پیام ریاست دانشگاه به مناسبت 16 آذر (روز دانشجو)

خانه خبرها

پيروزي انقلاب اسلامي در ايران سرآغاز تحولي نو در عرصه دانش و دانش اندوزي بود. در اين خط استوار مقاومت و جهاد ملي و ميهني حوادث مهمي رخ داده‌اند که هر يک سرآغازي براي وحدت و همبستگي و سرانجام پيروزي انقلاب در 22 بهمن سال 1357 شدند.

 

در اين حوادث هر چند عده زيادي به شهادت رسيدند يا متحمل زندان و شکنجه شدند؛ امّا هرکدام سرچشمه خير و موفقيت در گرفتن سرنوشت کشور شدند. ازجمله اين حوادث، حادثه 16 آذر سال 1332 بود. در اين روز، در ادامه مخالفت ها، دانشجويان عليه برقراري روابط سياسي ايران و انگليس و حضور ريچارد نيکسون )رئيس جمهور وقت امريکا) در ايران دست به تظاهرات اعتراضي زدند؛ تظاهراتي که به خاک و خون کشيده شد؛ در نتيجه سه تن از دانشجويان به نام هاي مصطفي بزرگ نيا،‌ مهدي شريعت رضوي و احمد قندچي شهيد و عده‌اي نيز مجروح مي‌گردند. پس از اين اتفاق از 16 آذر به عنوان يکي از عوامل پيروزي انقلاب ياد مي‌شود و شهداي دانشجو همواره مورد تکريم و احترام بوده‌اند؛ و به عنوان پرچمداران علم و دانش سرمشق و الگوي مبارزه با استبداد و استعمار شده اند؛ بدين ترتيب بود که 16 آذر مبدل به يکي از روزهاي مهم و تأثير گذار در بزرگترين رخداد قرن يعني پيروزي انقلاب اسلامي در ايران شد. 16 آذر علاوه بر اينکه نماد دانش و عينيت بخشيدن به آرمان هاي بلند انقلاب و روز ارج نهادن به دانشجو و نمايش قدرت علمي دانشجويان و فتح قله هاي بلند علم و معنويت است، نماد استعمار ستيزي دانشجوي ايراني نيز هست. بدين ترتيب قشر دانشجو درجايگاهي قرار مي گيرد که اقشار ديگر جامعه از آنان به عنوان چراغ راه و مسير هدايت ياد مي کنند. چراغي که در مراحل دشوار پس از پيروزي انقلاب تا به امروز به فضل الهي و رهبري هاي خردمندانه رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آيت الله خامنه اي(دامه ظله العالي) همچنان پرفروغ و درخشان باقي مانده است. نظير حضور در عرصه هاي پرشکوه 8 سال دفاع مقدس، پيشرفت هاي دارويي، هسته اي، فضايي، نظامي، موفقيت هاي سياسي، حضور هوشمندانه و مقاومت تحسين برانگيز در برابر ترفندهاي دشمن مخصوصاً جنگ نرم و خزنده دوران اخير با حضور و مشارکت فعال دانشجويان ميسر شده، موجب يأس و نوميدي اردوگاه دشمن شده است.


 
به يمن پيشرفت هاي بدست آمده از انقلاب اسلامي امروزه خواسته يا ناخواسته اکثريت نسل جوان ما تحصيلات دانشگاهي را تجربه کرده اند و چراغ علم و دانش همواره در روزگار ما به دست دانشجويان توانگر بوده است. مطابق بيانات بنيانگذار جمهوري اسلامي حضرت امام خميني(ره)، دانشگاه کارخانه انسان سازي است و رسالت اصلي دانشگاه اسلامي، تربيت انسان و هدف اساسي دانشجو، رسيدن به کمالات والاي انساني است. در کنار  اين حرکت تربيتي، دانشجوي مسلمان دو وظيفه مهم ديگر بر عهده دارد: نخست اين که کوشش کند تا به بالندگي علمي، آموزشي و پژوهشي برسد و جامعه دانشگاهي را سيراب کند و رسالت ديگر او هنگامي است که وارد جامعه شده و با رويدادها و مناسبات اجتماعي و سياسي مواجه مي شود دانشجو بايد در قبال سرنوشت جامعه با کوله باري از تعهد و دانش، به نقادي و اصلاح بپردازد. حرکت در راه انجام اين دو وظيفه، تأمين آينده اي آباد براي خود و جامعه است.

دانشگاه ايلام اين روز مبارک را به تمامي دانشجويان حماسه ساز، عدالتخواه و استکبار ستيز ايران اسلامي که داراي سابقه پر بار علم و اخلاق و تعهد هستند، تبريک عرض مي نمايد.

 اميد است اساتيد دلسوز و کارکنان شريف دانشگاه ايلام از پس مسئوليت سنگين هموار کردن مسير تحول علمي و اخلاقي دانشجويان برآيند و امکاناتي فراهم آورند تا اين جوانان مستعد و آماده براي ايران عزيز در عرصه ي علم، دانش، آزادي و آزادگي غرور آفريني کنند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها