شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دکتر علی محمدی، مهمترین وظیفه نخبگان، پژوهشگران و عالمان را کمک به تحقق فرآیند و مقوله تمدن سازی دانست

«به گزارش خبرنگار روابط دانشگاه ایلام» دکتر علی محمدی رئیس دانشگاه ایلام در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین سمینار شیمی آلی ایران در دانشگاه ایلام با اشاره به کلام بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، دانشگاه را مبدأ همه تحولات دانسته بودند ، مهمترین وظیفه نخبگان، پژوهشگران، عالمان راکمک به تحقق فرآیند و مقوله تمدن سازی دانست و گفت : تحقق تمدن اسلامی ایرانی مؤلفه های فراوانی دارد که از اساسی ترین آنها توجه به اخلاق فردی و وظایف حرفه ای است . در حوزه اخلاق فردی ، حرکت علمی می بایست رسیدن به قله معرفت را رصد کند ، همان چیزی که هدف از خلقت انسان و بعثت انبیاء نام برده شده است : « و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» جن و انس را برای کسب معرفت خلق کرده ایم .

وی علم را ، چه تجربی و چه انسانی ابزار حصول معرفت عنوان کرد و افزود : معرفت ، آن بینش و بصیرتی است که از راه علم و دانش هدفمند و مسئولیت آفرین تحقق می یابد . امام علی ( ع ) می فرماید : خیر العلم ما نفع ، بهترین دانش علمی است که مفید باشد .

 علی محمدی لازمه رسیدن به معرفت را با استفاده از آیه شریفه: «والذین جاهد وا فینالنهدینهم سبلنا ، کسانی که در راه ما مجاهده کنند ، به راههایمان هدایت میکنیم » ، داشتن خلوص نیت و قصد تقرب ، تزکیه نفس و جهاد گونه تلاش علمی کردن دانست و افزود :هر دانش پژوهی که به تلاش علمی و پژوهشهای خود رنگ الهی دهد و خالصانه با هدف کسب رضای خداوند مجاهدانه تلاش کند ، به معرفت حق تعالی می رسد ، آن زمان است که نگاه فرد به زندگی ،به حیات ،به علم و به پژوهش عوض خواهد شد .

چنین انسانی دیگر خودش و موفقیت خودش مقصد نخواهد بود و همت او محدود  به انجام چند پژوهش علمی و نوشتن چند کتاب و مقاله نخواهد شد ، بلکه نیازهای جامعه اسلامی و حل مشکلات آن ، دغدغه اصلی اش می شود .

رییس دانشگاه ایلام در ادامه به وظایف حرفه ای دانشمندان و دانش پژوهان پرداخت و گفت : در حوزه ملی ، وظیفه شاغلان به علم ، نشان دادن عظمت و شکوه ایرانی است . وقتی تولید علم و دانش ، اقتدار آفرین است ، وظیفه همه ما برای پرداختن به تلاش علمی در راستای نشان دادن اقتدار ملی و ایرانی روشن می شود . پیامبر گرامی اسلام در حدیثی فرمود : « لو کان العلم با لثر یا لتناوله رجال من ابناء فارس، اگر علم و دانش به ستاره ثریا آویخته شده باشد ، مردانی از ایرانیان به آن دست خواهند یافت » دست یابی به قله های علمی و شوکت و اقتدار وعده ای است که رسول امین ( ص ) داده قطعاً محقق خواهد شد ، و چه بهتر که این افتخار نصیب نسل کنونی شود .

وی در ادامه به وظیفه حرفه ای عالمان در حوزه دینی پرداخت و گفت : باتوجه به تأکید ائمه هدی ( ع ) بر این که شیعیان زینت آنان باشند ، مسلماً بهترین مقوله ای که زینت بخش آنان خواهد شد ، مقوله علم و دانش است . لذا می بینیم که امام صادق ( ع ) به یکی از شاگردان برجسته خود به نام أبان بن تعلب فرمود : اجلس فی مسجد المدینه وأفت للناس فانی احب أن یری فی شیعتی مثلک  ، برو در مسجد مدینه بنشین و برای مردم فتوا بده ، زیرا من دوست دارم که در میان شیعیانم مثل تودیده شوند .

بنابراین بر ما مسلمانان  فرض است که با مسلح شدن به علم و دانش روز ، هم خود زینت بخش دین باشیم و هم در قالب علم و دانش و  طلایه داری در  این عرصه  زیباییهای دین را برای دیگر ملل مکشوف سازیم ، و این کار از راه تحقیق و پژوهش میسور می شود ، لذا امام علی ( ع ) فرمود :لا عمل کالتحقیق   ، هیچ عملی مانند پژوهش نیست .

ایشان در ادامه با تأکید بر اینکه وجود چنین رویکردی در میان دانشمندان ، علم و دانش را در خدمت تمدن سازی قرار خواهد داد ، اظهار امیدواری کردکه با همت دانشمندان مسلمان ایرانی ، تمدن اسلامی ایرانی به عنوان یکی از مهم ترین ثمرات انقلاب اسلامی ، محقق شود