در بزرگترین رخداد قرن یعنی پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شد. 16 آذر علاوه بر اینکه نماد دانش و عینیت بخشیدن به آرمان های بلند انقلاب و روز ارج نهادن به دانشجو و نمایش قدرت علمی دانشجویان و فتح قله های بلند علم و معنویت است، نماد استعمار ستیزی دانشجوی ایرانی نیز هست. بدین ترتیب قشر دانشجو درجایگاهی قرار می گیرد که اقشار دیگر جامعه از آنان به عنوان چراغ راه و مسیر هدایت یاد می کنند. چراغی که در مراحل دشوار پس از پیروزی انقلاب تا به امروز به فضل الهی و رهبری های خردمندانه رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای(دامه ظله العالی) همچنان پرفروغ و درخشان باقی مانده است. نظیر حضور در عرصه های پرشکوه 8 سال دفاع مقدس، پیشرفت های دارویی، هسته ای، فضایی، نظامی، موفقیت های سیاسی، حضور هوشمندانه و مقاومت تحسین برانگیز در برابر ترفندهای دشمن مخصوصاً جنگ نرم و خزنده دوران اخیر با حضور و مشارکت فعال دانشجویان میسر شده، موجب یأس و نومیدی اردوگاه دشمن شده است.


 
به یمن پیشرفت های بدست آمده از انقلاب اسلامی امروزه خواسته یا ناخواسته اکثریت نسل جوان ما تحصیلات دانشگاهی را تجربه کرده اند و چراغ علم و دانش همواره در روزگار ما به دست دانشجویان توانگر بوده است. مطابق بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، دانشگاه کارخانه انسان سازی است و رسالت اصلی دانشگاه اسلامی، تربیت انسان و هدف اساسی دانشجو، رسیدن به کمالات والای انسانی است. در کنار  این حرکت تربیتی، دانشجوی مسلمان دو وظیفه مهم دیگر بر عهده دارد: نخست این که کوشش کند تا به بالندگی علمی، آموزشی و پژوهشی برسد و جامعه دانشگاهی را سیراب کند و رسالت دیگر او هنگامی است که وارد جامعه شده و با رویدادها و مناسبات اجتماعی و سیاسی مواجه می شود دانشجو باید در قبال سرنوشت جامعه با کوله باری از تعهد و دانش، به نقادی و اصلاح بپردازد. حرکت در راه انجام این دو وظیفه، تأمین آینده ای آباد برای خود و جامعه است.

دانشگاه ایلام این روز مبارک را به تمامی دانشجویان حماسه ساز، عدالتخواه و استکبار ستیز ایران اسلامی که دارای سابقه پر بار علم و اخلاق و تعهد هستند، تبریک عرض می نماید.

 امید است اساتید دلسوز و کارکنان شریف دانشگاه ایلام از پس مسئولیت سنگین هموار کردن مسیر تحول علمی و اخلاقی دانشجویان برآیند و امکاناتی فراهم آورند تا این جوانان مستعد و آماده برای ایران عزیز در عرصه ی علم، دانش، آزادی و آزادگی غرور آفرینی کنند.