دکتر علی محمدی، مهمترین وظیفه نخبگان، پژوهشگران و عالمان را کمک به تحقق فرآیند و مقوله تمدن سازی دانست

خانه خبرها

«به گزارش خبرنگار روابط دانشگاه ايلام» دکتر علي محمدي رئيس دانشگاه ايلام در مراسم افتتاحيه بيست و يکمين سمينار شيمي آلي ايران در دانشگاه ايلام با اشاره به کلام بنيان‌گذار انقلاب اسلامي، دانشگاه را مبدأ همه تحولات دانسته بودند ، مهمترين وظيفه نخبگان، پژوهشگران، عالمان راکمک به تحقق فرآيند و مقوله تمدن سازي دانست و گفت : تحقق تمدن اسلامي ايراني مؤلفه هاي فراواني دارد که از اساسي ترين آنها توجه به اخلاق فردي و وظايف حرفه اي است . در حوزه اخلاق فردي ، حرکت علمي مي بايست رسيدن به قله معرفت را رصد کند ، همان چيزي که هدف از خلقت انسان و بعثت انبياء نام برده شده است : « و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون» جن و انس را براي کسب معرفت خلق کرده ايم .

وي علم را ، چه تجربي و چه انساني ابزار حصول معرفت عنوان کرد و افزود : معرفت ، آن بينش و بصيرتي است که از راه علم و دانش هدفمند و مسئوليت آفرين تحقق مي يابد . امام علي ( ع ) مي فرمايد : خير العلم ما نفع ، بهترين دانش علمي است که مفيد باشد .

 علي محمدي لازمه رسيدن به معرفت را با استفاده از آيه شريفه: «والذين جاهد وا فينالنهدينهم سبلنا ، کساني که در راه ما مجاهده کنند ، به راههايمان هدايت ميکنيم » ، داشتن خلوص نيت و قصد تقرب ، تزکيه نفس و جهاد گونه تلاش علمي کردن دانست و افزود :هر دانش پژوهي که به تلاش علمي و پژوهشهاي خود رنگ الهي دهد و خالصانه با هدف کسب رضاي خداوند مجاهدانه تلاش کند ، به معرفت حق تعالي مي رسد ، آن زمان است که نگاه فرد به زندگي ،به حيات ،به علم و به پژوهش عوض خواهد شد .

چنين انساني ديگر خودش و موفقيت خودش مقصد نخواهد بود و همت او محدود  به انجام چند پژوهش علمي و نوشتن چند کتاب و مقاله نخواهد شد ، بلکه نيازهاي جامعه اسلامي و حل مشکلات آن ، دغدغه اصلي اش مي شود .

رييس دانشگاه ايلام در ادامه به وظايف حرفه اي دانشمندان و دانش پژوهان پرداخت و گفت : در حوزه ملي ، وظيفه شاغلان به علم ، نشان دادن عظمت و شکوه ايراني است . وقتي توليد علم و دانش ، اقتدار آفرين است ، وظيفه همه ما براي پرداختن به تلاش علمي در راستاي نشان دادن اقتدار ملي و ايراني روشن مي شود . پيامبر گرامي اسلام در حديثي فرمود : « لو کان العلم با لثر يا لتناوله رجال من ابناء فارس، اگر علم و دانش به ستاره ثريا آويخته شده باشد ، مرداني از ايرانيان به آن دست خواهند يافت » دست يابي به قله هاي علمي و شوکت و اقتدار وعده اي است که رسول امين ( ص ) داده قطعاً محقق خواهد شد ، و چه بهتر که اين افتخار نصيب نسل کنوني شود .

وي در ادامه به وظيفه حرفه اي عالمان در حوزه ديني پرداخت و گفت : باتوجه به تأکيد ائمه هدي ( ع ) بر اين که شيعيان زينت آنان باشند ، مسلماً بهترين مقوله اي که زينت بخش آنان خواهد شد ، مقوله علم و دانش است . لذا مي بينيم که امام صادق ( ع ) به يکي از شاگردان برجسته خود به نام أبان بن تعلب فرمود : اجلس في مسجد المدينه وأفت للناس فاني احب أن يري في شيعتي مثلک  ، برو در مسجد مدينه بنشين و براي مردم فتوا بده ، زيرا من دوست دارم که در ميان شيعيانم مثل توديده شوند .

بنابراين بر ما مسلمانان  فرض است که با مسلح شدن به علم و دانش روز ، هم خود زينت بخش دين باشيم و هم در قالب علم و دانش و  طلايه داري در  اين عرصه  زيباييهاي دين را براي ديگر ملل مکشوف سازيم ، و اين کار از راه تحقيق و پژوهش ميسور مي شود ، لذا امام علي ( ع ) فرمود :لا عمل کالتحقيق   ، هيچ عملي مانند پژوهش نيست .

ايشان در ادامه با تأکيد بر اينکه وجود چنين رويکردي در ميان دانشمندان ، علم و دانش را در خدمت تمدن سازي قرار خواهد داد ، اظهار اميدواري کردکه با همت دانشمندان مسلمان ايراني ، تمدن اسلامي ايراني به عنوان يکي از مهم ترين ثمرات انقلاب اسلامي ، محقق شود 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها